MattisH skrev:
Då är där ju 4,5 meter gräs som inte blir klippt!
Jo det är en av de stora nackdelarna med Landroiden=/
 
peternicklas
Otjena skrev:
Jo det är en av de stora nackdelarna med Landroiden=/
Om ni hade läst tråden om version 1 så hade ni haft svar på era frågor.
landroid har en fungerande lösning för att klara närhet till andra fabrikat av klipapre. Dock så har bl.a. Bosch ett system som slår ut samtliga fabrikats klippare även HQs klippare får spel med en bl.a. Bosch som granne. Tillverkarna sitter just nu och försöker lösa detta problem och jag tror de kommer med en gemensam lösning för alla tillverkare som sitter med i gruppen där signalstyrkan på slingan kommer att vara låst till ett givet värde.
 
peternicklas skrev:
Om ni hade läst tråden om version 1 så hade ni haft svar på era frågor.
landroid har en fungerande lösning för att klara närhet till andra fabrikat av klipapre. Dock så har bl.a. Bosch ett system som slår ut samtliga fabrikats klippare även HQs klippare får spel med en bl.a. Bosch som granne. Tillverkarna sitter just nu och försöker lösa detta problem och jag tror de kommer med en gemensam lösning för alla tillverkare som sitter med i gruppen där signalstyrkan på slingan kommer att vara låst till ett givet värde.
Om de har en lösning, varför skriver de då att man ej får placera slingorna närmre än 4.5 (för alla klippare även sig själv) i instruktionsmanualen för 2.0'an? Den är ju så ny det kan gå så det måste ju vara en av de färskare informationerna?
 
MattisH skrev:
Hur ska man göra mot grannen så om inget staket finns i tomtgränsen och grannen också har en robot fast tex Husqvarna. ?
I den första lååånga tråden för 2012 finns en del försök redovisade med att sätta upp "hårda hinder" typ planka för att lösa närhetsproblemet. De flesta verkar också fungera men förutsätter att en del villkor uppfylls med placering av laddstation osv. Det har pratats mycket om mjukvarulösningar men ingen har kommit än. Däremot skrivs det just nu om att även HQ har/får störningsproblem med Bosch och/eller Honda klippare men om det finns någon sanning i det vet jag inte.
 
Otjena skrev:
Om de har en lösning, varför skriver de då att man ej får placera slingorna närmre än 4.5 (för alla klippare även sig själv) i instruktionsmanualen för 2.0'an? Den är ju så ny det kan gå så det måste ju vara en av de färskare informationerna?
Hur och var har du fått tag i en manual till Worx 2.0 klipparen? Finns ingen sådan på deras egen worxlandroid sida, och egentligen ingen info alls där om den klipparen rättare sagt.
 
MBygga skrev:
Hur och var har du fått tag i en manual till Worx 2.0 klipparen? Finns ingen sådan på deras egen worxlandroid sida, och egentligen ingen info alls där om den klipparen rättare sagt.
Manualen kommer med klipparen. Tog in ett ex till butiken, fick in den i morse.
 
peternicklas
Som jag skrev så har ALLA klippare problem med ett fåtal fabrikat. De håller på att lösa dessa problem tillsammans. Det är även orsaken till att manualen skriver om det gamla problemet. Alla kippare kommer att kunna uppdateras till den gemensamma lösningen på ett enkelt sätt. Jag lägger ut info så fort jag vet mer. Min kontakt återkommer så fort något nytt händer. Min kontakt är marknadschefen för Landroid så informationen är att lita på.
 
peternicklas skrev:
Som jag skrev så har ALLA klippare problem med ett fåtal fabrikat. De håller på att lösa dessa problem tillsammans. Det är även orsaken till att manualen skriver om det gamla problemet. Alla kippare kommer att kunna uppdateras till den gemensamma lösningen på ett enkelt sätt. Jag lägger ut info så fort jag vet mer. Min kontakt återkommer så fort något nytt händer. Min kontakt är marknadschefen för Landroid så informationen är att lita på.
Jo för marknadschefer har ju alltid ett djupt tekniskt kunnande, vad jag har förstått från min Bosch säljare så kan de i alla fall inte lösa problemen med en "enkel mjukvara fix" utan kräver en ändring på hårdvaran. Och kan tänka mig att detta krävs på de flesta fabrikat.
 
Redigerat:
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Otjena skrev:
Manualen kommer med klipparen. Tog in ett ex till butiken, fick in den i morse.
Ganska underligt att Worx inte med ett ord någonstans på sina hemsidor beskriver varken sin nya klippare eller någon uppgradering av förra årets modell när man tydligen som enskild ÅF kan beställa och få hem sådana. Vad är det de är rädda för eftersom det verkar vara sådant hysh-hysh.
 
peternicklas skrev:
Som jag skrev så har ALLA klippare problem med ett fåtal fabrikat. De håller på att lösa dessa problem tillsammans. Det är även orsaken till att manualen skriver om det gamla problemet. Alla kippare kommer att kunna uppdateras till den gemensamma lösningen på ett enkelt sätt. Jag lägger ut info så fort jag vet mer. Min kontakt återkommer så fort något nytt händer. Min kontakt är marknadschefen för Landroid så informationen är att lita på.
Din kontakt har ju lovat mycket under rätt lång tid nu men fortfarande har ju inget konkret kommit fram. Det är ju faktiskt så att Landroid inte bara har problem med andra märken utan även med sig själva. Hade det varit enkelt att lösa detta problem kunda de ju börja med att ordna så att två LD kan arbeta intill varandra. Nej, jag tror problemet är större än så och inte heller kommer att lösas i brådrasket. Jag har inte problemet själv eftersom jag har mer än 4,5 m till mina grannar men har man inte det skall man nog fundera noga på valet av klippare och inte lita på vaga löften om åtgärder. Har man som jag tillräckliga avstånd är LD ett utmärkt köp som utför jobbet på ett förträffligt och tyst sätt.
 
peternicklas
Som jag skrev innan så har Landroid löst problemet och de har även patent på lösningen. Problemet är nu att ett annat märke stör ut samtliga andra märke.
Hemsidan kommer att uppdateras om några dagar.
 
peternicklas skrev:
Som jag skrev innan så har Landroid löst problemet och de har även patent på lösningen. Problemet är nu att ett annat märke stör ut samtliga andra märke.
Hemsidan kommer att uppdateras om några dagar.
För det första så har ej Landroid implementerat lösningen än vilket instruktionsboken antyder, därför har de inte löst problemet men kanske på väg att lösa det(Kvittar hur många patent de har skrivit, har de ej implementerat lösningen så är den ej löst).
Och om de nu skulle ha implementationen färdig så ser jag inte varför de inte kör ut den även fast Bosch stör ut dem, vad som helst är bättre än va de kör med i dag då de inte ens klarar av sig själva.
Sedan sa du att de olika tillverkarna skulle komma på en gemensam lösning, viket då gör ett patent onödigt då alla skall använda lösningen.
 
Kan ju ha löst det efter att manualen skrevs som du fick till ditt ex du plockade in till butiken. Det som troligen återstår är hur uppgradering ska skötas och administreras hos de som köpt och kommer köpa de nya klipparna från Worx(samt utbilda personalen hur den görs m.m..). Alt att man väntar tills man löst det med även Bosch som stör ut.

OBS! enbart spekulationer änsålänge.
 
peternicklas
Otjena skrev:
För det första så har ej Landroid implementerat lösningen än vilket instruktionsboken antyder, därför har de inte löst problemet men kanske på väg att lösa det(Kvittar hur många patent de har skrivit, har de ej implementerat lösningen så är den ej löst).
Och om de nu skulle ha implementationen färdig så ser jag inte varför de inte kör ut den även fast Bosch stör ut dem, vad som helst är bättre än va de kör med i dag då de inte ens klarar av sig själva.
Sedan sa du att de olika tillverkarna skulle komma på en gemensam lösning, viket då gör ett patent onödigt då alla skall använda lösningen.
Man tar ett patent på en lösning som fungerar, varför annars lägga flera hundra tusen på ett patent. Klart att de har demomaskiner som har en lösning på problemet men då detta har blivet ett större problem så är man smart och väntar. Patentet kan användas till andra typer av produkter om det är rätt utformat, sedan är det bra för ett företag att ha många patent.
 
peternicklas skrev:
Man tar ett patent på en lösning som fungerar, varför annars lägga flera hundra tusen på ett patent. Klart att de har demomaskiner som har en lösning på problemet men då detta har blivet ett större problem så är man smart och väntar. Patentet kan användas till andra typer av produkter om det är rätt utformat, sedan är det bra för ett företag att ha många patent.
Självfallet är det bra att ha många patent. Men patent i sig är inget bevis på att de har en färdig produkt. Är ofta ett bra tag mellan ett patent och att vi konsumenter kan ta i produkten. De sa att de skulle lösa detta förra säsongen, vilket de inte gjorde. Och nu levererar de en helt ny generation utav klippare utan lösningen. Detta gör att jag ser det föga troligt att de löser detta innan säsongen startar ordentligt(om ens då). Sedan att en marknadskille försöker sälja in iden att lösningen är färdig är väll självklart. Vad skulle de annars säga?
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.