mortimer skrev:
Finns det någonstans där man kan ladda ner en installationsmanual och instruktionsbok för att läsa in sig på t.ex avstånd till kanterna, smala passager, inställningsmenyn - klipptider och övriga begränsningar ?
Finns rätt mycket på deras hemsida http://www.bosch-indego.com/
 
mortimer skrev:
Kanske inte riktigt så mycket här änsålänge men den dagen kommer också. Har skrivit ett e-mail till Bosch med lite kompletterande frågor om årets utgåva av Indegon.
Det är många vändor fram och tillbaka för min del om vilken jag ska välja; står för närvarande mellan den större Landroiden och Indegon. Prismässigt ligger de någorlunda lika; 10.000 mot 12.500.
Stor fördel för Indegon är just att vår gräsmtta är "fyrkantig" och huset förskjutet åt ena hörnet egentligen. Så det blir inte så många missar varje gång Indegon klipper då den går rakt. SEn en stor fördel också är att den bör hinna med hela vår gräsmatta på ca 6h (laddning+klippning ) mot beräknat 10 för Landroiden (eller annan som kör slumpmässigt). Finns det någon som vet mer ingående vad det är för motorer i Indegon; bortslös eller med Borste ? Hållbarheten är ju längre med bortslös; speciellt om man kikar och jämför tvättmaskiner.
Även om du klarar dig på 6 timmar eller till och med mindre så försök hitta en Bosch och lyssna på den i drift för att avgöra om du vill ha det ljudet igång timmevis eller om du hellre vill ha din klippare ute lite längre tid men i det närmaste ljudlöst jämförelsevis vilket du får med HQ och Landroid. Är inte säker men med det ljudet har med all säkerhet Boschen borstmotorer vilket inte de andra två har vilket bl.a. resulterar i låg ljudnivå och borde ge längre livslängd.
 
Kontaktade Bosch i par frågor och fick nedan svar:

Vad är det för motorer i den, bortslösa eller med borste ?
Svar: De är borstlösa.

Några förändringar som är gjorda på årets utgåva mot förra årets ?
Svar: Mjukvaran har, i jämförelse med den första varianten, blivit uppdaterad och manualen har också uppdaterats.

Har ni någon ”nöjd kund garanti” om man är missnöjd med sin produkt efter att ha kört den hemma ?
Svar: Garantitiden är 2 år, all annan reklamationsrätt och eventuellt återköp står återförsäljaren för.

Är ljudnivån på den densamma som förra årets utgåva ?
Svar: Decibelnivåerna har sänkts kontinuerligt och det arbetas fortfarande för att sänka dem ytterliggare. Vi saknar dessvärre exakta siffror på detta.

Hur ser man skillnad på förra årets utgåva (ev lagervara hos ÅF) mot årets ?
Svar: Estetiskt ser du ingen skillnad utan den finns i artikelnummret, hör med din återförsäljare.

Kan jag själv uppdatera den via SD kortplatsen eller hur går det till ?
Svar: I dagsläget finns ingen uppdatering, detta kommer att annonseras på hemsidan när det finns.
 
  • Gilla
Fifth Avenue och 1 till
  • Laddar…
Intressant information mortimer, även för mig som befintlig ägare. Tack för att du tog dig besväret att kolla upp det och att du delar med dig av det här. :)
 
Lite det som är vitsen med ett forum kan jag tycka; att man delar med sig av sin kunskap. Även om det lutar mot en Landroid för min del...
 
Vill du ha den typen av klippare så blir du säkert mycket nöjd med Landroiden, det är jag övertygad om. :)
 
Den här videon har hamnat långt bak i tråden men den demonstrerar den stora och viktiga skillnaden mellan klippartyperna så tydligt, så den kommer här igen som en påminnelse: [video=youtube;avvRRHxq488]http://www.youtube.com/watch?v=avvRRHxq488[/video]
 
ullberg
mortimer skrev:
Några förändringar som är gjorda på årets utgåva mot förra årets ?
Svar: Mjukvaran har, i jämförelse med den första varianten, blivit uppdaterad och manualen har också uppdaterats.
...
Kan jag själv uppdatera den via SD kortplatsen eller hur går det till ?
Svar: I dagsläget finns ingen uppdatering, detta kommer att annonseras på hemsidan när det finns.
Lustig kombo, jag fattar det som att årets upplaga är enbart ändrad i mjukvara, ej hårdvara (tja och manualen då), och samtidigt finns det ingen uppdatering.

Min tolkning av detta: de erbjuder inte befintliga kunder (dessutom enbart <1år gamla sådana) någon uppdatering.

Den där SD-kortplatsen verkar föga värdefull...
 
mortimer skrev:
Kan jag själv uppdatera den via SD kortplatsen eller hur går det till ?
Svar: I dagsläget finns ingen uppdatering, detta kommer att annonseras på hemsidan när det finns.
Och jag tolkar det som skrevs ovan som att en uppdatering kommer så småningom på hemsidan, men finns inte där ännu. Man läser det som man vill. ;)

Eftersom den bara provlanserats i skandinavien ännu, och först i år släpps på de stora europeiska marknaderna så kommer nog inte heller mjukvaruuppdateringarna igång förrän i år när den officiellt lanserats på den stora hemmamarknaden Tyskland exempelvis. De klippare som finns ute hos kund än så länge är nog lätträknade eftersom de inte kunde börja leverera förrän hösten 2012, när säsongen egentligen var slut. Tror inte de släpper en uppdatering enkom för de få maskinerna, vi får nog vår uppdatering tillsammans med övriga. Tror jag.
 
Redigerat:
Den som lever han får se...
 
Precis. För mig spelar det ingen roll eftersom jag är nöjd med den som den är och inte vet vad de ändrat för något (när jag får veta så kanske jag ändrar åsikt ;) ), men nyköpare bör givetvis se till att få den senaste versionen vid nyköp tills de lagt ut en uppdatering för allmän nedladdning.
 
Redigerat:
Hurpass intelligent är Indegon; lär den sig klippområdet ju fler klippnignar den gör och behöver inte stanna upp hela tiden vid hinder m.m.. för kommunikation med laddstationen ?
Om Injdegon t.ex tar 8h på sg första gången, klarar den samma område nästa gång på 5-6h ?
 
Fick precis svar från Bosch. Ljudnivån har sjunkit på 2013års modell till 72db istället för 85db som står specad på deras sida.
 
mortimer skrev:
Hurpass intelligent är Indegon; lär den sig klippområdet ju fler klippnignar den gör och behöver inte stanna upp hela tiden vid hinder m.m.. för kommunikation med laddstationen ?
Om Injdegon t.ex tar 8h på sg första gången, klarar den samma område nästa gång på 5-6h ?
Det som tar tid vid de omarkerade hindren är att den måste söka sig runt och bumpa in i dem från alla håll för att avgöra hur stora de är och hur de är formade för dess kartläggning och planering av klippningen. När den fått klart för sig att hindren är fasta (finns där vid varje återkommande klipptillfälle) så ska den memorera dem och undvika dem utan kontakt och det går mycket snabbare då de är med i "ruttplanen" från början. Detta enligt teorin, jag fick min klippare för sent i höstas för att kunna bekräfta det själv i praktiken, men kommer att rapportera under året hur den fungerar i längden under en hel säsong. Det jag upplevde i höstas var att dessa omarkerade hinder, såsom trädgårdsstolar, grill, lekfordon, och annat löst i trädgården tar tid för den, och den klipper betydligt mycket snabbare när man röjer upp lite så den får större sammanhängande ytor utan omarkerade hinder (alternativt att man markerar bort dem med tråd).
 
Då kan man ju fundera på hur det fungerar med studsmattornas stålben också... blir hela studsmattan fast hinder eller enbart benen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.