Virtualisering eller ej så är ju hårdvaran rätt avgörande. Min Core2Duo-maskin ligger på runt 120 W idle och drar gärna upp i över 200W vid belastning. Min nämda mediaserver är dubbelt så snabb, men drar 12-13W i idle och max 50W vid full last. Den kan alltså göra dubbelt så mycket till en fjärdel av energin, dvs 8ggr så energieffektiv. Så en fis i rymden vet jag inte...
 
Virtualisering på ARM är väl på ingående. Annars tycker jag det är så tråkigt att datorerna påverkar elräkningen så mycket. Jag kan ha under 5 kWh per dygn på vintern utan datorer och ljudanläggning. Men står servrarna mm på blir det lätt 20.
Men för de flesta göms det väl i elvärmen.
För att återgå till tråden är det viktigaste jag gjort för att få ned elförbrukningen på vintern att byta från 125 kvicksilver till 9W Led i utebelysningen. Nästa stora steg var att byta den gamla älgjaktsfrysen och ett gammalt 80-tals kylskåp mot en A+++ kombo.
När det var gjort var det bara att ge sig på cirkulationspumparna. Nu är det flödesreglerade Grundfos.
Efter det är det nog mer rörelsestyrning på utebelysningen som kan skära lite i elförbrukningen.
Men som sagt. Lite datorlabbande en helg förstör förbrukningen totalt.
 
Redigerat:
steppen7 skrev:
Virtualisering eller ej så är ju hårdvaran rätt avgörande. Min Core2Duo-maskin ligger på runt 120 W idle och drar gärna upp i över 200W vid belastning. Min nämda mediaserver är dubbelt så snabb, men drar 12-13W i idle och max 50W vid full last. Den kan alltså göra dubbelt så mycket till en fjärdel av energin, dvs 8ggr så energieffektiv. Så en fis i rymden vet jag inte...
Det var lite det som var min poäng, att det inte hänger på virtualiseringen utan snarare på vilken hårdvara man väljer. Kanske inte kom ut så tydligt dock. Mina gamla häck-burkar drar ungefär 150w styck i snitt om de går på idle, men så är det ju AMD också.

Många bäckar små, så i långa loppet är även en fis i rymden betydande, så är det ju. Jag har nog bara valt att ignorera det sålänge jag inte har nåt annat att prioritera.

Jag gjorde en "riktig" mätning en gång, när jag bodde i lägenhet och hade en cs-server stod i förrådet. En månad med den på och dn månad utan, och medan det såklart fanns andra variabler så sjönk ändå elräkningen några hundra. Så nog drar de ström allt.
 
palbin skrev:
Elen verkar vara 1000 kwh per månad - den värmepumpsiffra
du anger motsvarar knappt 250 kwh per månad - det du betalar
(1000) måste vara rätt :) - men det du anger för värmepumpen
(250) måste väl vara fel, eller?

(Och inte kan man väl använda 750 kwh per månad för hushålls-
el? Det är klart har man 10 kylskåp som man öppnar dörren på
och sätter på max kyla så lär de producera en hel del värme och
väsentligt avlasta värmepumpen ... :) .)
Värmepump.jpg

Värmepumpen drogs igång februari 2010. Vi flyttade in sommaren 2010 så den producerade inte så mycket varmvatten i början. Den har alltså varit igång tre år nu och mätaren visar mindre än 9000 kwh. Kan ju iofs vara fel på mätaren, det vet inte jag. Tycker också att det låter för lite med tanke på vad vi har för månadskostnader.
 
ca 350-400 kr i januari (+350kr till firman som äger kablarna)
Eldar ved 120m2.
 
hahalj
Februari: 3340 kWh / 3078:- exkl nätavgifter.
Dåligt isolerat hus på 160 kvm uppvärmt med underdimensionerad LVVP som får jobba på max när det är kallt.
 
Februari 1 901 kWh hus B år 2008 165m² FLVP golvvärme 1 1/2 plan massor av belysning inne o ute ca 24 C° och sena vanor.
 
Redigerat:
December 2012: 1850 kWh
Januari 2013: 1794 kWh
Februari 2013: 1550 kWh
Totalt inkl hushållsel. Går en diskmaskin om dan och flera tvättmaskiner i veckan. Två vuxna och två barn.

Trähus från -35, helt oisolerat. Väggar i stående plank, ca 10 cm tjocka? Isolering på vinden = 10-15 cm spån. Kopplade tvåglasfönster också dessa original.
Bergvärme IVT 8kW-pump. Myseldar i kakelugn då och då.

Boyta 110 kvm fördelat på två plan. Källare på ca 50-60 kvm, oinredd och delvis uppvärmd (3 radiatorer, temp 10-15 grader på vintern beroende på vilket rum man kollar i).
 
Redigerat:
cecar33 skrev:
Februari 1 901 kWh hus B år 2008 165m² FLVP golvvärme 1 1/2 plan massor av belysning inne o ute ca 24 C° och sena vanor.
Cecar33, har ni något fönster öppet ;)

638 kWh under februari.
Hus byggt 2010, 108 m2.
L/L-värmepump installerad någon av de sista dagarna i januari.
Sedan dess har det inte blivit mycket eldat i kaminen.
 
KnockOnWood skrev:
Cecar33, har ni något fönster öppet ;)

638 kWh under februari.
Hus byggt 2010, 108 m2.
L/L-värmepump installerad någon av de sista dagarna i januari.
Sedan dess har det inte blivit mycket eldat i kaminen.
öppna o öppna vi har inte monterat dem ännu men till vintern kanske:rolleyes:
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Förutsättningar:
132kvm hus, ca 23 grader varmt.
70 kvm garage, ca 20 grader varmt.

Före bergvärme (medel)
December: 3853 kWh
Januari: 4115 kWh
Februari: 3961 kWh

Efter bergvärme (faktisk)
December: 2334 kWh
Januari: 2397 kWh
Februari: 1887 kWh.

Det skall tilläggas att vi innan bergvärmeinstallationen hade ca 19 grader i huset och 10 grader i garaget.
 
Freco skrev:
Förutsättningar:
132kvm hus, ca 23 grader varmt.
70 kvm garage, ca 20 grader varmt.

Före bergvärme (medel)
December: 3853 kWh
Januari: 4115 kWh
Februari: 3961 kWh

Efter bergvärme (faktisk)
December: 2334 kWh
Januari: 2397 kWh
Februari: 1887 kWh.

Det skall tilläggas att vi innan bergvärmeinstallationen hade ca 19 grader i huset och 10 grader i garaget.
Har du inte monterat din fönster i år heller.
 
cecar33 skrev:
Har du inte monterat din fönster i år heller.
Fönster i Västerbotten?

Då klarar man aldrig energikraven :D

Trams:
Nej man får sitta i mörkret och käka ost.
Men det är det värt :)
 
cecar33 skrev:
Har du inte monterat din fönster i år heller.
Har man för mycket pengar så är det ju lika bra att spendera dom ;)
 
Från 1 februari 2012 till 31 jan 2013 har vi förbrukat 10215 kWh och betalat 14736:-. Bra eller dåligt? Lönt att byta bolag eller blir det bara kaffepengar? Har E.On idag.

Kan nog stämma att värmepumpen är så snål som jag skrev ovan. Knappa 3000 kWh per år för värme och varmvatten. Välisolerat hus med FTX.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.