vidis skrev:
Ok, då hade jag fel...

Men det är sjukt att det inte är så, måste kontorsråttor hålla med mus och tangentbord medans arbetsgivaren håller med burken?
Det är nog en kvarleva från förr. Då var hantverkare inte anställda utan det var per projekt. Det var därför man tjänade bättre förr med.
 
Jag testar att väcka denna tråd. Jag tänker mig att det kan ha hänt något i borrhammarvärlden på fyra år...

Situationen är följande: jag kommer snart flytta till en lgh med vad jag tror är mestadels tegelväggar. Jag gillar snickeri, hemmafix och renovering, och har inte jättestrikta ekonomiska ramar. Jag vill ha kvalitetsgrejer när det gäller verktyg, istället för parken som i dagsläget mestadels består av alphatools, däribland en borrmaskin som det visserligen är helt ok prutt i, men givetvis bara har slagborrsfunktion och inte är en riktig borrhammare.

Av någon anledning tänker jag Hilti när jag tänker borrhammare. Jag är inte rädd för att köpa bättre begagnat. Får man mest för pengarna om man går på en begagnad TE-X, och vilket intervall av X skall man i så fall lägga sig i? Har det kommit några blå Bosch, Makita eller DeWalt de senaste åren som är värda att hålla utkik efter, eller som man ska akta sig för? Bring it on, men vi kan väl hålla oss till en lagom dos flamewar? :)
 
Tegel kan du borra med vanlig slagborrmaskin. Det går kanske snabbare med borrhammare. Men det beror ju på vad du ska borra. Är det för att sätta max 10 mm plugg, då skulle jag spara pengarna till något annat. Hyr och testa när du har behov.
 
Själv skaffade jag mig en Kombihammare Aeg KH 24E Verkar identisk med den Milwaukeen vi använder på jobbet och den har fått jobba rätt hårt. Man kommer ju inte på långa vägar använda maskinen lika mycket i hem miljö så därför valde jag en lite billigare maskin
 
Henrik Enkel skrev:
Tegel kan du borra med vanlig slagborrmaskin. Det går kanske snabbare med borrhammare. Men det beror ju på vad du ska borra. Är det för att sätta max 10 mm plugg, då skulle jag spara pengarna till något annat. Hyr och testa när du har behov.
En bra borrhammare är tidlös, med andra ord så länge den är sladdriven håller den nog livet ut. SDS anser jag vara ett krav.
Jag har två en Hilti och en Makita. Hitlin smidigare men saknar bilfunktion. Makitan större och lite tyngre men har allt man behöver.
Snabbchuck är för mig helt underbart och ett krav idag - Bara för att kunna sätta på stora borrar, hålsågar eller kanske vispen för att blanda betong, flytspackel eller gipsbruk. Ett måste för mig i vart fall.

Hade även en batteridriven Hilti en gång i tiden men efter att 2 batterier började ge upp så köpte jag ett till, tyvärr så fick den ligga en längre tid och så var även det nya batteriet skit så den fick gå vidare på Tradera för en billig peng. Fin maskin för övrigt. Men aldrig mer batteridriven slagborr för min del.
 
slacker skrev:
Den där är fortfarande en underbar maskin! Tror det finns en ny modell nu som heter 2610. Men annars kan jag tycka att denna verkar passa dina behov. Dessutom med en massa tillbehör;

[länk]
Vad är "light chiseling"? Grejar den att bila bort gammalt klinkersgolv och mindre mängd betong invid väggarnas kanter?
 
slacker skrev:
Den där är fortfarande en underbar maskin! Tror det finns en ny modell nu som heter 2610. Men annars kan jag tycka att denna verkar passa dina behov. Dessutom med en massa tillbehör;

[länk]
Wow, den var ju nästan gratis. Synd bara att det är UK, om jag köper en ny maskin så förtas ju en stor del av glädjen om jag blir tvungen att som första åtgärd klippa sladden. Borde inte Axminster vid det här laget ha märkt hur mycket som går till övriga Europa och därmed ta in lite verktyg med vettiga kontakter?

Givetvis vill jag inte höra att jag inte behöver en borrhammare. Jag har ett antal boenden kvar i livet, det är inte otänkbart att ett nergånget radhus eller en villa ska få sig en omgång inom 5-10 år, och då känns det onödigt att köpa sämre grejer.

Far min har en Hilti och bor nära, men jag vill börja bygga egen maskinpark. Jag tror inte att jag kommer köpa en ny förrän det är dags att byta ut 80-tals-smäcket i köket, men jag tänkte att om man springer på något begagnat så vill man ju veta vad man ska slå till på...
 
elpaco skrev:
Vad är "light chiseling"? Grejar den att bila bort gammalt klinkersgolv och mindre mängd betong invid väggarnas kanter?
Det skulle jag lätt kunna påstå att den klarar av. Jag använder min HR2470T till det mesta, klinker, betong, lättbetong, bila bort puts osv.
Det finns en mycket bra mejsel från Bosch till just kakel och golv. Denna var den jag hittade snabbast; http://www.olsana.com/kakelmejsel-sds-bojd-40x260mm-bosch.html
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
slacker skrev:
En bra borrhammare är tidlös, med andra ord så länge den är sladdriven håller den nog livet ut. SDS anser jag vara ett krav.
Jag har två en Hilti och en Makita. Hitlin smidigare men saknar bilfunktion. Makitan större och lite tyngre men har allt man behöver.
Snabbchuck är för mig helt underbart och ett krav idag - Bara för att kunna sätta på stora borrar, hålsågar eller kanske vispen för att blanda betong, flytspackel eller gipsbruk. Ett måste för mig i vart fall.

Hade även en batteridriven Hilti en gång i tiden men efter att 2 batterier började ge upp så köpte jag ett till, tyvärr så fick den ligga en längre tid och så var även det nya batteriet skit så den fick gå vidare på Tradera för en billig peng. Fin maskin för övrigt. Men aldrig mer batteridriven slagborr för min del.
Tack för info, jag hade känslan av att man kanske inte ville ha batterier till de mer aggressiva maskinerna. Vilken Makita har du, och har den snabbchuck? Jag kan tänka mig en lite tyngre, kommer trots allt inte jobba dagligen med den.
 
jonmo skrev:
Wow, den var ju nästan gratis. Synd bara att det är UK, om jag köper en ny maskin så förtas ju en stor del av glädjen om jag blir tvungen att som första åtgärd klippa sladden. Borde inte Axminster vid det här laget ha märkt hur mycket som går till övriga Europa och därmed ta in lite verktyg med vettiga kontakter?
Har rätt många maskiner som jag klippt kabeln på och satt på en "vanlig" propp på. Tycker inte att det stör nämnvärt och prisskillnaden gör att det är värt det många gånger.
Alternativet är att hitta samma produkt i Tyskland som har samma kontakt som vi i Sverige.
 
jonmo skrev:
Tack för info, jag hade känslan av att man kanske inte ville ha batterier till de mer aggressiva maskinerna. Vilken Makita har du, och har den snabbchuck? Jag kan tänka mig en lite tyngre, kommer trots allt inte jobba dagligen med den.
Jag har HR2470T som varit med ett bra tag nu, som har snabbchuck. Även köpt två stycken till kompisar som är mycket nöjda. Tidigare fanns det ett paket liknande den jag tidigare länkade till med borrar och mejslar till just HR2470T. En supermaskin i mitt tycke som klarar det mesta. Kört ända upp till 24mm borr med den, hålsågar, får gå som visp och så vidare.
 
slacker skrev:
Har rätt många maskiner som jag klippt kabeln på och satt på en "vanlig" propp på. Tycker inte att det stör nämnvärt och prisskillnaden gör att det är värt det många gånger.
Alternativet är att hitta samma produkt i Tyskland som har samma kontakt som vi i Sverige.
Jag säger inte att det är rationellt, det är en strikt känslomässig aspekt. Det gör dock att det inte biter med rationella argument...

Men jag är inte dum, jag betalar inte många hundra extra för rätt kontakt. Som det är nu ser ju både euron och pundet ganska billiga ut, så kombinerat med mina bra erfarenheter av Tyskland (och Danmark, som ju har peggat DDK till EUR) så blir det nog till att leta där initialt.
 
Jag köpte en Makita HR2470FT då min Hilti inte har bilningsfunktion. Makitan är helt okej enligt mina erfarenheter, även om jag föredrar Hiltin.

Ett annat alternativ som kanske är intressant är Protool. Jag har inte använt deras kombi-/borrhammare, men de ser riktigt trevliga och snygga ut och jag har en Quadrill skruvdragare/borrmaskin ifrån Protool som jag är nöjd med.
 
jonmo skrev:
Givetvis vill jag inte höra att jag inte behöver en borrhammare. Jag har ett antal boenden kvar i livet, det är inte otänkbart att ett nergånget radhus eller en villa ska få sig en omgång inom 5-10 år, och då känns det onödigt att köpa sämre grejer.
Då är det lite tydligare, fast jag är ändå inte riktigt med. Jag har Makitas batteriborrhammare, den klarar det mesta, även om kontinuerlig bilning, betongblandning och borrning av 40 st 15 mm hål á 30 cm hellre kunde göras med sladd. Men då skulle jag hellre vilja ha en så stor maskin som möjligt med SDS-plus, utan att gå på SDS-Max som är för större doningar.

Med andra ord: jag gillar sladdlöst, men skulle inte köpa den idag för att användas om tio år, då batteritekniken kommer att vara mycket bättre då. Så då hade jag väntat tills behov finns, och se vad behovet faktiskt är. Men en liten maskin med sladd åldras ju inte på samma sätt. Kanske Metabo med utbytbar chuck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.