Längs hjärtväggen i vårt hus löper en "låda" där mycket av elen dragits. Där har jag tänkt placera en nätverksswitch och en patchpanel för nätverket jag håller på att skapa.

Switchen drivs av en trafo på 1A, till vilken jag tänkte låta installera ett uttag i lådan. Lådan kommer förstås ha ett lock.
Är det ett problem för switchen eller trafon att bli instängda på detta sätt? Kan det till och med bli så att trafon överhettar och brandfara uppstår?

Jag lyckas inte ladda upp en bild med appen, men det är alltså en konstruktion längst uppe vid innertaket, som består av två reglar över vilka man satt en plyfaskiva och som går längs hela hallegn. Lådans innermått är alltså 7cm x 20cm x ca 8 meter.
 
Redigerat:
Hur stor är switchen och hur mycket trafik har du tänkt dig? Det är skillnad i värmeutveckling på en liten switch där bara några portar är aktiva och en stor där du driver trafik i alla hålen..

För ett normalt hemmanätverk tror jag inte det blir några problem. Men du stoppar förstås dit en termometer och håller koll, i alla fall i början.
 
8 portar. Fysiskt, som två ciggpaket. Bara familjens surf.
 
Kan du ge oss modellnumret på switchen?
 
Trendnet TE100-S80g
 
Denna switch förbrukar max 2.5 Watt, enligt specifikation. Vilket är väldigt positivt.

Själva switchen ger alltså inte så mycket värme. Borde ligga någonstans kring 0,00053 C/h. Max 4 grader extra värme på ett år om det är ett stängt utrymme. Troligtvis mindre än så.

Men däremot så kan AC adaptern skapa en hel del värme.
 
Bra där. Tack för bra svar. Nu, bara för diskussionens skull (eltrollen är inte min specialitet), om själva switchen drar 2.5 watt. Då kan väl inte trafon dra mer? Men den utvecklar en del värme ändå, är det pga nåt som händer i omvandlingsprocessen? Är det så att den kan dra mer än de 2.5 watten men mycket blir värme och bara en liten del kommer switchen tillgodo?
Utrymmet kommer inte ens att vara tätt, då jag tänker bygga om det så locket sitter på gångjärn av IKEA-typ, ska jag vara orolig? Vill gärna inte behöva peta in en fläkt.
 
Jo en trafo har alltid en viss förlusteffekt. Så om den försörjer switchen med 2,5w så drar den lite mer än så. Det brukar väl finnas angivet på dem hur mycket ström de kan dra från nätet. Så mycket drar de i princip aldrig, men det är en teoretisk nivå som man bör värmedimensionera efter.
 
Värmeutveckling i adaptern blir väl skillnaden vad den drar och vad switchen drar. Men en switchad adapter i den storleken torde ha en väldigt låg förlusteffekt. Ungefär som en mobilladdare skulle jag tro.
 
2,5 watt är helt försumbart i sammanhanget. Det blir inga problem.

Jag hade en gång en stationär PC (typ 100 W) i ett tätt köksskåp. Det var kanske 10 grader varmare i skåpet. Inte så nyttigt för hårddiskarna kanske, men ingen brandfara.
 
Tack Svartöra. Jag är väl inte så orolig egentligen, men "hängslen och livrem..."
Dock tycker jag att det är intressant med diskussionen.
Trafon är märkt enligt:
AC in 220-230V, 0.2A
DC ut 7.5V, 1.0A
Effekten för växelström räknas väl ut likadant som för likström om man tittar på medeleffekten, vilket jag antar att jag ska? P = U * I ?
Alltså är effekten trafon KAN dra ungefär 45W, och effekten den KAN ge 7.5W.
Det som då kan utvecklas till värme är:
45 - 7.5 = 37.5W
Eller är jag ute och cyklar?
 
Njae, små trafos som dessa brukar ha ganska kass effektfaktor, så de 0,2A in behöver inte vara aktiv effekt. Långtifrån. Effekten för växelström/spänning räknas därför som P = U x I x cos fi, där fi är fasvinkeln mellan ström och spänning. Du kan mycket väl ha ett cos fi = effektfaktor på bara 0.2 eller liknande. Med just 0.2 så får du 9.5W "över", minus förluster blir 7.5W, vilket inte är orimliga siffror. Så, ja det blir förluster, tom stora sådana relativt, men så stora som hela effektfaktorn behöver de långifrån bli.
 
Men vilken effekt bidrar till värmeutvecklingen i en transformator då - aktiv eller skenbar? Låter som den skenbara tycker jag, dvs U*I. En transformator får bli max 70 grader varm på höljet vid max belastning... Men den håller sig säkerligen långt under det. Dessutom blir den inte maxad av switchen.
 
Ja det är klart att det blir ett visst extra bidrag pga av ohmiska förluster i lindningen. Men långt ifrån all skenbar effekt kan bli värme i en transformator, då klarar vi inte lagen om energikonservation. (Iaf kan inte jag se hur vi skulle göra det).
 
Det är bara den aktiva effekten som kan bidra till uppvärmningen i en apparat.
Förlusterna inuti apparaten ingår i den aktiva effekten.
Den extra skenbara effekten bidrar till uppvärmning av ledarna fram till apparaten.
Ju längre bort från apparaten man mäter desto högre blir den aktiva effekten, eftersom förlusterna efter mätstället alltid ingår i den aktiva effekten.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.