jensaro skrev:
Vet att det åtminstone tidigare gått att köpa något som kallades "foderkonor" för eldning av spannmål, pellets och andra torrare bränslen i ugnarna. Dessa var gjorda i MA253 och hade mindre hål för primärluften. Ska man elda pellets i ugnen krävs en avsevärd minskning av rosterytan för vettig funktion. Största problemet är dock bakbrandsrisken och vad du gör, spola inte vatten i skruven när sen är fylld med pellet, då fastnar den för evigt och du inte får den tömd direkt.
Det är första året jag eldar med flis och jag har slut nu, jag har kört ved ett par veeckor men med endast 1,5m3 vatten och 750m2 att värma upp så blir det en del eldning.
Så jag har tagit fram ett roster som jag tänkte prova, jag har inte tillverkat det än men förhoppningsvis efter helgen så ska det vara klart. Bifogar en bild!

Hoppas inte TS tar illa vid sig att jag har kommit in på ett sidospår...

IMG_20130315_092724.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som en bra början!
 
Salaman skrev:
Är det någon som räknat på hur mycket man känar på eltändning jämfört med fyrhållning, nu förstår jag att det finns en massa parametrar som spelar in men i ert fall är det någon som gjort en överslagsräkning?

Det måste ju gå att räkna hem en uppdatering av systemet på kanske 10-15k i intjänande av flis,
eller är det av någon annan anledning som man vill ha eltändning?
Jag har inte gjort någon beräkning, är ute efter eltändning pga det då går att elda med flis även vår o höst, annars blir tiden för fyrhållning för lång när åtgången på värmeåtgången är betydligt mindre.
 
Salaman: Det går bra med lite OT, bara vi hittar tillbaks till diskussionen kring eltändning igen ;)
 
Skulle det funka bra med pelletsrostret så kan den som vill få ritningen på den, eller man kanske rakt ska tillverka ett par stycken ifall det är några som är intresserad :)
 
Salaman skrev:
Skulle det funka bra med pelletsrostret så kan den som vill få ritningen på den, eller man kanske rakt ska tillverka ett par stycken ifall det är några som är intresserad :)
Kanske lika bra att sköta tillverkningen. Inte vem som helst som knäcker till ett sånt där över knät.. Blir det i rostfritt eller?
 
Jag hade tänkt att köra det i 6mm rostfritt, jag har kört fram ett par "vanliga" roster tidigare i 12mm rf med olika bredd på spalterna och dom har funkat riktigt bra, orginalrostret jag hade gick i tre bitar.
 
Har läst på mer om siemens LOGO, det finns en speciell expansionsmodul för p100-givarehttp://www.conrad.se/websale7/?Ctx=..._index=SHOP_AREA_178409_0214910&otp1=tablink2 den har två ingångar för givare, mätområde -50 till 200 grader, om det räcker? :confused:Verkar som jag även behöver en expansionsmodul för att få flera digitala ingångar och extra reläutgångar: http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=..._index=SHOP_AREA_178409_0214910&otp1=tablink2 då tänker jag för styrning av eltändaren, alla utgångar är tyvärr upptagna i nuläget och analoga finns inte ens på basmodulen med display som jag har
 
Om det är två tempingångar kan du ju om du är ivrig även lösa bbs:en själv! Om inte 200grC räcker får du lura signalen med ett motstånd bara.
 
Jag har elschema men är dålig på att läsa det :surprised:. Räcker det med en ledig reläutgång till eltändaren? eller även en digital ingång?
 
Bara utgång krävs samt rökgastemp, samma gäller bakbrandsskyddet.
 
jensaro skrev:
Om det är två tempingångar kan du ju om du är ivrig även lösa bbs:en själv! Om inte 200grC räcker får du lura signalen med ett motstånd bara.
Ja, det har du rätt i :) skulle vara kul att fixa egen BBS. Vilka delar behöver jag köpa isf? (magnetventil, sprinkler etc) var får jag tag ¨på sådana delar?
 
En magnetventil som fixar vattentrycket typ DN15 sen en 1/2" muff på skruvröret. Googla magnetventil så hittar du.
 
jensaro skrev:
[länk]

Räcker givetvis med 3/8"..
Utmärkt! :) finns ju 12 eller 230v, en 12V magnetventil är väl smartast kanske? funderar även på om en 25 liters vattendunk en halvmeter ovanför ventilen är bäst om vattentrycket (självtryck) räcker för att blöta ner flis snabbt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.