Har en Netgear WNDR3700v2 som rätt som det är tappar 2.4GHz nätet, jag _tror_ att 5GHz nätet fortfarande fungerar, men har bara en mobil som har möjlighet att surfa på det så jag är inte helt säker.


Någon som vet vad det kan bero på? Startar jag om routern så kommer det tillbaka men det tar ju någon minut innan allt är ok igen så det är ju lite drygt...
 
Det beror på att det är en konsumentrouter från byggd med billigast möjliga komponenter och otillräckligt testad mjukvara. Köper man en router för 500-1000 kr från Netgear, D-link, Linksys, TP-link eller liknande så får man räkna med sådana buggar.

Leta reda på Netgears supportsida och försöka ladda in den senaste mjukvaran. Funkar det inte så reklamera den och försök få en ny. Har du tur så får du en som fungerar.
 
  • Gilla
Swappe
  • Laddar…
Dum fråga kanske men hur vet du vilken frekvens du använder?
 
Granito skrev:
Dum fråga kanske men hur vet du vilken frekvens du använder?
Telefonerna fungerat inte på 5ghz

Har ofta haft problem med telefoner och surfplattor på vissa kanaler, speciellt kanal 11 :/ kanal 6 tycker jag brukar fungera bäst för telefonerna..
 
802.11a är ju 5 GHz och inte så ovanligt i mobiler. Min GN har stöd för 802.11a iaf.

Men om det nu ändå är 2.4 bandet och eftersom mikrovågsugnar ofta använder mikrovågor på 2,45 GHz kan dåligt skärmade sådana ställa till problem...
 
senaste mjukvaran har jag, tror det var efter den uppdateringen som det började strula
Vad ska jag köpa för router då?

Min Nokia N9 hittar båda näten, dom har olika namn

Micron borde störa då den används då? Det gör den inte.

Man kan surfa och rätt som det är så dyker nätet och omstart av routern är den enda
 
Nimajnebs tips är mycket bra. Ett överkurs-alternativ är att köpa en begagnad företagsbrandvägg och en separat 802.11n accesspunkt.

Eftersom en omstart av routern löser problemet så är det nästan helt säkert kopplat till routern och inte telefonen. Just WLAN som slutar funka är symptomatiskt för konsumentroutrar. Min Inteno-routern som Boxer tvingade på mig gör precis likadant.
 
Prova att skruv isär den och damsug den. Plasera sedan en vanlig datorfläkt på routern så den håller sig kall kylning grukar göra underverk på nätverk.
 
Hade först en billig D-link, men bara efter ett par veckor började den strula och behövde ett par tre omstarter per dag. Trodde då att det var bredbandsmodemet som va den felande länken. Efter lite tjat skickade Tele2 ett nytt modem, men det blev inte bättre. Lämnade tillbaka D-link'en o tog en Netgear...Blev lite bättre, men inte bra. Minst en omstart om dagen.

Blev sedan tipsad om en Asus RT-N56U. Bästa köpet, lätt att rulla igång och inte en endaste omstart sedan den kom upp för drygt 1 år sedan.
 
vet inte om jag varit otydlig...
Jag tappar inte uppkopplingen helt och hållet, det är bara 2,4GHz nätet som går ner.
Jag tror att 5GHz nätet fungerar men har glömt att kolla upp det.

Det som är trådbundet från Netgearen fungerar

Har ändrat kanal från Auto till 06 på 2,4nätet få se om det blir någon skillnad.


Innan jag uppgraderade firmware så tror jag inte att jag hade nått strul med att den tappade nätet
 
Raskus skrev:
Det du ska göra är att installera DD-WRT på den, om det inte är något hårdvarufel på den blir den som en helt ny router.

[länk]
DD-WRT is da shit!
Med denna programmvara kan du styra i princip allt.
Mycket användarvänlig hemsida med steg för steg instruktioner.
 
Min NetGear Router ligger numer i en låda på grund av upprepade problem precis som du beskriver och det mesta går trådad idag på grund av detta.
Telefonerna, iPads och Laptops går dock via WiFi direkt från Felias Thompson Router och dessa fungerar utan problem. Inte en omstart sedan NetGear routern rök.
 
Även dyrare grejorna kan faktiskt strula. Just nu kämpar jag på jobbet med 10kkr-grejor. Men en skum grej jag sett är att min mobil inte funkar på kanal 11-13 som är tillåtna i Europa. Med en accesspunkt på auto kan ju det bli skumt.
Annars har mina 99 kronors Netgear funkat jättebra i flera år nu. Så lite tur ska man väl ha också.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.