Funderar på en hyvelbänk/arbetsbänk och var förbi Jula och tittade på deras lilla. Den ser ju ut att ändå ha en del trä i sig, men på varuhuset stod den högt upp så att man såg in i den underifrån. Ojojoj, tveksamt om den håller att man ens sätter sig på den!

Hade litet svårt att sova i natt och satt vid köksbordet och fingrade på paddan och hittade den här tråden i natt och det blev så fruktansvärt illa att jag tankade hem Schwartz bok och läste alldeles för länge.

Den där litet underfundiga stilen man kan hitta i amerikansk och brittisk litteratur tycker jag är rätt charmig och när det är så att författaren vet vad han skriver om så kan man bli riktigt tagen.

Typiskt bra bok.

Jag var bara tvungen att läsa så långt innan jag kunde gå till sängs så att jag var redo för ett par principbeslut:

- Bygga själv.
- Bygga tungt/starkt/plant bortom alla tänkbara tvivel.
- Låta främre benen vara flush med skivan och ha en hel del överhäng i ändarna.

Kommen så långt så kan man ju bygga vidare och komplettera med tjusiga quick-releasetvingar sedan vartefter.

Fram tills i natt så var jag trots mina många år helt ovetande om att man kunde utveckla hyvelbänksfetischism, är det inte bra konstigt att nästan allt man djupdyker i tenderar att bli intressant?
 
Redigerat:
  • Gilla
Lolle
  • Laddar…
Jag är väldigt nöjd med min. Den är riktigt stadig till skillnad från Jula-smäcket som nog flyttar sig om man blåser lite kraftigt på den :)
Om du innan du sätter igång vill känna hur den är att jobba på är du välkommen förbi Huddinge och kolla in min bänk.
/B
 
Jag byggde hyvelbänken delvis som studie för en "finare" bänk, men även för att bygga akustiska gitarrer på.
Gitarrbygget på bänken är nu i full gång http://gurglagura.wordpress.com/
om någon skulle vara intresserad..

collage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men det är ju alldeles underbart.

Känner igen det där med lugnet att arbeta för hand, elverktygen förvandlar luften till en dammdimma och bärare av outhärdligt oväsen. Jag är så lyckligt lottad att jag har en skrubb i ett uthus där cirkelsåg och kapsåg får bo, enda undantaget är att elektriska hål får dispens att tillverkas i finverkstaden.

Heja, heja...
 
Jag tittade tillbaka i tråden, men bilderna på bygget saknas där. Är det något som går att ordna till?
 
SnickareHobb skrev:
Jag tittade tillbaka i tråden, men bilderna på bygget saknas där. Är det något som går att ordna till?
Just nu tror jag inte det. tyvärr. Har inte betalat för webhotellet där bilderna ligger och kommer nog inte att göra det
då wordpress är gratis.. bygger ny hemsida där, men tvivlar på att bänken kommer med.

Du får föreställa dig en massa bilder med granbitar som jag sågar o borrar snett i o sen ändå lyckas sitta samman på något sätt.
 
favino skrev:
Du får föreställa dig en massa bilder med granbitar som jag sågar o borrar snett i o sen ändå lyckas sitta samman på något sätt.
Låter bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.