1: är troligtvis en pulsationsdämpare, laddas med luft, funkar ungefär som en vanlig expansionstank.
Den jämnar ut tryckstötarna som alla kolvpumpar ger.
 
Filter sitter under den blåa (märkt 2 på tredje bilden), 45graders påstick.
Mellan manometer och den blåa lådan märkt Alcon...

Den blåa tror jag är en tryckhållningsventil, dvs fjäderbelastad som du ställer in för att få ett visst tryck till lansen.
 
Redigerat:
  • Gilla
kwattro
  • Laddar…
JOW skrev:
Filter sitter under den blåa (märkt 2 på tredje bilden), 45graders påstick.
Mellan manometer och den blåa lådan märkt Alcon...

Den blåa tror jag är en tryckhållningsventil, dvs fjäderbelastad som du ställer in för att få ett visst tryck till lansen.
Fast det är på lågtryckssidan.

Den svarta ratten man skymtar på bild två är tryckinställningen på HT sidan.
 
Ja, jag satt precis och funderade på det, jag tyckte själv att det kändes bakfram...

I sådant fall så är den blåa en reducerventil för att få rätt tryck till pumpen.
 
Johnson: Du skulle inte kunna lyfta locket på den blåa och fota lite?
Även på undersidan om det finns symboler eller text.



edit:
Stavningskontroll
 
Redigerat:
Den röda ratten är kemikalieinjektor.
Undrar vad dom andra slangarna är som jag trodde var kemslangar?
 
IMG_2490.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under locket på den blå...
Får inte riktigt ihop det, varför tryckbrytare på inkommande vatten?
 
Skydd till pumpen så att den inte går om det inte finns något inkommande vatten kanske?
 
Det tror jag med.

Du saknar motorskyddet, och troligen en självhållande kontaktor.
En gissning på elen, bör nog ha varet kopplad såhär.

Inkommande -> Kontaktor -> Motorskydd -> Motor.
Motorskyddet kan vara integerat med kontaktorn.
Kontaktorn är kopplad självhållande, med tryckbrytaren som som sluter hållkretsen sålänge det är inkommande tryck,
 
Hela biten med inkommande vatten känns lite hemmabyggd. Kanske med vad som fanns...

Filterbollen är bra att behålla, och tryckvakten.
Den blåa grejen direkt under den armerade slangen får man undersöka mer, men troligen överflödig.
 
Är Alcon som byggt den. Finns liknande idag, där saknas den blå som sitter först.
Ska se till att få ordning på elen så den kan testas. Som plattan den står på ser ut så läcker det nog lite här och var.
Finns tätningssatser på Ebay för runt 300:-
Fortfarande lite undrande vad den svarta slangen som går till nästa pump gör? Fick sagt till mig att det var kem. Men sprutar man in kem före pumpen?
Ger den lite tid, annars får den väl åka i bingen.
 
Den blå kanske är en flödesvakt som startar motorn när ett flöde tas ut, dvs när man trycker in knappen/handtaget på lansen...

Därmed ingen rundpumpning vid stängd lans, utan start/stopp istället?
 
Och FV står då för flödesvakt...
 
Tips från coachen: Ring Alcon. Dom har säkert reservdelar till denna och kan garanterat guida dig till en fungerande pump.
 
ja men det var ju en utmärkt idé. Ska få igång den med fungerande el först. Kopplingen för inkommande vatten närmast pumpen var trasig. Det var ett stort hål i botten på den.
Återkommer hur det går.
Vore ju perfekt med en rejäl tvätt. Då kan den gamla Kärscher 5.85 få ha skumlancen ständigt monterad...

Tack för alla tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.