jensaro skrev:
Såg just att Swebo hat en annons på blocket med energibrännaren, på en av bilderna syns eltändningen tydligt.
Utmärkt! :) jag hittade bilden :) Det verkar ju överkomligt att eftermontera den...
 
Har fått mer inf om swebos "kit" för eftermontage av eltändning, verkar innehålla 3 delar: Igniter, BBS14 och Flamvakten NFA 12. Det verkar helt nytt så dom är ännu inte helt klara med ritningarna....

Myket grejer tycker jag om man ser det ur kostnadsperspektiv :rolleyes: så man kanske kanske inte behöver flamvakten, verkar mest onödig (?). BBS14 är ju en smart ventil, men jag har ju tre stycken nya danfoss-ventiler som är kopplade på 3st vattentankar (ej trycksatt), borde inte det räcka? Dom pulsar iofs inte vatten, vet ännu inte hur de funkar i praktiken, men tror att de sluter ventilen då det kylts ner pga av bakbrand vilket aldrig har hänt, inte ens till första ventilen.
 
Ringde till swebo idag angående "eltändkitet", verkar helt klart som man behöver alla ingående delarna för att det ska funera bra (BBS14 + Igniter+ flamvakt), det ingår är monteringdetaljer tex rörmuff för svetsning i mateln på brännaren. 15 000kr +moms kostar kitet

Ett annat alternativ är skaffa acktankar, typ 2 st 750 liters + laddomat 4030 och starta brännaren med att tända manuellt och sen släcka ner när tankar är laddade

Vilket alt är bäst för att det ska funka bra under vår o höst (kanske även regnig sommar)?
 
Oj, här har det skrivits inlägg sedan sist jag var inne! :) Kul att Swebo har börjat tillverka eltändning. Värt för mig också att ta en titt på.

Jag har redan en BBS14 och kan rekommendera den före danfossventilerna (fast ventil behövs ändå åtminstone ur försäkringssynpunkt). Jag har "motionerat" bådadera för att se om de funkar och BBS14 har fördelen att den impulssprinklar flisen med några sekunder åt gången (man får ställa alla temperaturer och sprinklingsintervall manuellt, ingen automatik för sådant alltså) medan Danfossventilen är så långsam att den hinner tömma hela vattentanken innan den stänger igen varpå man får vatten på golvet och i hela skruven med dyblöt flis att ösa ur innan man kan tända igen.

Om priset är 15tkr + moms tycker jag det verkar både mer ekonomiskt och inte minst mer praktiskt med eltändning än med två ack-tankar med laddomat. Bara tankarna skulle gå på ca 20000:- inkl moms på Rinkaby Rör.

Off topic:
Någon som vet varför Swebo kallar sig "Nya Swebo..." på Blocket? Har de konkat och rekonstruerats? Hemsidan är den gamla vanliga, utan ordet "Nya" i firmanamnet, men någon anledning att byta firmanamn måste ju finnas...
 
KK för en par år sedan.
 
Tack vara tips från "jensaro" fick jag veta att eltändning är på gång hos swebo ;)

Jag tycker också att eltänding är smartare o enklare än att sätta in acktankar :)

intressant info BBS14, ska eltändningen fungera så krävs det ju en smart ventil som duschar in lagom med vatten för ignitern ska kunna tänka flisen en typ en timme senare. Men hur har swebo tänkt sig att säkerheten ska fungera när det är strömavbrott? styrningen till BBS14 behöver väl ström för att pulsa vatten? vattentrycket sjunker ju också snabbt när strömmen går för oss som bor på landet o har eget vatten med en liten hydropress.

Eltändningkitet består ju av hårdvara, undrar närmare vilka funktioner jag måste programera för styrningen av tändaren?
Tändfas:
0. panntermostat tillslag (pann temp ca 70)
1.matning skruvar 5-10 sek (flisen brinner nog en bit in i skruvröret)
2. Tillslag igniter
3. Tillslag elfläkt (bläster)
4. flamvakten slår av igniter (uppnår en viss rökgas temp)
5. paus/gång av skruvar ( typ 4sek/40sek)
6.panntermostat frånslag (pann temp ca 80)

Något jag glömt ovan?
Kan detta stämma ungefär?
 
Du kan ju även köpa ignitern lös, köp flamvakten på Swebo och bakbrandsskyddet nån annanstans. Vet att jag sett en svensk lösning på nätet komplett med trycktank, backventil, magnetventil och dubbla tempgivare och larmutgång. Minns dessvärre inte var.. Tror paketet kostade runt 3500kr.
 
johan5588 skrev:
Men hur har swebo tänkt sig att säkerheten ska fungera när det är strömavbrott? styrningen till BBS14 behöver väl ström för att pulsa vatten? vattentrycket sjunker ju också snabbt när strömmen går för oss som bor på landet o har eget vatten med en liten hydropress.
Det stämmer - BBS14 går på el, närmare bestämt 230V om jag minns rätt (kan gå ut o kolla senare), så den slutar funka vid strömavbrott vilket även vattentrycket, matarskruven etc gör. Lyckligtvis går strömmen sällan här och när den gjort det har flisen slocknat. Vi har Danfossventil till icke trycksatt vattenbehållare mest för strömavbrott, den utlöser ju utan el. Annars är det nog rätt enkelt att bygga ett BBS för 12V om man vill köra transformator med batterireserv. En elventil, en värmesensor och lite styrning...
 
jensaro skrev:
KK för en par år sedan.
Trots att jag shoppade hos dem för massor av pengar för ca sex år sedan?! :confused:
 
Citerade ist.
 
menhir skrev:
Trots att jag shoppade hos dem för massor av pengar för ca sex år sedan?! :confused:
Jaha, vad köpte du då?
 
jensaro skrev:
Jaha, vad köpte du då?
Komplett vattenburen golvvärme med termostater, pumpar, shunt etc, två acktankar m elpatroner, kulvert, vedpanna, energibrännare, 4kbm förråd, skruv, sprinklers, styrning och diverse tillbehör... Kanske inte "massor av pengar" om man jämför med kompletta värmecentraler, men massor i min ekonomi. ;-)
 
menhir skrev:
Komplett vattenburen golvvärme med termostater, pumpar, shunt etc, två acktankar m elpatroner, kulvert, vedpanna, energibrännare, 4kbm förråd, skruv, sprinklers, styrning och diverse tillbehör... Kanske inte "massor av pengar" om man jämför med kompletta värmecentraler, men massor i min ekonomi. ;-)
Förstår att det blev en slant. Antar att det fungerat IOM att du inte haft så mycket kontakt med dom.
 
menhir skrev:
Komplett vattenburen golvvärme med termostater, pumpar, shunt etc, två acktankar m elpatroner, kulvert, vedpanna, energibrännare, 4kbm förråd, skruv, sprinklers, styrning och diverse tillbehör... Kanske inte "massor av pengar" om man jämför med kompletta värmecentraler, men massor i min ekonomi. ;-)
Förstår att det blev en slant. Antar att det fungerat IOM att du inte haft så mycket kontakt med dom. :)
 
jensaro skrev:
Du kan ju även köpa ignitern lös, köp flamvakten på Swebo och bakbrandsskyddet nån annanstans. Vet att jag sett en svensk lösning på nätet komplett med trycktank, backventil, magnetventil och dubbla tempgivare och larmutgång. Minns dessvärre inte var.. Tror paketet kostade runt 3500kr.
Ett enklare alt till swebos flamvakt NFA 12, skulle väl kunna någon av dessa vara två ?
:http://www.termoventiler.se/media/upload/rrtermostat_s_w.pdf
http://www.termoventiler.se/media/upload/rrt500_s.pdf

Dessa kräver ingen ström o är nog betydligt billigare, den övre kostar 365 inkl moms hos Rinkaby
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.