Är det fel på fönstret så har man naturligtvis all rätt att reklamera oberoende hur det är fastsatt, iaf dom första 3åren.
Har man förstört fönstret genom att använda fogskum så kan man vare sig åberopa garanti eller reklamera med framgång.
 
Kan ni inte ta samma dörr som grannen? Då blir det enhetligt och snyggt (om grannen valt en snygg dörr dvs) och ni kan fråga grannen om den funkar bra.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Du har alltid rätt att reklamera men får inte altid rätt i en reklamation... Som jag sa tidigare så säljer jag fönster/dörrar från de flesta leverantörer i Sverige och i stort sett alla säger likadant. Ville bara informera om detta, bryr mig mindre om hur gemene man monterar sina fönster och dörrar... Tack för mig.
 
Angelin skrev:
Du har alltid rätt att reklamera men får inte altid rätt i en reklamation... Som jag sa tidigare så säljer jag fönster/dörrar från de flesta leverantörer i Sverige och i stort sett alla säger likadant. Ville bara informera om detta, bryr mig mindre om hur gemene man monterar sina fönster och dörrar... Tack för mig.
Konstig inställning, hade jag varit fönsternasare hade jag varit jättemån om att mina kunder får bra fönster som monteras snyggt och enkelt och supportat med en bra after sales. Tydligen resonerar vi totalt olika på den punkten.
 
Var resonerar vi olika? Blir det snyggare resultat med skum? Jag är inte fönsternisse själv utan säljare av byggmaterial i allmänhet och självklart måste jag tala om vad som gäller för kunden. Som jag skrev tidigare så har jag personligen inga problem ned skum då jag själv använt det. Men skulle jag rekommendera det kan jag lika gärna rekommendera vanlig gips i våtrum också...
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Elitfönsters varning för skum är en friskrivning från garantier. Med viss dos välvilja, är det en försäkran mot skummarodörer som öser på skum som om det vore vispgrädde. Så länge deras "kvalitetsnormer" ser ut som de gör, är deras prat ingenting värt.

När det gäller ytterdörrar - alla trädörrar hänger sig! Perfekt installerade, lagom mycket drev osv. Efter ett år skaver de mot karmen. Karmar är fortfarande pefekt lodräta, skall tilläggas. Mycker dyra dörrar från RM-Snickerier.

Se till att dörren är utrustad med gångjärn som går att justera i tre dimensioner! Alltså inte bara i höjdled. De råd jag har fått från dörrtillverkare samt fönstertillverkare (Elitfönster) var att ta fram hyveln, eller knäcka gångjärn. Stenåldern, here we go.

Tror att en dörr på plåtprofiler är den bästa lösningen. Det finns en italiensk tillverkare (dierre.com) som bygger sina dörrar på principen med stålprofiler och träpaneler. Dvs, du kan ändra utseendet på din dörr mha paneler. 3D-gångjärn är en självklarhet.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
isolde skrev:
När det gäller ytterdörrar - alla trädörrar hänger sig! Perfekt installerade, lagom mycket drev osv. Efter ett år skaver de mot karmen. Karmar är fortfarande pefekt lodräta, skall tilläggas. Mycker dyra dörrar från RM-Snickerier.

Se till att dörren är utrustad med gångjärn som går att justera i tre dimensioner! Alltså inte bara i höjdled. De råd jag har fått från dörrtillverkare samt fönstertillverkare (Elitfönster) var att ta fram hyveln, eller knäcka gångjärn. Stenåldern, here we go.
Inte för att jag installerat så många dörrar men av 4-5 altandörrar, ett par ytterdörrar, någon garagedörr och ett gäng trädörrar inomhus så är det ingen som hängt sig? Jag är knappast vassare än någon annan på att installera dörrar, tvärtom, så rimligtvis överdriver du.
 
MathiasS skrev:
Inte för att jag installerat så många dörrar men av 4-5 altandörrar, ett par ytterdörrar, någon garagedörr och ett gäng trädörrar inomhus så är det ingen som hängt sig? Jag är knappast vassare än någon annan på att installera dörrar, tvärtom, så rimligtvis överdriver du.
Har samma erfarenhet men med ett betydande anal dörrar av de flesta fabrikat, men däremot så blir det ofta problem med par ytterdörrar men det varierar över årstid så det är inte mycket att bry sig om för dom fungerar felfritt en stor del av året trots allt.
 
MathiasS skrev:
Jag är knappast vassare än någon annan på att installera dörrar, tvärtom, så rimligtvis överdriver du.
Det är jag inte heller, men du är mer än välkommen att komma över och åtgärda problemet. Tillverkaren verkar förbryllad, och förstår inte vad som kan vara orsaken till att dörrbladet tar i karmen när den senare är helt i lod.

cecar33 skrev:
Har samma erfarenhet men med ett betydande anal dörrar av de flesta fabrikat, men däremot så blir det ofta problem med par ytterdörrar men det varierar över årstid så det är inte mycket att bry sig om för dom fungerar felfritt en stor del av året trots allt.
Vad roligt! Det finns nämligen en pardörr som kostade 45 000 kr som också behöver en justering. Samma åkomma som ovan. Fixar du det?
Inget att bry sig om? Visst, under vinterhalvåret får vi använda takluckan som entredörr. Nej, jag tycker det är helt åt skogen!
 
isolde skrev:
Det är jag inte heller, men du är mer än välkommen att komma över och åtgärda problemet. Tillverkaren verkar förbryllad, och förstår inte vad som kan vara orsaken till att dörrbladet tar i karmen när den senare är helt i lod.



Vad roligt! Det finns nämligen en pardörr som kostade 45 000 kr som också behöver en justering. Samma åkomma som ovan. Fixar du det?
Inget att bry sig om? Visst, under vinterhalvåret får vi använda takluckan som entredörr. Nej, jag tycker det är helt åt skogen!
Inget konstigt även om karmen är i lod. Karmen kan stå "toe in" kan jämföras med att vara kobent. Dvs karmen är i lod men ytterdelen av karmen där den största belastningen är är vriden något inåt. De flesta ytterdörrskarmar har karmskruven i bakkant av karmen vilket gör att karmen kan vrida sig och då tippa något och därmed ta i och kärva. Flera tillverkare har börjat med 9st karmskruvshål där det nionde sitter strax under det översta gångjärnet. Alla tunga sidohängda montage skall göras med karmhylsa och inte med karmskruv då karmskruven glappar för mycket. Drev eller skum kan användas men det skall vara ett skum som tillåter efterjustering dvs ett skum som inte hårdnar.
 
verktygsgurun skrev:
Alla tunga sidohängda montage skall göras med karmhylsa och inte med karmskruv då karmskruven glappar för mycket.
Det verkar logiskt att karmen kan ha vridit sig en aning kring sin egen axel. Däremot är parytterdörrens karm skruvad och limmad mot sidofönstrets karm. Skulle då dessa två ha kunnat vrida sig tillsammans?

Jag får kika i installationsanvisningen från dörrtillverkaren om det står uttryckligen specat karmskruv/karmhylsa.
 
isolde skrev:
Det är jag inte heller, men du är mer än välkommen att komma över och åtgärda problemet. Tillverkaren verkar förbryllad, och förstår inte vad som kan vara orsaken till att dörrbladet tar i karmen när den senare är helt i lod.



Vad roligt! Det finns nämligen en pardörr som kostade 45 000 kr som också behöver en justering. Samma åkomma som ovan. Fixar du det?
Inget att bry sig om? Visst, under vinterhalvåret får vi använda takluckan som entredörr. Nej, jag tycker det är helt åt skogen!
Du verkar även ha problem med takluckan eftersom du är så sur. Vad du har eller inte har är din sak men jag påtalade problemet med pardörrar för jag har fyra olika pardörrar alla reagerar på samma sätt två av dem är helglasade aluminiumdörrar men med träkarm som endast är aluklädd så inte är det dörrarna som slår sig. Men om man har problem med dörrar som inte fungerar finns det flera orsaker inte enbart kolla om karmen är ilod och inte bågnar åt något håll, det kanske kan visa sig genom att kryssmäta karmen. Det är ett mycket vanligt problem som både hantisar och hemfixare inte gör innan man drar fast dörren.
 
cecar33 skrev:
Men om man har problem med dörrar som inte fungerar finns det flera orsaker inte enbart kolla om karmen är ilod och inte bågnar åt något håll, det kanske kan visa sig genom att kryssmäta karmen. Det är ett mycket vanligt problem som både hantisar och hemfixare inte gör innan man drar fast dörren.
Jag tror att problemet kan vara delvis utagerat utifrån det verktygsgurun skrev ovan. Ska testa mha laser om inte karmen (på en enkeldörr) vridit sig. Jag kommer att lagga lasern (distansmätare) mot karmens insida, och följa karmen i höjdled. Laserpricken på motstående vägg är kaklad, och således blir det enkelt att se en eventuell vinkeländring.

Jag är inte riktigt med på ditt resonemang kring att kryssmäta karmen. Den har mätts vid installation, och senade när dörren kärvade, utan att uppvisa tendenser till parallellogram. Menar du parallellogram i karmens plan, eller i z-led, så att säga?

Ja du, sur har jag rätt att vara. En annan dörr för knappa 4000 kr (rea) på Beijer funkar bra. Har bara behövt justera karmen en gång. Av de andra, 'kvalitetsdörrarna', förväntade jag mig mycket mer än så. Därför för att återanknyta till TS frågeställning, vidhåller jag att trä inte är speciellt lämpligt material för en ytterdörr. Envisas man med trä pga dess estetiska värden, får man se till att ha gångjärn justerbara i tre led.
 
isolde du skriver,
Jag är inte riktigt med på ditt resonemang kring att kryssmäta karmen. Den har mätts vid installation, och senade när dörren kärvade, utan att uppvisa tendenser till parallellogram. Menar du parallellogram i karmens plan, eller i z-led, så att säga?

Vad vill du ha sagt med ditt resonemang kring parallellogram? ja visst det är ju det som är det möjliga felet precis just det att sidorna är parallela men att vinklarna inte är 90°. Det är dessutom så att det kan vara så att karmen är vriden men då är den inte rätt monterad, det är även så som sägs av någon att använda karmhyllsor och skruv är ett betydligt bättre och enklare sätt att montera både dörrar och fönster. Har man då även drevat på rätt och på föreskrivet sätt inte använt fogskum så är risken mindre att det blir fel. Har man dessutom använt långpass och kollat så inte karmen går i vågor efter montering och justering så borde resultatet bli bra men som jag tidigare nämnt pardörrar kräver lite mer av både regelvirket som karmen skall fästas i samt mycket noggrannhet vid montering.Dessutom skall distans klossar användas under karmsidorna för att förhindra att karmen hänger ner sig. Sist men inte minst priset på en dörr är inte avgörande för att det skall fungera bra utan förutsättningen för placering av den dörr man valt. Finns mycket dyra dörrar från Leksandsdörren som kräver en mycket omsorgsfull omtanke på var och hur man sätter den och det finns billiga från Byggmax som fungerar hur bra som hellst om man gör rätt.
 
Redigerat:
cecar33 skrev:
det är även så som sägs av någon att använda karmhyllsor och skruv är ett betydligt bättre och enklare sätt att montera både dörrar och fönster.
Jaså? Verktygsgurun har nämligen skrivit så här om karmhylsor i en annan tråd: :)
verktygsgurun skrev:
Personligen bara hatar jag hylsor, tycker det är bökigt och tar för lång tid. Gillar karmskruv mycket bättre.
Har nog över 100 paket med hylsor o skruv som jag inte använder just pga att jag inte gillar dem.
Dessutom som jag redan har påpekat, saken är i det närmaste utagerad. Drog idag lasern längs karmen, och vinkeln diffade 1,5 cm på 4,25 cm avstånd till motstående vägg. Vridningen var störst i höjd med två övre gångjärn, precis som verktyggurun menade.

Nej, inget skum har använts, drevningen är korrekt utfört, vinklar är 90 gradet så gott det går att få i en dörrkarm, det är kryssmätt, det sitter distansklossar osv.
Inom parentes kan jag tillägga, att springan mellan dörrbladet och karmen diffade 1 mm redan vid leverans. Tänkte att med den tekniken de sätter dit gångjärn och deras bristande justeringsmöjligheter blir det inte bättre än så. Sedan blev det mera än 1 mm. Om inte annat så visar det hur olämpligt trä är i en dörrkonstruktion. Känsligt för luftfuktighet, klent och mjukt.

Gåtan med pardörren är dock olöst. Där ser man med blotta ögat att springan mellan karm och dörrblad är signifikant större upp än nertill. Den som lever får se...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.