Tack för ditt svar. Det är gips ytterst i mot mitt vardagsrum vilket borde innebära att det inte är någon betong någonstans från min vägg in till grannens innervägg.

Vad brukar vara "vanligt" att det ligger för isolering i sådana väggar? Kan man fråga så=)? Låt säga att det skulle vara vanlig Gullfiber, finns det då någon annan isolering eller isolermaterial som jag skulle kunna lägga dit ist och som skulle isolera bättre?

Verkar som om att dubbla gipsskivor är det man ska ha. Hur är det då om jag ska skruva upp något på väggen, t.ex. en tv? Skulle det då vara enklare att köra OSB första lagret mot reglarna och sedan gips ytterst in mot mitt vardagsrum? Hur är ljudisoleringseffekten med en OSB gentemot gips?
 
ToRy skrev:
Nu kanske det är för sent för TS
Nu är det försent, fick upp de yttre två lagrena idag :) Ska försöka fixa lite bilder framöver.
ToRy skrev:
men hur skulle det funka i det här fallet med cellulosaisolering? Exempelvis skivorna från feelingwood ska ju vara bättre på ljudisolering på grund av dess högre densitet men är det relevant i ett sånt här fall?
Bra fråga! Jag ska ha feelingwood-skivor i ytterväggen, men var för snål för att ha dem i innerväggen - de är ju fyra gånger så dyra som glasullen från byggmax!
 
När vi byggde bergakungen bio i göteborg så använde vi inte någon isolering alls. det var 3 lager gips på varje sida plus ljudfog runt om. det blir helt knäpptyst
 
  • Gilla
KatarinaM och 1 till
  • Laddar…
oleg skrev:
När vi byggde bergakungen bio i göteborg så använde vi inte någon isolering alls. det var 3 lager gips på varje sida plus ljudfog runt om. det blir helt knäpptyst
Så man skulle egentligen kunna slå på två lager gips till på min redan befintliga så jag totalt får tre lager gips? Det skulle då bygga ytterligare 24 mm än det jag har idag.

Finns det någon nackdel med att ha tre lager gips?
 
Jag har fått för mig att våtrumsgips (minerit/fermacell mfl) dämpar bättre än vanligt gips. Kanske de dämpar olika frekvenser olika bra, en idé skulle då vara att blanda våtrumsgips med vanligt gips.
 
tårtkennet skrev:
Finns det någon nackdel med att ha tre lager gips?
Det jag kan komma på är väl om man vill hänga upp något på väggen. För ett och två lager gips finns det mollyplugg. Men jag har inte sett mollysar för tre lager gips.
 
#Niklas_1
Kanske är något att kolla upp oxå, får nog ta och göra det.

#tlundberg
Där sa du något, kan vara bra att ha i åtanke, om man inte ska köra ett lager med OSB eller så emellan då.
 
Nu är alltså väggen klar fram till och med gipset.

Återanvände så mycket som möjligt av gipset som satt inåt rummet till att limma mellan reglarna. Körde med biltemas ute-trälim och pressade fast skivorna genom att skruva fast en press-ställning jag byggt.
lim_pa_skivan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

limpress.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om någon river väggen i framtiden kommer de klia sig i huvudet och undra varför vi har tapetserat inne i väggen :D

Här är nästan all isolering på plats. Den gamla gipsen jag återanvände var 14mm. Utanpå det satt det två millimeter gamla tapeter. Så det var bara 54mm kvar till isoleringen. Så där valde jag att filéa bort ett par centimeter från isoleringsskivorna. Där jag satte nytt 13mm-gips använde jag isoleringsskivorna som de var.

isolering_pa_gang.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Jag satte isolering runt VP-rören också innan jag skruvade upp gipsen)

Det var lite trögt att pressa ihop all isolering med de yttre gipsskivorna, men det gick. Gipsskivorna böjdes en del när jag skulle skruva upp dem, men när alla skruvar och båda lagerna gips var på plats blev det platt och bra :)

gips_nastan_klart.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(en skiva kvar att skruva upp på bilden)
 
Redigerat:
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Hej,

Är ju som sagt i tagen med att ljudisolera en vägg mellan mig och grannen ca. 4x2,5 meter. Kollade med en byggare och han skulle ha ca. 10 loppor för att göra det där och det tyckte jag var dyrt så jag kommer göra det själv. Dock så pratade han, och flera andra som jag pratat med om att man bara kan bygga på den redan befintliga väggen med ytterligare gipsskivor. Alltså inte sätta reglar, isoleringsmaterial och sedan gips.

Någon som har några tips på vad som blir bäst? Att köra kanske 3 lager gips på den redan befintliga väggen eller att sätta reglar (med ett litet mellanrum från den nuvarande väggen) isolering mellan reglarna och sedan dubbla gips. Vad är bäst? Det får helst inte bygga ut mer än 10 cm.
 
Jag har väldigt svårt att se hur det skulle hjälpa att sätta gipsskivor direkt på den befintliga väggen. Ljudvågorna (vibrationerna) som går i väggen skulle väl bara fortsätta ut i gipset?
 
Jag tycker oxå det känns som att de borde det. Luftspalten isolerar väl bättre?
Vill ar det ska bli så bra som möjligt.
 
Bra tråd och bra bilder!
Kan man få någon uppföljning om hur resultatet blev ljudmässigt?

Jag har ett par innerväggar i mitt radhus som behöver ljudisoleras och jag funderar på att göra som du. Men jag slipper gärna göra det om resultatet ändå inte blir bra. :wow:

Så hur blev det?
 
Hej Tårtkenneth, en trippelväggskonstruktion (3 skivor på 3 olika ställen i väggen) ska inte göras. Den är väldigt svår att räkna hem (både ekonomiskt och ljudmässigt) och kommer leda till försämrad effekt i vissa lägre frekvenser. Dessa frekvenser styrs av de inbördes avstånden mellan skivlagren men det blir resonanser och dessa förstärks kraftigt om reglarna har samma tjocklek, dvs 2 regelstommar på 70 mm eller liknande. Det du kan göra för att få en riktigt bra ljudisolerande vägg är att du gör några större hål i de gamla skivorna mot grannen så de inte fungerar enligt fjäder-massaprincipen och sedan ställer du en ny regelstomme 1 cm utanför den gamla väggen. På den nya stommen sätter du 15 mm plywood och ett lager gips. Då kommer du definitivt bli nöjd och du får en vägg du kan skruva i. Det är samma ljudisolering med två lager gips och tre lager gips tror jag ingen kan räkna hem med säkerhet i detta fall så börja med två skivlager. Regelstommen kan vara 45 mm trä eller plåt men tjockare går givetvis bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Emil Wångdahl och 1 till
  • Laddar…
plan-g skrev:
Kan man få någon uppföljning om hur resultatet blev ljudmässigt?
Jag är nöjd! Tycker det blev bra :) Oavsett resultatet så vet jag att jag gjort så bra jag kunnat, och det är skönt! Annars hade jag bara gått och tänkt "Jag borde satt dubbla gipsskivor på båda sidorna så hade det blivit mycket bättre" eller "Jag borde fyllt med isolering så hade det blivit mycket bättre" osv...
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
tlundberg skrev:
Jag är nöjd! Tycker det blev bra :) Oavsett resultatet så vet jag att jag gjort så bra jag kunnat, och det är skönt! Annars hade jag bara gått och tänkt "Jag borde satt dubbla gipsskivor på båda sidorna så hade det blivit mycket bättre" eller "Jag borde fyllt med isolering så hade det blivit mycket bättre" osv...
Tack. Imorn ska jag börja och har alltså en identisk situation som du hade och skall nog göra exakt likadant som du. Får jag be dig utvecka lite och förklara hur tyst det blev? Som det är nu så kan man konversera i vanlig ton rätt genom väggen. Men vi ska nu isolera så som du gjort och funderar på om det blir så bra att det går att ha en obekant inneboende med sovrum som vetter mot sovrum med den ljudisolerade väggen emellan!?

Stort tack på förhand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.