Jo, jag hade vissa farhågor efter att ha läst erfarenheterna här ;), men den funkar lyckligtvis precis som jag föreställt mig och hoppats på. Jag kommer att rapportera fortsättningsvis framåt om det finns intresse för det. Har tidigare undvikit att gödsla gräsmattan då jag velat göra annat än att klippa gräset hela tiden men nu med en robot så tänker jag försöka sätta fart på gräset så förhoppningsvis ska den få jobba! Har liten tomt, har aldrig haft gräsmattemåttet men en snabb räkning nu så kommer jag fram till ungefär 500 kvm gräs som den klipper, tror jag. Här är en annan sida av tomten, belamrad med saker som synes. Nu en sandlåda mindre men i gengäld har där tillkommit en gungställning. Inget av det som finns inne på tomten har jag dragit tråd runt, Indegon fixar att navigera sig förbi och runt detta ändå. Den fick sig dock en repa på huven av en vass kant när den körde under släpkärran som stod parkerad där...
IMG_2154.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kung_Klas skrev:
Kul att du är så nöjd MJ (i motsats till min upplevelse..) :)
Hur stor gräsyta är det som den klipper?
Ska bli intressant att följa hur väl du tycker den klipper till sommaren när gräset verkligen växer, det blir väl först då man kan avgöra hur välklippt det blir? Jag hade problem med att det blev fula hjulspår utefter slingan efter några veckors körning (fick köra den dygnet runt för att den skulle hinna med min matta på 800kvm och då var det ändå början av september och svag gräsväxt), så rapportera gärna framåt mitten av nästa sommar också vad du tycker om helheten. Jag avvaktar nog ett tag till med köp igen. Iallafall tills jag känt på Honda. Boschen var ju tyvärr en kvalitetsmässig besvikelse. Hoppas din håller bättre!
Vid närmare eftertanke så kanske jag ska tacka dig för att jag är nöjd. Efter att ha läst vad du (och någon till) skrev om Indegon så sänktes mina förväntningar rätt rejält på den, så när maskinen väl kom och testades så blev den en positiv överraskning istället för tvärtom.
 
M J skrev:
Jo, jag hade vissa farhågor efter att ha läst erfarenheterna här ;), men den funkar lyckligtvis precis som jag föreställt mig och hoppats på. Jag kommer att rapportera fortsättningsvis framåt om det finns intresse för det. Har tidigare undvikit att gödsla gräsmattan då jag velat göra annat än att klippa gräset hela tiden men nu med en robot så tänker jag försöka sätta fart på gräset så förhoppningsvis ska den få jobba! Har liten tomt, har aldrig haft gräsmattemåttet men en snabb räkning nu så kommer jag fram till ungefär 500 kvm gräs som den klipper, tror jag. Här är en annan sida av tomten, belamrad med saker som synes. Nu en sandlåda mindre men i gengäld har där tillkommit en gungställning. Inget av det som finns inne på tomten har jag dragit tråd runt, Indegon fixar att navigera sig förbi och runt detta ändå. Den fick sig dock en repa på huven av en vass kant när den körde under släpkärran som stod parkerad där...
[bild]
Wow, klarar den presenningen som ligger på gräset och den gröna ringen utan att fastna eller klippa sönder?
Ska bli intressant att följa hur det utvecklar sig
Kul att man kunde hjälpa till med nöjdheten. Den enes död den andres bröd...:)
 
Kung_Klas skrev:
Wow, klarar den presenningen som ligger på gräset och den gröna ringen utan att fastna eller klippa sönder?
Det är inte en aktuell bild vilket jag antog framgick underförstått ;) , rampool och sandlåda har försvunnit, gungställning tillkommit, vad som finns på tomten förändrar sig alltjämt. Barnen har nu i alla fall förstått vikten av att hålla leksakerna uppsamlade, den läxan lärde de sig redan när jag skaffade dammsugarroboten som inhalerade deras legobitar och barbieskor. ;)
 
Detta är däremot en aktuell bild! Även om det börjar bli lite kyligt nu så går det inte att hålla sig ifrån att köra med Indegon, det är kul att se den arbeta och försöka förstå hur programmerarna fått till det metodiska arbetssättet så ikväll fick den gå en runda igen (tror t o m det kom lite hagel under tiden :p). Här syns andra hinder som jag undrade om den skulle klara innan jag fick den, fordon som står på gräsmattan från och till, men det löser den suveränt! Har jag talat om att jag är nöjd med Indegon? ;)
indego igen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser det allmänna intresset ut för Indegon denna säsongen ? Vad är nytt på Indegon för årsmodell 2013 ?
 
Ska köpa robotklippare nu denna säsongen och undrar lite över hur Boschen fungerar. Orkar inte läsa igenom hela tråden utan skulle vilja veta lite kortfattat vilka "buggar" som denna har. Har man fixat dessa i årets modell ?
prismässigt ligger ju denna bra till; dyrare än Landroiden men billigare än HQ. Klarar den en tomt på 1000m2 och en gräsyta på ca 700m2 ?
 
Den stora skillnaden mot alla andra robotklippare är att den kommer ihåg var den klippt och därigenom klipper mycket effektivare och snabbare. Den klipper gräsmattan på samma sätt som man själv skulle ha gjort. Det är hittills den enda i sitt slag som har den intelligensen. Har du sett en Neato robotdammsugare så vet du hur den funkar, indegon klipper gräsmattan som Neaton dammsuger, snabbt, rationellt och effektivt. Andra gräsklippare klipper som andra robotdammsugare, helt slumpmässigt och man får låta den vara ute jämt för att den med slumpens hjälp ska hitta och klippa alla tussar. Nackdelarna som har nämnts är att den låter, samt att den klipper som man själv skulle ha gjort, i raka linjer. Vill man slippa den manuella klippningen är Indegon perfekt, den gör jobbet snabbt och effektivt åt en och därefter kan man låta den stå. Är man däremot ute efter den perfekta gräsmattan bör man välja en slumpmässig klippare som är ute hela tiden, den ger inte "klipparspår" på samma sätt som en manuell gräsklippare eller Indegon gör.
 
Det finns väl någon "random" funktion på Indego som gör att den "förskjuter" startpunkten något så den inte åker i samma hjulspår 100% av gångerna om jag minns rätt.
Visst det blir fortfarande "ränder" men inte på precis samma ställe varje klippning.
Jag har en Neato och är grymt sugen på en Indego också, mest för att den inte behöver klippa så lång tid för att hålla gräsmattan i trim.
 
Ja, den väljer olika utgångsvinklar som den börjar med. Den klipper alltså inte rätvinkligt mot tomtgränsen utan i olika diagonala vinklar, men "kant-i-kant". Vid varje ny påbörjad klippning av hela trädgården så väljer den en ny angreppsvinkel tvärsöver, så den väljer aldrig samma spår som förra gången den klippte hela gräsmattan. Men när den har påbörjat klippningen i en viss vinkel så fortsätter den parallellt i samma vinkel tills hela ytan är klippt

Jag har också en Neato, det var därför jag valde en Indego. Är grymt imponerad av bägge och kan ha svårt att hålla mig ifrån att studera dem under körning... ;)
 
Redigerat:
Reflekterade över en detalj nu när jag läst den delen av tråden efter att Indegon lanserats. Den kartlägger ju hela tomten och vart hindren finns. Vad händer om man ställer ut något på gräsmattan tillfälligt, som t.ex en solstol ? En vanlig slumpmässig robotklippare vet ju inte om ifall den klippt solstolens yta eller om den stod där förra gången.
 
Redigerat:
Den lär sig.
 
Det låter logiskt men om man tar bort hinder, uppfattar den det också ? Om man tex flyttar en studsmatta.
 
Om hindret funnits där 4 eller 5 gånger efter varandra (kommer inte ihåg vilket) så lägger den in det som ett permanent hinder i minnet och kör inte in i det fler gånger utan väjer för det utan beröring. Tar man sedan bort hindret så kommer den fortsätta att undvika platsen, då får man låta den göra en ny tomtmemorering (innebär bara att den kör ett varv runt slingan för att memorera tomtformen). Vad jag läst. Har inte haft den tillräckligt länge själv än för att få det bekräftat. Så flyttar man bara omkring grejorna tillräckligt ofta så klipper den allt alltjämt.
 
Redigerat:
Med tanke på att merparten av de som bor i Villa/hus är barnfamiljer så ser ju aldrig trädgården identisk ut varje dag utan barnen (och ibland de vuxna) möblerar om och glömmer saker på gräsmattan.

Några uppdateringar på årets modell/utgåva av Indegon som kommer ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.