Hej!
Vill bara tipsa alla verktygsanvändare om GP:s laddningsbara ReCyko+
Jag har provat mig fram under många år bland ett otal märken och typer av laddningsbara batterier tills jag hittade ReCyko+ av en slump, en vattenkammad säljare på Expert sålde på mig en laddare med 4 st R6 Recyko+ och jag har aldrig haft bättre batterier! De ligger lätt ett kvartal utan självurladdning och nu kör jag med dessa i allt möjligt.
Vad har nu detta med verktyg att göra? Jo, linjelasrar, avståndsmätare, ficklampor, byggradio osv osv, jag har en hel del sånt som ligger länge i verktygslådorna och som vill ha en hel del ström när de väl används men som ligger i långa perioder också, så nu har jag äntligen hittat nåt riktigt bra i batteriväg. Funkar helt suveränt i digitalkameran också förstås, fotar ju alla ombyggnader så att ingen ifrågasätter el, vatten och tätskikt och annat tjorv.
Bara ett tips, (ni kanske redan hade koll på detta?) Nej, jag har ingen sponsoravtal med GP :p
 
Funkar med andra märken av andra generationens NiMh batterier. Sanyo Eneloop, Varta ready2use, maha imedion. Sen är det bra med en laddare som mäter kapaciteten på batterierna så man kan slänga dom som blir dåliga, för ofta krävs mer än ett batteri. Maha-C9000 är nog marknadens bästa laddare för AA och AAA.
 
Intressant! Bra att veta
 
Något jag stör mig på är att laddningsbara batterier är så snuskigt dyra, så nu har jag beställt en laddning budgetbatterier från Kina (dx.com). 4 batterier för 34:- inklusive frakt till sverige känns mer rimligt än de svenska priserna. Bra recensioner hade de fått också, så med lite tur så är de inte skräp.

318:- hade 4 st GP ReCyko+ kostat hos batteriexperten. I runda tal 10 gånger så dyrt.
 
Ta det försiktigt med budgetbatterierna, min erfarenhet är att risken att de flippar (överhettar/brinner/exploderar) vid korrekt utförd laddning är mycket större än om man köper batterier från kända stora tillverkare!
 
Eu.nkon.nl
Dom har bra pris, speciellt Eneloop som jag gillar.
 
pelpet: Låter dyrt, jag betalade inte mer än 200kr för mina 4 AA Recyko...
 
Tycker Recyko har bra strömkapacitet också. De bästa batterierna att använda i batterilödkolven, med de batterierna är den fullt kompetent till vanlig elektroniklödning.
 
Som sagt finns det många tillverkare. Det är andra generationens NiMH det handlar om, de kallas olika saker som NiMH2, Ready To Use, Instant med mera. Jag köpte på Kjell o Co fyra AA för runt 120 pix för några år sedan, minns Nu har de sitt egna märke.
 
Batteriexperten verkar vara enbart dyr, ReCyko finns på ÖoB, Inkclub, Clas Ohlson mfl och 150-200 kr max för 4 st AA är dagspris. Men visst är det fortfarande dyrt, det är samma problem med LED-lampor o dyl som man kan köpa från Kina direkt för 1/4-del av svenska priser, men som alltid, garantier och returer är ju ett problem, men samtidigt är 34:- ingen big deal
 
Dax för litet trådlyft. Jag har senaste tiden blivit rätt lack på mina uppladdningsbara batterier. Köpte ett gäng kinesbatterier på ebay, men det verkar vara rena sk*ten.

De här andra generationens nimh verkar ju vara grejjen, ungarna har ju prylar, framförallt radiostyrt till tusen som ska ha batterier. För denna tillämpning är ju frågan om låg självurladdning är en något att väga in i ekvationen, jag menar de kör tills batterier är slut normalt sett?

Sista generationens (4:e) av eneloop ligger ju på knappt 2000mAh, medans PRO versionen ligger på 2500, men klarar då bara 500 uppladdningscykler mot 2100 (https://en.wikipedia.org/wiki/Eneloop)

Eller finns det "vanliga" premium batterier med fler mAh som ändå håller måttet som vore bättre att satsa på?

Maha c-9000 nämns.ovan som den bästa laddaren. Är det fortfarande så? :)

Hjälp mig i denna jungel!
 
Ingen som har några fler tankar om detta?
 
Tack för svar :)

Ja, jag har några IKEA också men tycker att de varit ojämna i kvaliteten. De äldsta är nog 5-6 år och tuffar fortfarande på bra men flera av de jag köpte för några år sedan tar inte laddning längre :(. Kanske hade jag bar otur, men det är en del av orsaken att jag nu vill ha ett problemfritt uppladdningsbart liv :)
 
ReCyko är riktigt bra, de enda laddningsbarabatterierna som funkar lika bra som icke laddningsbara i tex en blixt (Andra tar mycket längre tid på sig att ladda upp blixten)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.