Vid vissa sällsynta tillfällen har jag varit med om att min borrmaskin fastnat i det jag borrat i.
Typiskt metall...
Borrmaskinen far ur händerna på mig och fortsätter snurra så pass länge att det är obehagligt. Vid ett tillfälle rullade den upp hela den rekorderligt långa sladden på maskinen och avslutade med att slita av den. Den kvarvarande stumpen satt kvar i eluttaget och slog gnistor.

På sistone har jag satt upp råspont och borrat för apparatdosor. Samma obehagliga fenomen, om jag inte börjar väldigt långsamt så hugger borren fast och maskinen bryter nästan handlederna på mig, sliter sig loss och studsar i väg. Började verkligen fasa för varje uttag...

Det fick mig att börja fundera, eftersom jag använde precis samma hålsåg när jag renoverade gamla huset. Utan problem, trots att jag borrade i mycket tjockare material. Men med min gamla Skil-maskin!

Min nuvarande maskin (en deWalt) är säkert betydligt kraftfullare, men ska det vara så här? Har liksom känslan att min gamla maskin stannade när den högg fast, att den automatbromsade när vridmomentet blev för stort.
Eller hur undviker man detta?

(När mer handstarke sambon och maskinen gick i clinch så blev det ett civilt offer i form av hålsågen, den gjutna stommen sprack. Så nu sågar vi upp hålen med sticksågen, skam till sägandes med viss lättnad)
 
Har maskinen inte någon form av koppling så är det risk att den beter sig så som du beskriver - vilket ju är helt rätt i vissa situationer, tex behövs ofta all kraft när du blandar betong. Det finns dock lite lösningar:

- Köp en maskin med koppling, som kopplar ur när vridmomentet blir för högt. Det sparar handleder, men du löper risken att maskinen inte räcker till för de största hålsågarna. Den går oftast inte heller att blanda betong med (kopplingen slits då ut).
- Köp en klenare maskin, som du orkar hålla emot (troligen är det så det ligger till med Skilen). Nackdelen är givetvis mindre kraft.
- Använd rätt teknik, lagom varvtal, "vagga" hålsågen så att den inte kör fast, använd en hålsåg av rätt typ och bra kvalitet.
- Använd en mutterknackare eller slagskruvdragare för att driva hålsågen. Så har jag själv gjort vid en del stora håltagningar där jag stått dåligt till, tex på en stege. Med en mutterknackare får du aldrig momentet i handleden - å andra sidan har den nästan inget moment alls innan knackningarna sätter igång. Men med lite högre varvtal, försiktig matning och omtag när det börjar knacka går det rätt bra (och mycket säkrare) ändå.
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
Skippa borrmaskinen och använd skruvdragaren får hålsågandet. Ställ momentet så du orkar hålla i. Som daniel säger handlar det också om teknik. Luta maskinen lite och för den sedan runt i en cirkel medan du sågar. Då är det bara en liten del av hålsågen som avverkar istället för alla tänder på en gång. Samma princip som daniel beskriver med att "vagga".
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
Det finns hålsågar som bara har en tand. De lär vara snällare att arbeta med, och dessutom jobba snabbare. Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet av dem.
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Ingen av mina skruvdragare orkade när jag provade senast (men ska testa igen med "vaggning").
Nästa maskin får bli en med koppling, jag har andra grejor som blandar betong.

Om jag försöker hitta en lösning inom min befintliga maskinpark, ger en slagborrmaskin samma effekt som en slagskruvdragare, Daniel_N? Har nog en sådan undanstoppad någonstans...
 
Crebel skrev:
Tack för alla svar!
Ingen av mina skruvdragare orkade när jag provade senast (men ska testa igen med "vaggning").
Nästa maskin får bli en med koppling, jag har andra grejor som blandar betong.

Om jag försöker hitta en lösning inom min befintliga maskinpark, ger en slagborrmaskin samma effekt som en slagskruvdragare, Daniel_N? Har nog en sådan undanstoppad någonstans...
Slagborrmaskin och slagskruvdragare har inte samma funktion. De slår åt olika håll.
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Det finns hålsågar som bara har en tand. De lär vara snällare att arbeta med, och dessutom jobba snabbare. Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet av dem.
De är toppen, men funkar inte i järn. Bra i alu, trä etc. Dock dyra.

En bra genväg är att mha vinkelslip ta bort ett antal tänder på en vanlig bimetallhålsåg, observera dock risken för att härdningen förstörs pga värmen. Trä en okokt potatis över klingan innan sågning så leds en stor del av värmen bort, potatisen skall inte vara torr, utan innehålla mycket vatten.

Ska man borra i trä kän det vara lämplig att ta bort 3 tänder, lämna 2, ta bort tre etc. Där får man prova sig fram lite.
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
Stefan Bengtsson skrev:
Slagborrmaskin och slagskruvdragare har inte samma funktion. De slår åt olika håll.
Helt rätt. En slagborrmaskin slår "frammåt", i den riktning man vill ha hålet, och är tänkt för att borra i tegel, betong etc. En slagskruvdragare/mutterknackare slår istället i samma riktning som borret snurrar, dvs inte frammåt utan "höger", när du borrar. Poängen med en slagsrkuvdragare är att kraften (vridmomentet) blir mycket högre OCH att inget av vridmomentet överförs till handleden när man skruvar.
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
Vi har inhandlat denna på jobbet då vi skulle borra många 13mm hål i stål och det inte fanns plats för att fästa en magnetborrmaskin!

http://www.bosch-professional.com/se/sv/gsb-21-2-re-23289-ocs-p/

Den har som ni söker Anti-Rotation, vilket helt enkelt gör att maskinen slutar då andra hugger och börjar snurra och vrider sönder handleder!

Men ang. din fråga om hålsåg i trä så gör som ovan säger! Det fungerar mycket bra, jag har använt en gammal 12v Dewalt utan bekymmer. Gäller bara att vara försiktig då centrumborren går igenom och hålsågen ska ta i, då kan det hugga rejält! Gå in med en sida åt gången och fortsätt gunga hålsågen så går det problemfritt! Största problemet jag upplever är hålsågning i tak då allt spån far i ögonen trots skyddsglasögon.
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
Ett främre handtag underlättar också.
Jag har en Hilti SR16 med likande monstermoment, har fått min del av slag på handlederna.
Så nu kör jag med batterimaskinen om jag kan, när det inte går med hiltin och väldigt lätt handlag med fingern på strömbrytaren, och stöd på framre handtaget.
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
För att inte skada sig och orsaka olyckor så gör du så här!
Håll i handtaget med andra handen så den far ur handen när den fastnar, dvs att du släpper knappen.
Borra med en roterande rörelse, då blir hålet lite större och den hugger inte så lätt.
Jag använder alltid hålsågar för stål, små tänder hugger mindre.

Men framförallt, håll borrmaskinen så du tappar knappen, jag lärde mig det när jag borrade i en takbjälke med min 400W Fein, borrmaskinen högg och jag stod på en pall och snurrade med upp i taket tills jag släppte borrmaskinen och ramlade i golvet och fick borrmaskinen i huvudet..............
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
Har du ett stödhandtag på borrmaskinen så att du kan hålla med två händer?
Om inte, går det att sätta dit ett?

Jag har också fått ett ryck av min skruvdragare när jag använde den för att snurra upp donkraften vid däckbyte, så nu håller jag i ordentligt.
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
lorens skrev:
Vi har inhandlat denna på jobbet då vi skulle borra många 13mm hål i stål och det inte fanns plats för att fästa en magnetborrmaskin!

[länk]

Den har som ni söker Anti-Rotation, vilket helt enkelt gör att maskinen slutar då andra hugger och börjar snurra och vrider sönder handleder!
Anti-Rotation, yeah,I want a sixpack of that! Nästa borrmaskin vet jag vilken jag ska köpa.
Men, det här kan låta som hedniskt på detta forum, men just nu så har jag en vanlig borrmaskin, en slagborrmaskin och två borrhammare så jag tror jag ska ligga lite lågt i borrmaskinsköpar-branschen ett tag.
Så jag får luta mig mot för teknik-tipsen så länge och se om jag kan leta upp ett extra handtag. Tack än en gång!
 
Crebel skrev:
Anti-Rotation, yeah,I want a sixpack of that! Nästa borrmaskin vet jag vilken jag ska köpa.
Men, det här kan låta som hedniskt på detta forum, men just nu så har jag en vanlig borrmaskin, en slagborrmaskin och två borrhammare så jag tror jag ska ligga lite lågt i borrmaskinsköpar-branschen ett tag.
Så jag får luta mig mot för teknik-tipsen så länge och se om jag kan leta upp ett extra handtag. Tack än en gång!
Vad är det för maskiner du har? Min uppfattning är att de flesta borrhammare har slirkoppling för att just det du beskriver inte ska kunna inträffa ifall borret fastnar. Det skulle ju kunna vara värt att kolla upp om någon av dina har det och i så fall använda den istället när du dosfräser. Man ska dock ändå försöka undvika att det inträffar eftersom en slirkoppling slits. Så för varje gång den "används" ju lättare kommer det vara att aktivera den nästa gång.
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.