Den klipper det den kommer åt, kan den klippa under så gör den det och det blir bara benen i så fall. Det behövs bara ett tillräckligt brett hål så att den kommer igenom. Fungerar som det permanenta lektorn jag byggt i trädgården som står på stolpar i gräsmattan, där klipper den mellan benen och under rutschkanan så långt den kommer åt.
 
De flesta studsmattor har ju ben som stter ihop i par nere vid gräsmattan. Där kan man behöva sätta upp plankor så att den inte kör upp på den horisontella delen.
 
mortimer skrev:
Fick precis svar från Bosch. Ljudnivån har sjunkit på 2013års modell till 72db istället för 85db som står specad på deras sida.
En sådan förändring borde väl innebära h/w förändring? T.ex. andra motorer?
 
ullberg
mortimer skrev:
Fick precis svar från Bosch. Ljudnivån har sjunkit på 2013års modell till 72db istället för 85db som står specad på deras sida.
Intressant! det är ju ganska mycket (och kanske den största anledningen att jag tappade sugen att köpa en sådan), någon som kan motsvarande siffror för landroid & husqvarna 305 i huvudet?

Håller också med om att det borde vara någon HW-skillnad för att få en så pass stor förändring...

/U

EDIT: svarar mig själv: 305 är specad till 61dB och Landroid L (är det den som säljs primärt i sverige?) är specad till 57 dB, så fortfarande ganska mycket lägre, vore dock toppen om någon som köper nu på vårkanten kunde göra en film likt de tidigare i denna tråd, fast för 2013 års modell.
 
Redigerat:
Menar denna sida:
Indego broschyr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hehehe, ibland tar de i så de spricker: "Specialdesignade hjul - Bra för gräset"
 
Broschyren jag länkar till ovan tror jag lades upp på Bosch-sidan 2013-03-05, så det är inte så långsökt att tro de siffrorna är för den uppdaterade 2013-version.
 
mortimer skrev:
Enligt deras hemsida så är det 85db på maskinen:
[länk]
(Under tekniska data)
Undrar om det stämmer att det faktiskt varit 85 db? På min står det 78 db märkt på maskinen.
 
En helt annan detalj... när låter ni er klipapre klippa och vilken tid tar det för att klippa er yta ? Är er yta "komplex" ?
 
M J skrev:
Det Klas skriver om missar i kant-i-kant-klippningen är aldrig något som hänt mig, har heller aldrig hittills hört någon annan nämna det än Klas. Tror inte det har med Indegon att göra generellt utan specifikt med Klas exemplar eller något annat hos Klas som gjorde att den misslyckades med orienteringen, så ska den inte bete sig. Min klippte hela gräsmattan utan missar på några timmar i höstas (varierade beroende på antalet laddningar, vilket i sin tur berodde på antalet omarkerade hinder den behövde runda). Att sätta en klippyta på Boschen är egentligen rätt ointressant, då den efter omladdningen fortsätter där den avslutade med att klippa resten av gräsmattan. När den är färdig med hela parkerar den sig, då låser jag in den i friggeboden tills nästa gång det är dags att klippa gräsmattan. Man kan schemalägga den att klippa hela tiden i tidsfönster men det känns onödigt då den är färdig och det inte finns mer att klippa. Jag gillar inte tanken att ha klipparen ute obevakad när ingen har uppsikt, och vill inte heller att den ska vara ute samtidigt som barnen, både pga säkerhetsrisken med klippare ihop med barn som inte går att komma ifrån oavsett lyftskydd och annat, men även för att inte störa barnen i deras trädgårdslekar eller köra över deras leksaker.
Mycket itnressant info detta. Ser ut som svar på en av mina frågor här i slutet.
Om man inte väljer att den ska klippa hela tiden utan låta den gå klart.... innebär det att man ställer den till att börja t.ex kl 14.00 så håller den på tills den är klar och parkerar därefter i laddstationen (i mitt fall ca 7h) och att man inte ställer tisdramen som den ska vara ute (14-23.00) ? Det är ju isåfall en mycket finurlig funktion. Man vill ju inte att den ska klippa 2h extra bara för att jag ställt in det om den nu är klar efter 7h
 
Jag hann inte göra någon rutin av gräsklippningen med den i höstas så jag körde den bara "manuellt" utan tidsfönster, dvs när det var dags och tomten ledig så tryckte jag "Starta klippning" på manöverpanelen och så klippte den hela gräsmattan. Så jag kan inte svara på hur tidsfönstret fungerar i praktiken då jag inte testat själv, men i manualen står det "Har gräsytan klippts innan tidsfönstret löpt ut, återgår trädgårdsredskapet till laddstationen."
 
Lysande. Precis vad jag hoppades på också. Då kan man dra till i överkant med tiden. Tror man att den ska klara det på 7h så knappar man in 10 eller 12h. Då finns ju marginal också om regnsensorn är aktiverad.
 
Men regnsensor har den väl inte fått? Tror inte den bryr sig om regn. (Fast denna vår känns det mest som den skulle behöva en snösensor...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.