Problemet är att alla har olika syn på vad som är good enough.....vissa bryr sig inte alls och vissa kan bara leva med det till synes perfekta....beror kanske vad man lägger sin energi på....;)
 
Pära skrev:
Tack för svar. Min miss var ju att jag gick med på deras förslag, att bara spackla skruvhål och skarvar i det nya gipstaket ("det är så man gör").
Vanligt missförstånd. Kunden tolkar frasen "det är så man gör" som "det är det fackmässigt riktiga sättet", medan hantverkaren menar att, så utförs den typen av jobb, till den och den debiteringen.

Nätar och spacklar man endast fogar och skruvhål, uppstår naturligtvis en liten upphöjning runt varje gipsskiva. Således är det fysikaliskt omöjligt att få till taket perfekt slätt.

Att ingen springen hemma med en ficklampa är en sanning med modifikation. Med stora fönsterpartier, och söderläge, får man släpljus på köpet varje eftermiddag och då kan alla ojämnheter beskådas i lugn och ro.

Pära skrev:
De senaste dagarna har allt fler "missar" börjat synas: skruvhål i tak, diverse revor, etc. Jag tror inte att det är fråga om något lurendrejeri, men målarfirman har troligen haft lite för bråttom.
Ta upp det med firman, och nekar den att åtgärda t ex revor, då vet du vilken kvalitetsnivå firman har lagt sig på. Inget nytt under solen.
 
Enk Projektet skrev:
Att du inte skrev det i kontraktet att du ville att det skulle vara perfekt även med släpljus.....
Hur ska målaren veta hur du har tänkte dej om du inte talat om det innan?
Intressant kommentar. Vad bör man skriva i sitt kontrakt för att vara säker på att få en slät vägg eller ett slätt tak? När vi byggde nytt så spacklade jag och målade jag själv hela huset men hade hjälp av en kompis som är målare som gav massor med bra tips.

Och ett av hans grundläggande tips till mig för att kolla spacklingen var att använda släpljus för att se att ytan var jämn och det var också den nivå på kvalitet som han lämnar efter sig i sitt jobb.

Jag är faktisk intresserad av vad man borde säga till målaren innan för att på ett "perfekt" resultat
 
Redigerat:
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Pära, oavsett hur det löser sig för sig med målarfirman så kan jag lugna dig med att alla detaljer/missar man ser när projektet är som intensivast och man är i sin lilla bubbla, så kommer du inte se eller tänka på en endaste av dem om 3 månader.
 
mr_bygg skrev:
Intressant kommentar. Vad bör man skriva i sitt kontrakt för att vara säker på att få en slät vägg eller ett slätt tak? När vi byggde nytt så spacklade jag och målade jag själv hela huset men hade hjälp av en kompis som är målare som gav massor med bra tips.

Och ett av hans grundläggande tips till mig för att kolla spacklingen var att använda släpljus för att se att ytan var jämn och det var också den nivå på kvalitet som han lämnar efter sig i sitt jobb.

Jag är faktisk intresserad av vad man borde säga till målaren innan för att på ett "perfekt" resultat
Hej...pga att jag är otroligt petig och absolut inte vill se några ojämnheter i mitt tak som du nu är här för att hjälpa mig spackla....jag betalar naturligtvis för att det ska bli som jag önskar?
 
Det hjälper inte alla gånger jag lejde nyligen en målare och talade om att jag ville ha ett bra resultat men det fick jag verkligen inte i och för sig klagade jag inte men det borde jag egentligen gjort och jobbet gjordes på löpande timpris. Tycker det är konstigt att jag som amatöt får ett bättre resultat än en yrkesman men det går antagligen mycket fortare för målaren men visst på 2 meters hål rakt framifrån ser det helt ok ut.
 
Enk Projektet skrev:
..beror kanske vad man lägger sin energi på....;)
Till exempel att skriva den typen av inlägg? ;)
 
Tack för alla svar!

Att taken inte är helt släta kan jag ta på mig eftersom jag gick med på att de inte skulle bredspacklas (däremot tycker jag inte att jag måste stå ut med synliga skruvhål).

Väggarna då? Jag tänker mig att min arbetsbeskrivning för dessa är ganska vanlig (riva tapet till fast underlag, bredspackla två ggr, grundmåla, måla). Är det okej - när arbetet är utfört enligt en sådan arbetsbeskrivning - att man skymtar underliggande tapetskarvar, att det finns skåror i spacklet, uppbubblad tapet etc? (Återigen, resultatet är absolut ingen katastrof, men det finns "missar" i alla rum och på alla ytor.) Ska träffa målaren idag eller imorgon, så då får jag i alla fall svar på vad de anser.
 
Redigerat:
Pära skrev:
Till exempel att skriva den typen av inlägg? ;)
Jag svarade så gott jag kunde.....och jag kan lova att jag lägger inte min energi på Byggahus.....jag försöker bara ge min syn på andras frågor.....
 
Vi har gjort dessa sorters jobb här hemma, jag har gjort ett sovrum och en målerifirma gjorde hall och vardagsrum när jag hade sjukdom. Min uppfattning är att det går att få till bra om man är kunnig och/eller noggrann. I mitt fall blev det bra för jag tog väldigt lång tid på mig, spacklade skarvar två ggr + slipning. Yrkesmannen gjorde bara en spackling + slipning och där ser vi inga som helst skarvar. Han gjorde det nog på en tredjedel av tiden jag lade ner, han var riktigt duktig. Och vi besiktigade faktiskt hans jobb med ficklampa som släpljus :)

Skåror, uppbubblingar, tapetrester ska naturligtvis inte synas eller finnas kvar.

Har ett skräckexempel med en målare som skulle tapetsera vårat gästrum, fick ta dit denne klåpare tre gånger för att göra färdigt. Det var dåligt slipade spaclkelrester han bara hade lagt tapet över (ojämnt), ingen tapet alls bakom element, samt en del bubblor etc. Skarvarnas bredd var dessutom otroligt varierande. På något ställe hade det blivit ett märke i tapeten, så att den gamla tapeten lyste igenom, det fixade han med att ta jättesmå bitar ny tapet och limma över, såg inte klokt ut, som ett barn hade varit framme och pysslat.

Vi hade dessutom vita fotavtryck genom hela huset när denne hade gått i spackel och sen klampat genom hela huset till köket för att skölja verktyg.

Det kom ingen räkning heller... stort företag börjar på S slutar på å

Påstår sig också vara riktiga proffs i tv-reklamen, jo jag tackar...
 
steve5432 skrev:
Skåror, uppbubblingar, tapetrester ska naturligtvis inte synas eller finnas kvar.
Det är den typen av vägledning jag är ute efter. Tackar!
 
Målaren var här idag och höll med mig om att det finns mycket att åtgärda. Så jag känner att jag kan andas ut (i alla fall lite halvt).

mr_bygg skrev:
Jag är faktisk intresserad av vad man borde säga till målaren innan för att på ett "perfekt" resultat
Ett alternativ är att försöka få tag i boken Referensytor måleri och använda den som underlag för att tillsammans med målaren komma överens om vilken kvalitet det ska vara på slutresultatet: "Referensytor måleri består av ett antal bildlikare som visar hur en färdigmålad yta kommer att se ut. Fotografierna visar målningsbehandlingar - t ex tapetsering, slätmålning - i tre kvalitetsklasser. Detta förenklar kommunikationen i ett målningsuppdrag då den ger samtliga aktörer ett gemensamt språk."
 
Tak ska inte behöva bredspacklas för att bli släta och fina...
Blåsor och revor på väggarna ska givetvis inte synas, men det går inte att få till en billack...
 
Freddy_kruger skrev:
Tak ska inte behöva bredspacklas för att bli släta och fina...
Blåsor och revor på väggarna ska givetvis inte synas, men det går inte att få till en billack...
Jag sticker då ut hakan och menar att fogspackel ger ett litet annorlunda underlag för senare måling än kartongen på gipsskivor, även om man primar duktigt. Dessutom blir fogar extra släta pga att man slipar dem. Fogspacklet är tätt och hårt. Ovan på detta, blir det små förhöjningar skivor emellan. Inte så mycket pga fyllda fogar med pappersremsa/nät, utan att skivorna inte ligger perfekt i samma höjd.
Därför krävs det bredspackling för att erhålla den finish TS är ute efter. Just den typen av frågor är väldigt beroende på vilken nivå hantverkaren ligger på, och vad han anser vara bra nog.
 
Enk Projektet skrev:
Hej...pga att jag är otroligt petig och absolut inte vill se några ojämnheter i mitt tak som du nu är här för att hjälpa mig spackla....jag betalar naturligtvis för att det ska bli som jag önskar?
Du har kanske har helt rätt i att man måste tala om att man faktiskt vill ha ett resultat där inte skruvhål, revor och andra ojämnheter inte syns. Där kan jag hålla med om att TS avtal om bredspackling två gånger faktiskt inte säger något om slutresultatet men en seriös målare lämnar förhoppningsvis ett bra jobb efter sig.

Jag har en bekant som är målare som tipsade mig att kolla slutresultatet i släpljus när jag gjorde jobbet själv och han sa dessutom att det tar inte mycket mer tid att lämna ett bra jobb efter sig jämfört med ett slarvjobb men det är möjligt att han har bättre förutsättningar än medelmålaren då han för några år sedan var med i måleri-SM.

Så jag tycker fortfarande att det är knepigt att man måste uppge när man anlitar en målare att man inte vill ha ojämnheter, synliga skruvskallar eller revor som syns när jobbet är klart men i det fallet så borde väl målaren pedagogiskt tala om att anlitar man den firman så blir resultatet inte särskilt snyggt men vill man ha det bra så går det också bra bara man betalar lite extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.