johan5588 skrev:
Ett enklare alt till swebos flamvakt NFA 12, skulle väl kunna någon av dessa vara två ?
:[länk]
[länk]

Dessa kräver ingen ström o är nog betydligt billigare, den övre kostar 365 inkl moms hos Rinkaby
Ja, dom är ju betydligt billigare men långtifrån lika exakta som nfa. Fördelen med nfa är även att man har valbara temperaturer för både hög och låg.
 
jensaro skrev:
Antar att det fungerat IOM att du inte haft så mycket kontakt med dom. :)
Jo, nu funkar det rätt bra. Har dock gjort om en del. T ex har jag installerat kulvertstyrning (laddomat) så värmen inte pumpas runt hela tiden i kulverten, styrningen till pannans laddomat är kompletterad med rökgastermostat så att panntermostaten och rökgastermostaten tillsammans styr när pannans laddomat ska köra, fliseldningen styrs numera av tempen i ack-tanken istället för tempen i pannan etc. Små styrningsändringar som drastiskt har minskat flisförbrukningen jämfört med Swebos ritningar/lösning, inte minst genom det faktum att lägre temp körs i kulverten och att acktankarna inte rörs om av ständigt cirkulerande vatten. Dessutom har jag kompletterat med BBS14 från Swebo samt solvärme från annan leverantör. Skulle dock valt vacuumsolfångare istället för plan solfångare om jag haft den kunskap jag har idag, men eftersom priset var identiskt valde jag utifrån trevligaste försäljaren, vilket inte är helt rationellt och likt mig...

Det enda som återstår för att jag ska vara helnöjd med anläggningen är ett bättre flismagasin. "Propellermodellen" från Swebo tar bara flisen ovanför propellern/skruven och 4kbm-förrådet är betydligt bredare än skruven vilket gjort att jag fått hoppa ner ett par gånger per vecka och skyfflat flis. En skrapbotten lik http://www.tagesson.se/bioenergi/Flisforrad.htm är målet. Tror det skulle mata jämnare. Väggar till nytt förråd murades i somras men jag vet inte när tid och ekonomi tillåter sista delen av anläggningens förädling, själva skrapbotten. Kan dock tillägga att en granne med hög energiförbrukning har liknande propellerförrådsbotten som min, men hans förråd är lika smalt hela vägen upp och matar då all flis i magasinet. Om Swebos förråd inte haft sluttande sida mot propellern utan istället rakt lodräta sidor och två parallella propellrar i botten hade det nog funkat utmärkt!
 
Bakbrandskyddet är ju en ytterst viktigt komponent, har kollat närmare på ett alternativ till BBS 14 idag som heter "fireguard", kan inte själv riktigt bedömma vilken som är bäst så jag lägger ut frågan här :)

http://www.tagesson.se/bioenergi/broschyr.pdf

Ett plus för fireguard är att det ingår ett backupbatteri och en tryckbehållare för vatten, som gör systemet aktivt vid strömavbrott.
 
Jag kan svara! Min gissning är att fireguard (om det är marginell prisskillnad) är ett betydligt bättre val. Denna har dubbla tempsensorer och olika larmnivåer vilket bbs saknar. Dessutom ingår ju tank, backventil och backup vilket gör lösningen komplett.

Har du fått nått pris?
 
  • Gilla
johan5588
  • Laddar…
johan5588 skrev:
Bakbrandskyddet är ju en ytterst viktigt komponent, har kollat närmare på ett alternativ till BBS 14 idag som heter "fireguard", kan inte själv riktigt bedömma vilken som är bäst så jag lägger ut frågan här :)

[länk]

Ett plus för fireguard är att det ingår ett backupbatteri och en tryckbehållare för vatten, som gör systemet aktivt vid strömavbrott.
Verkar vara ett klart bättre alternativ än BBS14. Fyra sensorer istället för en, batteribackup och trycksatt tank mm. Frågan är vad den kostar i förhållande till BBS14? Funderar också över det faktum att den stoppar pannan automatiskt. Spontant skulle jag föredra att det fortsatte matas flis till brännaren även om tempen i skruven utlöser sprinklern. Känns bättre att flytta fram ev kvarvarande glöd till brännaren än att riskera att glöden redan passerat sprinklern och sedan utan motstånd kan fortsätta bakåt mot magasinet. Men jag har bara skummat igenom pdf:en så kanske finns en lösning även för det utan att jag sett det. Totalt sett verkar det klart bättre än BBS14. :)
 
  • Gilla
johan5588
  • Laddar…
Hej

Jag var tvungen att skapa ett konto här när jag såg den här tråden,
jag har energibrännaren och en Arimax 60 med F4-600 styrningen.
Jag frågade Swebo i Augusti förra året om eltändning och fick detta svar
Det går att montera in eltändning men då måste du också ha ett pulsstyrt bakbrandsskydd då risken för bakbrand kan öka när man tänder och släcker. Total kostand för komplett eltändning med ombyggnadssats och ett pulsstyrt bakbrandsskydd ligger på ca 9500:- exkl moms + frakt.
Jag hade missat att nämna att jag hade den gamla styrningen så förmodligen så måste jag byte till deras SA2 styrning också innan jag kan använda deras paket.


Är det någon som har nån aning om vad fireguard släcksystem kostar?
 
Redigerat:
Tack Salaman för infon. Jag har också F4-600 så jag misstänker att den behöver bytas ut mot SA02 och att priset då blir klart högre.
 
Om ni inte gör nån egen speciallösning behöver ni både SA2 och NFA för att få till eltändningen och det blir ju en slant till MEN jämföra SA med F4:an är som Duett - XC70. Sen om det är värt pengarna är väl upp till var och en att avgöra.

Bbs:en (el liknande) har inget med tändningen att göra men är fortfarande att rekommendera.

Har jag fattat fireguarden rätt har den flera larmutgångar. Detta innebär att man själv bestämmer hur anläggningen beter sig vid bakbrandens olika stadier.
 
Jag har pratat med återförsäljaren av fireguard och fick priset 6200+moms+frakt

Det nya priset på BBS 14 jag fått är 3920+moms+frakt

Jag siktar på en speciallösning så jag slipper köpa ett nytt styrskåp också,annars går väl totalpriset i taket rejält antar jag utan att exakt veta vad SA2 kostar :rolleyes:

Angående fireguard så kan man få det omprogramerat mot en extra kostad på 500kr så det passar ens behov. t,ex, att det inte bryter driften vid larm på undre temp gränsen. Börjar se mer o mer fördelar med fireguard, är ju en komplett lösning inkl trycktank o batteribackup, köper jag BBS 14 så behöver jag köpa till en UPS för 1000kr + en trycktank + kopplingar.
Bakbradetskyddena lever ju sitt eget liv, så de ska ju inte påverka valet av styrskåp. Däremot så undrar vilka krav NFA 12 ställer på styrskåpet?

Jag ju en industri PLC där det går att programera det mesta tror jag. Det räcker väl om NFA 12 kopplas så att den bryter eltändaren vid en viss temp då den tänt? kanske även driften vid den högre inställbara tempen?
 
johan5588 skrev:
Jag har pratat med återförsäljaren av fireguard och fick priset 6200+moms+frakt

Det nya priset på BBS 14 jag fått är 3920+moms+frakt

Jag siktar på en speciallösning så jag slipper köpa ett nytt styrskåp också,annars går väl totalpriset i taket rejält antar jag utan att exakt veta vad SA2 kostar :rolleyes:

Angående fireguard så kan man få det omprogramerat mot en extra kostad på 500kr så det passar ens behov. t,ex, att det inte bryter driften vid larm på undre temp gränsen. Börjar se mer o mer fördelar med fireguard, är ju en komplett lösning inkl trycktank o batteribackup, köper jag BBS 14 så behöver jag köpa till en UPS för 1000kr + en trycktank + kopplingar.
Bakbradetskyddena lever ju sitt eget liv, så de ska ju inte påverka valet av styrskåp. Däremot så undrar vilka krav NFA 12 ställer på styrskåpet?

Jag ju en industri PLC där det går att programera det mesta tror jag. Det räcker väl om NFA 12 kopplas så att den bryter eltändaren vid en viss temp då den tänt? kanske även driften vid den högre inställbara tempen?
Har läst lite mer på fireguard och den har vissa brister.

1. Puls och paustiderna bör vara justerbara. 1s puls 8s paus kommer sannolikt att blöta flisen såpass mycket att det slocknar helt. BBS har detta helt valbart och är inte tänkt att släcka anläggningen.

2. Det borde vara dubbla larmreläer för bakbrand. Finns ingen anledning att stoppa anläggningen vid "lätt bakbrand" däremot kan det vara bra att upplysas om vad som händer. Om bakbranden fortsätter kan larmutgång 2 aktiveras och ex aktivera skruvtömning (om man har separat stokerskruv) samt stoppa anläggningen.

Du behöver ju inte nyttja larmutgången om du inte vill.

När det gäller NFA, skulle jag i ditt fall kolla om du inte har ngn ledig AI som du kan lägga en tempgivare på. Sen är det bara att programmera som man vill. temp "tänt", "slocknat", "hög" osv. Givaren kostar nån femtiolapp.
 
Jensaro: Jag har tänkt på att fireguard är nog inte utvecklad för samma syfte som BBS, om om en blöter för mycket och den inte är ställbar så kan ju eltändningen bli obrukbar då flisen är svårtänd. Jag föredrar flexibla system där tiderna för vattenventilen.

det sista du skrev om NFA, menar du jag kanske inte behöver köpa NFA 12 om det finns inbygda funktioner i PLC:N som kan hantera tempgivare?
 
Är det någon som räknat på hur mycket man känar på eltändning jämfört med fyrhållning, nu förstår jag att det finns en massa parametrar som spelar in men i ert fall är det någon som gjort en överslagsräkning?

Det måste ju gå att räkna hem en uppdatering av systemet på kanske 10-15k i intjänande av flis,
eller är det av någon annan anledning som man vill ha eltändning?
 
OT, men jag måste bara få fråga om det är någon som kört med pellets i sin (swebo)brännare?
Jag håller nämligen på att gör ett roster för pellets för att prova, som nödfall om flisen skulle ta slut...
 
johan5588 skrev:
Jensaro: Jag har tänkt på att fireguard är nog inte utvecklad för samma syfte som BBS, om om en blöter för mycket och den inte är ställbar så kan ju eltändningen bli obrukbar då flisen är svårtänd. Jag föredrar flexibla system där tiderna för vattenventilen.

det sista du skrev om NFA, menar du jag kanske inte behöver köpa NFA 12 om det finns inbygda funktioner i PLC:N som kan hantera tempgivare?
Om du har en ledig ingång i din plc kan du ju koppla en tempgivare dit och skapa dina egna funktioner. Du måste ju ändå fixa tänd och nedeldningsfasen.
 
Salaman skrev:
OT, men jag måste bara få fråga om det är någon som kört med pellets i sin (swebo)brännare?
Jag håller nämligen på att gör ett roster för pellets för att prova, som nödfall om flisen skulle ta slut...
Vet att det åtminstone tidigare gått att köpa något som kallades "foderkonor" för eldning av spannmål, pellets och andra torrare bränslen i ugnarna. Dessa var gjorda i MA253 och hade mindre hål för primärluften. Ska man elda pellets i ugnen krävs en avsevärd minskning av rosterytan för vettig funktion. Största problemet är dock bakbrandsrisken och vad du gör, spola inte vatten i skruven när sen är fylld med pellet, då fastnar den för evigt och du inte får den tömd direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.