I artikelserien ”Månadens prefab” låter vi byggnadsingenjör Charlotte Andersson granska Sveriges mest sålda hus. Charlotte börjar med den hustillverkare som sålde flest hus 2012, Älvsbyhus, och deras mest sålda modell Höner.

Läs artikeln
 
Hej!

Att ta bort alla de kommentarer som kommit till artikeln känns väldigt odemokratiskt skulle man kunna säga... Varför inte flytta in dem till denna tråd då det framkom rätt mycket frågetecken bland kommentarerna?
 
Ja, tyvärr insåg jag i efterhand att den här typen av artikel borde ha inloggning för att kommentera. Allt för många kommentarer var utom ramen för våra diskussionsregler. Här är de kommentarer som låg i artikeln, som jag inte misstänker är skrivna av en konkurrent till Älvsbyhus eller någon som tidigare har blivit avstängd från forumet. Är det någon som saknar sin kommentar och är medlem hos oss idag, måste jag tyvärr be er att skriva den igen.

Klas2k 5 mars 2013 14:33

Intressant och bra att granska prefab hus så här - tummen upp!

Hasse 5 mars 2013 15:31

Otroligt simpel "granskning"! Hemsidan kan vi kunder själv läsa. Man borde gå djupare in i konstruktion och vad huset kostar om man ska jämföra med andra tillverkare. En värmekabel i grunden räcker till exempel inte som fukt/mögelskydd i Skåne och i kustområden.

Jens Rask 6 mars 2013 13:20

Har du någon källa på att Trygghetsvakten skulle vara otillräcklig i dessa områden?

stefan idag 10:30

Älvsbyhus erbjuder tio års fuktskyddsgaranti för grunden. Det kan de knappast göra om krypgrundslösningen inte funkar.

raveper 6 mars 2013 17:46

Tycker det var en ganska bra artikel. Lite lätt kanske. Jag fick direkt klart för mig att detta hus saknar viktiga saker för mig.

Johan igår 10:57

Älvsbyhus har ett bra koncept om du inte har några krav på utseende eller "lull lull". OBS!! Glöm inte bort att man får vad man betalar för och det är många faktorer som kan plussa på priset i detta fall. Ställningar, byggbodar osv vilket många husleverantörer inte räknar med.

Erkka igår 15:06

Trygghetsvakten är ren bluff enligt en teknisk besiktningsman från Anticimex jag anlitade. Han sa att han krupit nere i grunder som hade denna värmekabel, han sa att det enbart var torrt några centimeter från värmekabeln. I övrigt var det blött och mögligt. Det enda som funkar är en riktig avfuktare med tömning.

Lars idag 10:20

Och Anticimex säljer en konkurrerande lösning och påstår att konkurrenten är dålig. Så ovanligt! Jag har trygghetsvakten och jag köpte den för att de gav mig helt nöjd garanti vilket anticimex inte ville göra. Jag tolkade det som att Anticimex inte är säkra på att deras lösningar gör mig nöjd men att trygghetsvakten var det. Det funkar för mig!
 
För det första ska energiförbrukningen divideras med BOA. För det andra så klarar fera hustillverkare med storblock få tak på husen lika snabbt som Ä-hus. Felaktigt argument som författaren köpt av Ä-hus.
När ska man komma fram till att krypgrunder är 50-tals teknik och i fler än 50 % av de morderna krypgrunderna finns akuta tillväxtproblem. När ska folk fatta att Ä-hus med flera sitter fast i en förlegad metod p.g.a. stora fabriker. Jag som sysslar med byggkontroll är trött på alla som pratar om priset på huset som argument att köpa. Man ändrar snabbt åsikt när man ser ett hus som måste göras om för en halv miljon eller rivas.
 
Det jag reagerar på i artikeln är att för någon som inte är insatt i husbygge så låter det på Charlotte och artikeln som att älvsbyhus är toppenhus...

fuktguarden i krypgrunden, Charlotte är helt nöjd med hur den fungerar? Eftersom det inte finns något negativt ang lösningen i artikeln. Vad har hon för erfarenhet av dem?

jag tycker det känns som en annons för älvsbyhus med en KA som anser att ett älvsbyhus är väldigt bra så länge man är nöjd med planlösningarna.
 
Håller fullständigt med dig Kalasclas! Det är sådana här artiklar som håller torpagrunderna vid liv, vilket är fel!
 
Köpte ett Älvsbyhus av familjen som byggde det. Vi lyder alltså juridiskt mot tidigare ägaren och inte Älvsbyhus.

*Elinstallationen inte gjord enligt gällande regelverk.
*VVS-Installation är felgjord. Älvsbyhus har borrat fel, och borrat igen bredvid och satt fast duschhållaren utan att täta med silicon. Vattenskadan visar sig nu. Älvsbyhus har även använt våtrumstapet vilket inte är tillåtet när huset byggdes.
*Det är bristfälligt isolerat och tilläggsisolering måste göras.
*Reglarna i väggarna sitter inte fast, annat än i 9mm spånskiva som väggen består av.

Det är de stora bristerna, fler finns. Vi har alltså köpt ett nybyggt renoveringsobjekt.
 
teddybear11 skrev:
Håller fullständigt med dig Kalasclas! Det är sådana här artiklar som håller torpagrunderna vid liv, vilket är fel!
Borde vi inte kunna vara överens om att torpargrunder fungerar bra på vissa typer av mark, och mindre bra på andra typer? Vi har bott i torpargrund i snart 40 år och det är fortfarande lika snustorrt där under som när huset byggdes, behöver inga värmefläktar eller värmeslingor. Ska man bygga på en tomt med tveksamma markförhållanden kanske man ska titta på en annan sorts grund? Det borde inte vara enhetligt negativt att huset är byggt med torpargrund...

Sen finns det såklart risker, ett Ä-byhus hus i ett närliggande område började brinna pga att värmefläkten i grunden fattade eld. Det blev bra fyr på elden, då det är väldigt bra ventilation i grunden + att ingen verkade vara hemma på gatan eller i huset och kunde larma... Kan ju vara något att tänka på. En grund är ju inte något ställe man själv ger sig in med brandsläckare heller.

/S
 
Angående inredningsbar vind på Älvsbyhus.
Jag har köpt ett Älvsbyhus typ Torgrim. Det var förberett för inredning av vinden med bland annat golvlutning mot golvbrunn i badrum samt Takkupa. Tyvärr följer inte takstolsplaceringen Svensk Standard vad gäller centrum-avstånd som brukar vara 1200mm, för att man skall kunna utnyttja standardmaterial som byggskivor och isolering.

Älvsbyhus upplyser inte någonstans i sitt broschyrmaterial om detta och man blir grymt besviken då det injte finns två cc-avstånd som är lika. Dessvärre är de flesta större än 1200mm. Vid kontakt skyller man på att modulerna inte gör det möjligt. Det kan inte vara så svårt att spika ett hammarband runt om för att sedan hålla sig till standardmått, Det går nog åt en extra takstol men den kostnaden är försumbar mot vad dagens system innebär.

Förutom takkonstruktionen så är jag belåten med huset.
 
Någon respons verkar det tyvärr inte bli, får väl se om nästa månads hus får samma betyg från Charlotte, eller om det kommer några följdfrågor osv... Troligen inte...

svaren i denna tråd ger ju betydligt mer riktigt info om älvsbyhus än reklamreportaget gjorde
 
Kalasclas, för det första så är det inget reklamreportage. Jag har aldrig någonsin tagit emot pengar för att publicera redaktionellt material, utan publicerar det jag själv tycker är bra information för den som ska bygga och renovera.

Oftast så är vi ju väldigt kritiska mot företag på Byggahus.se, det är en del av vår kultur och det ska så vara. Vi jobbar med konsumentinformation och granskar.

När det gäller den nya artikelserien "Månadens prefab" så är min tanke att den ska nå ut till alla de som bygger just prefabhus. Jag tänker gå systematiskt tillväga och ta en hustillverkare i taget, från den största och neråt. Varför? Jo, för att nå ut till så många som möjligt. Det är faktiskt så att om du tittar på alla hus som byggs i Sverige, så är det vanligaste huset ett Älvsbyhus. Det är för att de är billiga, det är det folk har råd att bygga. Ska du köpa en bil, så kanske du kan hojta om att Skoda är dåliga och det är bättre att köpa en Audi, men ibland får man ju rätta munnen efter plånboken, eller så vill man kanske inte hosta upp hur mycket som helst för en bil. Eller ett hus. Det är ta dig fram någorlunda snabbt och bekvämt du vill. Eller bo i ett eget hus.

Charlotte har fått i uppdrag av mig att titta kritiskt på huset utifrån den information om huset som ligger på hustillverkarens hemsida (för att det ska vara "görbart") och sedan berätta vad hon ser och vill flagga upp för för frågor som den presumtiva köparen bör ta med sig till säljaren av huset. Visa på för- och nackdelarna som hon ser, bara utifrån den informationen. Det ska vara saker som den som faktiskt funderar på att bygga Älvsbyhus kan ta till sig och väga in när man tittar på alternativ.

I fallet Älvsbyhus Höner tycker jag att hon tog upp viktiga saker när hon sa att:

- krypgrund kräver regelbunden tillsyn
- energiförbrukningen klarar myndighetskraven, men att många andra hustillverkare idag har ännu bättre energiprestanda i sina hus
- de billiga materialvalen kommer att ge högt underhåll på sikt
- det kommer att tillkomma kostnader som andra husleverantörer har räknat med i priset
- det kostar pengar att välja bort det tredje sovrummet
- de luras på hemsidan när de visar ett Höner med takkupa, när kupan faktiskt inte ingår i det angivna priset

Sedan lyfter vi fram saker som de inte informerar om på sin hemsida, att mellanväggarna inte är ljudisolerade, att isoleringen i mellanbjälklaget kommer att göra det jobbigare att inreda ovanvåningen sedan etc.

För övrigt så har vi rikligt med information på alla möjliga ställen på Byggahus.se om faran med krypgrunder och allt vad det nu kan vara.

Innan jag publicerade den här artikeln så lämnade jag ut den på remiss till två medlemmar som håller på att bygga hus och jag gjorde vissa ändringar i den efter det, bl a fanns önskemål om att fakta om huset skulle ligga överst så att man slapp gå in på hustillverkarens hemsida för att kolla det. Det kanske är det som får dig att tycka att den är "reklamig"?
 
Hej det jag reagerar på ang "reklamigt" är detta:

rubriken säger "Charlotte vår byggexpert granskar". En byggexpert som granskar något på Sveriges största byggforum, så har jag iallafall större förhoppningar om en rejäl granskning, denna känns mer som "Aftonbladets avslöjanden" dvs egentligen ingenting.

då och då skickar ni ut mail med sammanfattningar av aktuella ämnen osv, enda man såg i det mailet var en stor bild på ett älvsbyhus och att det hette Höner. (Aningen överdrivet kom några andra rubriker längre ner)


Framförallt tycker jag att Sveriges största byggforum borde ha en betydligt mer kritisk granskning. Denna sortens granskning hade jag kunnat förvänta mig att hitta i Aftonbladet inte på ett forum av denna kaliber.

men det kanske bara är jag som tycker så här, och isåfall är ju de flesta väldigt nöjda med artikeln. Jag ska sluta kalla det för reklam.
 
Det verkar som att du har en hög kunskapsnivå när det gäller hus och dess konstruktion. Den här artikelserien kommer att vara mer på "nybörjarnivå". Kanske behöver vi kommunicera ut det tydligare på något sätt i artiklara.
 
Nja, har väl lite lagom koll, :)

men som jag skrev, granskar kanske inte är helt rätt, Charlotte lämnar lite synpunkter hade kanske varit en bättre mening, läser jag att en byggexpert/kontrollansvarig har granskat något så känner jag automatiskt att detta är verkligen en granskning.


jag tycker att idéen att kolla igenom prefabricera hus är jättebra, inte meningen att bara gnälla :)
 
Jag begriper inte hur de lyckas klara kraven på energihushållning om takisoleringen ligger i mellanbjälklaget.
Spontant känns det som att det max borde gå att få in 200-250cm där vilket är ca hälften mot vad som är normen idag.

Eller är det så att det inte ligger något golv på övervåningen kanske, men det skulle innebära väldigt mycket jobb om/när man vill inreda den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.