Screenshot_2013-03-08-08-21-35.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kassa telefoner ni har då!
 
AnneFi
Jonas_Olofsson skrev:
[bild]

Kassa telefoner ni har då!
Haha! Förlåt :)
 
Jonas_Olofsson skrev:
[bild]

Kassa telefoner ni har då!
Jag ser inte din signatur heller. Använder Chrome.
 
timmelstad skrev:
Jag ser inte din signatur heller. Använder Chrome.
Öppna "Inställningar". Där kan man ställa in detta.
Hoppas att det hjälper :)

Debbiexx.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood skrev:
Öppna "Inställningar". Där kan man ställa in detta.
Hoppas att det hjälper :)
AH! Tres bien, ta i trä :D
 
Villa 150 kvm med bergvärme utanför Linköping. Elräkning dec-jan 3800:-. Vi slösar nog mycket hushållsel då värmepumpen dragit ca 9000 kwh totalt på drygt tre år.
 
Elen verkar vara 1000 kwh per månad - den värmepumpsiffra
du anger motsvarar knappt 250 kwh per månad - det du betalar
(1000) måste vara rätt :) - men det du anger för värmepumpen
(250) måste väl vara fel, eller?

(Och inte kan man väl använda 750 kwh per månad för hushålls-
el? Det är klart har man 10 kylskåp som man öppnar dörren på
och sätter på max kyla så lär de producera en hel del värme och
väsentligt avlasta värmepumpen ... :) .)
 
ullberg
palbin skrev:
(Och inte kan man väl använda 750 kwh per månad för hushålls-
el? Det är klart har man 10 kylskåp som man öppnar dörren på
och sätter på max kyla så lär de producera en hel del värme och
väsentligt avlasta värmepumpen ... :) .)
Jag använder i storleksordningen så mycket hushållsel (inte riktigt men i storleksordningen), ett antal datorer som är på dygnet om och hellre tänt än släckt driver upp ganska bra.

750 kwh / mån är ung. 1kw i medeleffekt. Mina datorer utgör nog knappt hälften av det, lägg på "standardförbrukning" typ kylskåp & frys, drygt 30kwh per månad, matlagning (kanske är vi extrema där då vi gillar det, men vi köper i princip aldrig färdigmat) borde vara minst lika mycket till. Sen har vi iof. enskilt vatten, (dvs. en pump, kanske är den en stor tjuv). Tja, för mig är det inte svårt att komma upp den häraden.

/U
 
Om dina datorer drar runt 500W så kan du spara mycket på att modernisera dig och låta värmepumpen värma huset istället för dessa.

Byggde ihop en mediaserver för ett år sedan med de snålaste komponenterna som existerade då. Drar ca 12-13W i idle och 40-50W om man pressar den till max. Den orkar streama/koda om full-HD filmer i realtid och spelar in TV mm. Alltså bra kraft, drar ingen sröm...
 
ullberg
steppen7 skrev:
Om dina datorer drar runt 500W så kan du spara mycket på att modernisera dig och låta värmepumpen värma huset istället för dessa.

Byggde ihop en mediaserver för ett år sedan med de snålaste komponenterna som existerade då. Drar ca 12-13W i idle och 40-50W om man pressar den till max. Den orkar streama/koda om full-HD filmer i realtid och spelar in TV mm. Alltså bra kraft, drar ingen sröm...
Lite otydlig där, jag menade datorer och IT i lite vidare bemärkelse, för mig är det snarare mängden som blir problemet, allt är inte exakt mätt så det finns säkert en del fel i uppskattningarna men för mig ser det ut ung. så här:

1) Datorer
Pekskärmsdator 1
Pekskärmsdator 2
Arbetsstation
Övervakningsserver
Server övrigt
summa: 290w

2) Kameror
Kameraserver
4xanalog kamero
3xIPkameror
summa: 60w

3) Infrastruktur
modem
4x AP
3xswitch
NAS 1
NAS 2
TvStreamning
Radiolänk
2xskrivare
Summa: 110w

Totalt: 460w

Den stora tjuven är övervakningsservern som agerar NVR samt gör rörelsedetektering. Det är en C2Duo på typ 3Ghz som konstant ligger på mer än 85% processorutnyttjande samt en hel del diskaccess. Jag tror det är en ganska dålig implementation av rörelsedetektering så genom att byta mjukvara kunde jag kanske få ner det lite. Största posten i infrastruktur är mina två NAS:ar, kunde kanske slås samman till en, men jag gillar selektiviteten, och med det lagringsutrymme jag vill ha blir det inte helt gratis.

På posten 'datorer' kan man mycket väl tänka sig att byta till en energisnålare övervakningsserver (och dessutom integrera med den andra servern), det skulle säkert kunna minska förbrukningen på den posten. Dock ska ju det ställas mot kostnaden, och jag kan inte riktigt se att det går ihop sig, speciellt då jag inte har värmepump (vattenburet m. elpanna), så förbrukningen är bara onyttig halva året. Nä, det får nog anstå tills något pajar, och även då måste jag ställa kalkylen "vad har jag liggande" mot "hur mycket energi sparar jag om jag köper det energisnålaste".

/U
 
Jag gillar också IT och det utgör ca 50% av min totala elförbrukning (vedeldning). Men ett tips kan ju vara att göra som proffsen, virtualisera. Dessutom är det lärorikt och kul. Jag har VMware ESX, XENServer, Virtual Box och HyperV. Men jag byter ofta mest för att det är kul. ESX är väl vanligast ute på företagen så man kan ju köra på den. Det är enkelt att komma igång.
 
ullberg
Japp, jag kör redan virtualisering och en sammanfogning av servrar skulle kräva det i större utsträckning (krav på olika OS), mycket nyttigt och lärorikt. Jag behöver bara hitta ett sätt att virtualisera div. inbyggda system (och fysiska prylar, än värre) ;)
 
Hej
Man kan inte jämföra kr utan vad förbrukar du i energi, alltså kw.
Jag hade 2600 kwh per månad i december/januari, februari 2200 kr.
Räkningarna låg på 2600 kwh gav en total kostnad på 3300 kr med ett elpris på 45 öre s.k. vinteravtal. Har eon som nätlevernatör, 16 A huvudsäkring, fast kostnad 3500 kr per år + nätavgiften på 19 öre + moms.
Totalt en kwh kostnad på 1,20 + fasta avgifter. Det är årskostnaden du får titta på coh årsförbrukningen. Har du normalförbrukaravgift på elen. När är ditt hus byggt? Är det isolerat, vad är det för pump som installerats och var ligger huset.
Vi har haft väldigt kalla temperaturer ner mot 20 grader och lokalt mer. Ju längre kallare perioder desto mer energi krävs för att hålla din värmeskiöld.
Mvh
Eva
 
Glömde tillägga att din framledningstemperatur är avgörande för kostnaden också. 1-rörssystem utan komplettering av fläktkonvektor ger ett behov av hög klimatkurva, ju högre klimatkurva desto högre kostnade.r
 
vedit skrev:
Jag gillar också IT och det utgör ca 50% av min totala elförbrukning (vedeldning). Men ett tips kan ju vara att göra som proffsen, virtualisera. Dessutom är det lärorikt och kul. Jag har VMware ESX, XENServer, Virtual Box och HyperV. Men jag byter ofta mest för att det är kul. ESX är väl vanligast ute på företagen så man kan ju köra på den. Det är enkelt att komma igång.
Jag skulle rekommendera ESXi (numera Hypervisor). Den är gratis med begränsningen 32GB fysiskt minne vilket borde räcka mer än väl för hemmabruk. Storebror ESX kostar ca 30k om man inte kör fullicens. Och nu är det ju inte TPB forumet :)

Elförbrukningen sjunker visserligen något, men inte så mycket man skulle önska. Grovt uppskattat drar min esxi med 3 st 2008 servrar detsamma som mina två andra fysiska win7'or. En fis i rymden i skillnad alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.