Vems namn som står på papperna runt bilen är ju helt irrelevant, den har ALLTID varit er gemensamma kostnad och inte bara i "förlängningen".
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Vill minnas att jag skrivit det tidigare, att ett befintligt hus i staden vi vill bo kostar 1,5-2milj. Och jag vetbintenom jag gjort någon jämförelse mellan priserna här och där? Det var nog mest ett konstaterande.
 
Nimajneb skrev:
Vems namn som står på papperna runt bilen är ju helt irrelevant, den har ALLTID varit er gemensamma kostnad och inte bara i "förlängningen".
Naturligtvis är det en gemensam kostnad. MEN min sambo tog beslutet, han står på lånet och det är han som använder bilen. Men det är absolut en kostnad vi båda står för precis som vi båda står för varandras luncher, kläder, frisörbesök och dylikt.
 
Och om vi ska gå tillbaka till ursprungsfrågan så verkar ni rörande överens om att vi inte har råd att bygga vid tidpunkten vi vill. Korrekt? Så om vi då börjar nysta bland förslagen där köpa befintligt och renovera lockar mest - hur stora summor rör det sig om vid kosmetisk renovering? (Kök, badrum, golv, ytskikt osv). Hur lång tidsplan bör man ha?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kan vara så att bilen inte är ett ämne - men kommer ni klara er utan bil om ni flyttar till ett nybyggt hus i en småstad ?
För mig känns bilen mer nödvändig då än i en större stad med bättre utbyggt lokaltrafiknät ?

Det är ju annar rätt lätt att räkna på ekonomin. Jag tillåter mig att göra ett antal antaganaden.
1. Tomt i småstad, lämpligt läge, vatten/avlopp inkopplat, el framdraget, lagom storlek säg 350 000 kr
2. Inkoppling el, ca 15 - 30 000 kr, beror på läge, kommun elbolag mm. Mitt fritidshus kostade 13000 för 5 år sen att koppla in i Borlänge, då var elen framdragen och skåp fanns.
3. Hus, byggsats: 350 - 700000 kr (mao ett billigt hus)+ byggnation (300 000 - 500 000 kr ?)
4. Grund till hus, billigast möjligt: 100-200 000 kr
5. Byggfelsförsäkring, bygglov, KA, div papper, pantbrev och skatter: ca 50 - 100 000 kr
6. Trädgård, minimum (dvs lite grus till uppfarten och en gräsmatta istället för lerpöl för barnen): 5-10 000 kr
7. Oförutsedda utgifter (absolut nödvändigt om ni själva håller i entrepenaden !) 200 000

Så ca 1,7 Mkr finns det nog en möjlighet att bygga för om ni gör en hel del planering och hantering själva (dvs inte själva byggnationen, men det är alltid en hel del vid sidan om särskilt om man bygger "själv". Tar man helentrepenad (nyckelfärdigt) så är det bara jättemycket att hålla reda på - "byggsatsabyggen" är det ännu mer :)

Nyckelfärdigt skulle jag gissa på går på iaf 500 000 kr till...

Om vi då räknar på en kontantinsats på 15% så måste ni lägga 255 000 kr + pantbrev och skatt vilket ni inte får låna till (ngn ovan i tråden hade en uträkning på vad det kan hamna på ca).

Sen förutom räntan så ska ni räkna med en amortering dels på topplånet, vilket krävs, men även på bottenlånet (om ni sen lägger de pengarna i huset eller på ett sparkonto är en annan sak).
Här kan ni labba lite på tex nordeas sida.
Med 1.7 mkr o 255 i kontantinsats får dom det till 5500 kr/mån före skattereduktionen (drift 900 kr/mån, vilket nog är i snålaste laget).

Med 2.5 mkr i totalkostnad, 375 000 i insats o 1200 kr drift/mån blir det ca 8000 kr/mån före skattered.

Jag skulle säga att er kontantinsats behöver vara mellan 250 till 400 kkr minst för att bygga nytt hus om ni inte gör ngt själva.

Normalt sett säger man att ett hus kostar mellan 10- 25 000 kr/kvm att bygga (exl tomt och skatter etc) (uppåt kan det förstås dra iväg hur mkt som helst). Senare år har jag sett detta justeras upp åt till mellan 15-30 kkr, dels beroende på en allmän prisnivå, men det är också dyrare att bygga nu med nya energiregler, våtrumsregler etc etc. Så 100 kvm kostar schablonmässigt ca 1.5 mkr + tomt o kringkostnader som minst.

Det går att bygga ruggigt billigt, men det kräver i princip stora egna insatser, och helst lite undantag från en del regler. Min 48 kvm stuga (fritidshus => billigare pga lägre krav på energieffektivitet, Bf-försäkring mm) kostade mig under 300 000 kr inklusive tomt (iof i obygden då 2 mil utanför Borlänge :)) men då gjorde jag ALLT utom el + schakt själv och med hjälp av vänner. Byggsatsen kostade 130 kkr ungefär - utan några innerväggar eller ngt sånt. Köket köpte jag begagnat. Kakel på konkursauktion osv

/K
 
Att renover verkar vara ett mkt mer sunt alternativ för er.
Även om ni måste hyra in hantverkare för detta.
En köksrenovering kan kosta alltifrån ett par tusen till flera hundra tusen - beror på vart man lägger ribban.
Att lacka om luckorna+nya handtag, köpa ny spis + diskmaskin och kanske byta bänkskivan kostar inte så många tusen (kanske 15-30 kkr?). Att riva ut hela köket och beställa ett nytt från ngn kökstillverkare kan kosta långe över 200 kkr

Badrum kostar generellt mest att renovera pga rätt strikta våtrumsregler (som man troligen vill följa) och risken finns alltid att det finnd solda fuktskador som fördyrar. Leta lite här på forumet så finns det exemple - men 150000 kr för ett litet badrum är inte orimligt dyrt...

/K
 
Kök o Bad är väl inga kosmetiska renoveringar.
Kök resp bad 50k-1,5 miljoner
Vägg inkl tak 200-500kr/lpm vägg
Golv 100-500kr/m2

Det är alltid bra om man hinner göra en större renovering INNAN man flyttar in.
 
Om man har tummen mitt i handen och är helt oerfaren vad gäller husbyggande och husägande är det helt klart olämpligt att börja med ett helt nytt hus. Ni är ju helt i händerna på dem ni anlitar. Min bror byggde nytt hus och det har varit "i stort sett problemfritt", dvs de har bara behövt göra slutmålning av fasaden (levererades grundmålat) anlägga trädgård och uppfarter, tjata om de så detaljer som ändå inte blev helt rätt från början, nu håller de på att sätta in en altandörr i köket som de kommit på att de saknar. Huset är två år gammalt.

Gör man som vi gjorde och köper ett hus som "inte är jättesnyggt, men inget som måste renoveras" kan man bo in sig, lära sig allt eftersom och spara ihop pengar, samt om man gör ett bra jobb och marknaden fortsätter att utvecklas, utnyttja värdeöpningen i huset.

Att fixa ytskikt (måla och tapetsera) räknas för övrigt INTE som totalrenovering utan som normalt underhåll.
 
Exakt. Att fixa ytskikten är inte renovering - kanske om man fräser in el samtidigt ifs.

Men jag tycker det är svårt att sätta priser på det för det beror helt enkelt på hur tapeterna ser ut, om det är snett etc etc.
 
luscious skrev:
Och om vi ska gå tillbaka till ursprungsfrågan så verkar ni rörande överens om att vi inte har råd att bygga vid tidpunkten vi vill. Korrekt?
Stämmer om du menar med 150 kkr insats om 3 år. För det måste ni vara beredda att spara mer. Om ni istället sparar 10 tusen i månaden har ni 360 kkr vilket ju kan räcka, även om det är på marginalen. Men för ett enklare hus så. Poängen är att allt beror på vilka kompromisser ni är beredda att göra, dels sparmässigt, dels på husstandard. Finns inget ja/nej svar.

luscious skrev:
Så om vi då börjar nysta bland förslagen där köpa befintligt och renovera lockar mest - hur stora summor rör det sig om vid kosmetisk renovering? (Kök, badrum, golv, ytskikt osv). Hur lång tidsplan bör man ha?
Omöjligt att svara på. Du har fått bra grova uppskattningar ovan.

Gör man det helt själv och mest satsar på "uppfräschning" med ommålning kan nya ytskikt göras mycket billigt. Effekten per krona blir mycket stor. Men det kräver förstås tid. En mer exklusiv renovering med nya material etc kan kosta hur mycket som helst.

Badrum är väl det som är omöjligt att göra billigt. Det är så viktigt att det görs rätt. Sen gör ju ändå materialvalen stor skillnad på slutpriset.

Men som Anna H säger så behöver ju begagnat hus inte betyda totalt renoveringsobjekt. Leta efter ett hus där det dyra och jobbiga som badrum och kanske kök är ok om kanske inte i toppskick. Likaså utvändiga viktiga saker som tak och grund. Sen kan ni jobba på de enkla ytskikten. Om 5-10 år kanske ni har råd att renovera kök eller badrum som ni vill.
 
Redigerat:
Tidsplanen för att äga ett hus är evig. När ni är färdiga med första varvet är det dags att börja om från början ;-)

Vi köpte huset 1995, det är byggt 1970, till stora delar renoverat 84-92, övervåningen inreddes då.
Började med att måla sovrummet från rosa till gult
Tapetserade om vardagsrummet
Renoverade köket i lite olika omgångar: ny bänk och kakel, nya vitvaror, nya luckor, måla tak och väggar.
Ny panel på baksidan.
Ny altan och altantak
Ny panel på framsidan
Ny altan och entretak på framsidan
Ny stenläggning
Nytt tak på garaget
Byggde ett sovrum uppe (det var bara ett stort vardagsrum innan)
Delade av stora sovrummet nere till mindre sovrum och krridor till altan.
Ytskiktsrenovering av två sovrum nere, samt flyttade dörren till KLK
Ny innetrappa (överkurs, de flesta andra har målat sina vita istället, men vår knarrade så jäkligt) samt målning av tak och väggar i hall och trappa (och en fondvägg, se avatar, 5 meter långa våder) och nytt laminatgolv.
Tog bort den gamla usla kaminen.
Målade tak, tapetserade väggar, lade golv i vardagsrummet uppe.
Målade om ett sovrum nere igen (nu har båda fått två lager)

Kvar:
Vardagsrummet nere, där det även ska bytas fönstervägg
Badrummet nere, som vi ogillade redan 1995, men som vi inte kommit till skott med
Byta det 40 år gamla plåttaket
Panelen på garaget, förrådsdörren och garagedörren
Köksfönstren ska bytas
Ett till trädäck plus ett förråd i trädgården
Med lite tur har 14-åringen hunnit flytta hemifrån då, så kan 12-åringen flytta in i hennes rum (efter ännu en ommålning förståss) och så kan vi ta bort väggen i det andra sovrummet igen och göra det till gästrum eller matsal och så har vi redan planer för köket som säkert hinner revideras tills det är dags.

Allt är gjort med sparade pengar, samtidigt som vi amorterat, så det ursprungliga lånet på 400 000 är nere på 80 000. Vi hade ungefär de löner som ni kommer att ha när vi köpte vårt hus och lade 250 000 i knotantinsats.
 
Ni har inte funderat på en bostadsrätts villa? Visst får man renovera invändigt i en sådan (tapeter, badrum, vitvaror med mera) men utvändigt underhåll, värme och elsystem mm står föreningarna för. Det skulle ju kunna vara ett bra mellanting. Söker ni 4-5 mil utanför Stockholm tex, så kan ni hitta fina områden till bra priser. Då kan ni nog behålla bilen också om ni vill det.
 
Det finns inga måsten att totalrenovera om man köper ett begagnat hus. Man kan mycket väl använda sig av 20 år gamla kök och badrum och t o m vara nöjd med det :). Ett begagnat hus kan mycket väl rymmas i er budget tycker jag, för fattiga är ni inte!
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Vilka bra svar, ska kolla igenom noga imorgon!
Vill bara inflika att vi säljer bilen för att ha råd att spara. När vi väl flyttat kommer vi med största sannolikhet behöva bil men det kommer också med största sannolikhet bli en billigare sådan än vi har idag och bränsleförbrukningen kommer att iaf halveras mot idag.
 
När vi köpte vårt kedjehus så tänkte vi att köket från -69 måste ersättas med ett nytt, vitt IKEA-kök. Men efter att ha kikat på grannarnas vita IKEA-kök så har vi kommit fram till att vårt kök är snyggare och kommer att fräshas upp istället.

Badrummet från 85 är också kvar, fast ommålat och uppfräshat.

Man behöver inte byta något för att det är gammalt.
 
  • Gilla
etxgmg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.