Mikael_L
Prova att bara dra den som den är. Förlägg den så den inte ligger i vattenpölar osv, dvs håller sig så torr som möjligt, och annars blir torr så fort som möjligt.
Att lägga den i rör förbättrar knappast något, kan t.o.m försämra.

Det kan funka i flera år, ja t.o.m en livstid även med standardkabel.

Men får du problem, återkommande problem, ska du istället anskaffa en bättre kabel, typ:
http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=56
Den gelfyllda kabeln för utomhusbruk.
 
  • Gilla
Alej
  • Laddar…
Jag har en biltema cat 6 kabel runt halva huset, sen fyra år tillbaka. Funkar forfarande 100 MB /s.
 
ÄR det ovan jord så är det faktiskt bra med rör (blockerar UV strålningen). UNder jord lägger man rör för att det ska vara enklare att byta om/när man behöver det
 
Hade min hängandes ute i 4 år innan den togs in kabeln fungerar fortfarande
 
Mikael_L
Mats skrev:
ÄR det ovan jord så är det faktiskt bra med rör (blockerar UV strålningen). UNder jord lägger man rör för att det ska vara enklare att byta om/när man behöver det
Ja UV-strålning är ju faktiskt en issue. Det kan man gärna skydda sina kablar med, om det inte är av UV-stabil typ. Vilket "vanlig" TP-kabel inte är.
Nackdelen med rör är att ifall det blir fukt eller kondens där i så tar det lång tid att bli torrt, om någonsin.
Men man kan ju t.ex. luta det lite.
 
Bjurran skrev:
För några månader sedan diskuterade vi problemet med att hastigheten på ett trådlöst nätverk sänks om en enhet befinner sig långt från sin router eller accesspunkt.
Lyckades få en bild på detta idag när jag bråkade med ett nätverk.

Detta är precis efter att en TG789vn startats om. Den sjönk direkt ner till 2 Mbps eftersom en mobil befann sig precis i ytterkant av räckvidden. Några minuter senare var denna uppe i 65 Mbps (Inte max för routern, men max för vissa anslutna enheter).
Detta är den främsta anledning till varför jag alltid brukar uppmana folk att använda kabel i så lång utsträckning som möjligt. Kan vara värt att tänka på när våren kommer och ni har mobilen i fickan när ni är ute och jobbar. Jag skulle inte vilja titta på en film trådlöst på det nätverket då.
Som jag skrev då när det pratades om det så märkte jag av samma sak när jag körde med inbyggda WiFi i samma typ av router som du har, har dock inte märkt av det alls sedan jag kör med min UniFi-AP.
Och mycket riktigt så till skillnad från teliaroutern som ansluter alla enheter med lägsta hastighet så verkar man kunna ansluta med olika standarder och varje enhet har sin egna hastighet.
Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte om det syns på bilden, men har tagit upp hastigheten för någtra n-anslutna enhter
Mobilen 65Mb/s TX och RX
Bärbar dator 104 TX 130 RX
IP-kamera med halvtaskig mottagning 52 TX 39 RX
Har samtidigt några med g-standard anslutna. Om jag inte minns fel så gick hela nätverket ner till g med wifin i routern.

Efter inköp av UniFi-AP och avstängning av den trådläsa delen i TG789vn har jag aldrig upplevt att jag haft problem med trådlösa nätverket och räckvidden går inte ens att jämföra...
 
Men du har inga enheter som är anslutna med 811b. Du har bara g och n. Det är om man kör "mixed mode b/g" som man får problem med att enheter som kör b "tvingar ner" hela accesspunkten till b-hastighet.
 
Du menar alltså att en b-enhet sänker ner hela nätverket till b, medan en g-enhet inte sänker ner n-enheterna till g?

Om jag inte minns fel så gick alla enheter ner till g på min TG789vn när jag hade blandat b/g-enheter anslutna, något som alltså inte händer på nya APn... Men jag är inte helt säker här, har dock för mig att jag kollade detta.
 
Det finns inga enheter som enbart stöder 802.11b på mitt nätverk, allt är g och n. Även om jag älskar att hålla liv i gammal teknik så har även jag gränser.
 
nsiak skrev:
Du menar alltså att en b-enhet sänker ner hela nätverket till b, medan en g-enhet inte sänker ner n-enheterna till g?

Om jag inte minns fel så gick alla enheter ner till g på min TG789vn när jag hade blandat b/g-enheter anslutna, något som alltså inte händer på nya APn... Men jag är inte helt säker här, har dock för mig att jag kollade detta.
Njae, det är egentligen inte så att en "b-enhet sänker hela nätverket till b" och definitivt inte så att en "g-enhet sänker hela nätverket till g". Problemet är de saker en basstation måste göra för att se till att alla leker snällt. I 'b' i 'g' fallet så är det en hel del, så prestanda för 'g' klienterna sjunker enbart av det skälet, men det är inte så att hela nätet blir 'b'. I runda slängar så halveras den teoretiska througputen för 'g' enheterna om en 'b' enhet är ansluten till nätet (även om den inte sänder).

I 'g' i 'n' fallet så är det lite bättre. Basstationen måste inte göra alls så mycket för att passa in en 'g' enhet. Den tar exv. ingen prestanda om den inte sänder, men vid själva sändningen så är det ändå en hel del som behöver göras, vissa meddelande måste sändas "långsammare" s.a. g-enheterna kan uppfatta dem osv, så man blir av med en del prestanda ändå, kanske 20-30% eller så (hur långt är ett snöre...det kan bli mer, det är mycket som inverkar)

Nu är 'b' ganska ute, det såldes inte så många sådana enheter, men har man en så är det läge att stänga av den. Den stör som sagt även om den inte sänder. Att blanda 'g' och 'n' är som sagt inte alls lika illa, men om man kan och har enheter så är det en bra idé att köra 'n' på 5GHz-bandet så slipper man alla problem med samexistens. (Det är inte många som har 'a' accesspunkter/enheter som kan störa. Men det ändrar sig nog när 'ac' blir vanligare).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Hade min hängandes ute i 4 år innan den togs in kabeln fungerar fortfarande
hehehehe
 
Detta ar ju ingen nätverks lösning (ännu) utan håller på att klura lite på möjligheterna bara. Tänkte mig något man kan styra helt trådlöst och gömma under soffan på rullbar metall platta. Liten snabb 3D rendering bara, som ar långt ifrån perfekt :)

Enda problemen är väl damm antar jag och kanske värmen som utsöndras. Kul att fundera lite på alternativa lösningar dock.

Edit: Tänkte tillägga att de röda kablarna är HDMI och de blå CAT. Automatisk HDMI switch och HDMI ut är till en projektor.

Screen Shot 2013-03-26 at 16.21.54.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Med det kittet under soffan så känns det som att man kan spela upp de flesta format o filer :)
 
Jo, kor just nu XBMC pa datorn (som star pa 24/7) och egna bilder och filmer pa ATVn. Kommer nog funka fint om jag far ihop det hela :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.