Hej!
Har ett rum i källaren som ska renoveras och bli "bostadsrum". Huset är ett LB-hus från 1970. Nu är där betonggolv och betongväggar. Min tanke är att lägga platonmatta, spånskiva och sen golvvärme på detta. Har tittat på Floore golvvärme. Vill sen lägga laminatgolv på detta. Väggarna ska reglas upp med stålreglar. Det finns inga kända fuktproblem men eftersom det är en källare vill jag ha ventilationen som blir med platonmatta, tänkte den och väggarna kunde ventileras tillsammans. Tänkte sätta OSB-skiva på reglarna och gips utanpå detta. Måste man sätta isolering bakom skivorna?
Skulle vilja höra era åsikter om detta. Tänker jag helt galet nu, och vad finns det mer jag måste tänka på för att detta ska bli bra? Har inte gjort nåt sånt här förut så jag tar tacksamt emot ALLA åsikter.​
 
Platon skulle jag undvika helt.
Istället skulle jag regla upp med nivellgolv så du får en luftspalt mellan sula och ytgolv. Denna kan även kompletteras med golvvärme och isolering och ventilation beroende på hur mycket det får bygga..
golvvärme skulle jag aldrig lägga på platon, för då andas det varken ut eller in. Och vet du inte isoleringen så är det dessutom energislöseri
 
Redigerat:
Tommor skrev:
Platon skulle jag undvika helt.
Istället skulle jag regla upp med nivellgolv så du får en luftspalt mellan sula och ytgolv. Denna kan även kompletteras med golvvärme och isolering och ventilation beroende på hur mycket det får bygga..
golvvärme skulle jag aldrig lägga på platon, för då andas det varken ut eller in. Och vet du inte isoleringen så är det dessutom energislöseri
Med platon så ventileras golvet också, precis som med ett Nivellgolv. Enda skillnaden är mycket lägre bygghöjd.
 
Platoni har isoleringsskivor som man kan lägga ovanpå om man är orolig för att elda för kråkorna/maskarna.
 
Nu såg jag att du lagt samma fråga i denna kategori så jag svarar här också för att få en mer komplett tråd:

Svarar på detta eftersom jag själv sitter i samma situation och hur jag tänker. Jag svarar framför allt på golvkonstruktionen.
Det folk kan komma med i denna typ av lösning där du troligtvis har dålig eller ingen isolering under källargolvet är den sk omvända fuktvandringen.
Kort så handlar det om följande: Du värmer bottenplattan och jorden under bottenplattan mha av golvvärmen. På sommaren när du stänger av golvvärmen så sjunker temperaturen på bottenplattan snabbare än temperaturen på jorden under. I den situationen när bottenplattan är kallare än jorden så vandrar fukten från jorden upp mot bottenplatten - omvänd fuktvandring. Denna fuktvandring är det som folk varnar om. Jag har själv inte sett några som faktiskt har problemet men fukt är ju alltid dåligt. Man kan antingen isolera under plattan (eller under värmegolvet) eller strunta i att stänga av värmen på sommaren. Att isolera är ju bättre ur ett driftsekonomiskt perspektiv.
Många föreslår att göra det riktigt eller sätta på sig strumpor eller skaffa varma mattor.
Jag har själv ingen lust att knacka bort hela källargolvet, isolera samt gjuta igen och tänker i samma banor som du - ta en liten genväg.
Min plan är att sätta platon och sedan en hyggligt isolerande golvvärmeskiva med värmeplåtar för att rikta så mycket av värmen uppåt. Jag kommer inte använda spånskiva utan ett oorganiskt material (golvvärmeskivan) för säkerhets skull. I mitt fall så har jag radiatorer i källaren som kommer stå för uppvärmingen, golvvärmen är enbart för fot-komfortens skull. Det blir nog skillnad på hur mycket värme som går ner i plattan om man har 25-30-gradigt golv än om man har 20-22 gradigt golv.
Eftersom detta är mycket teori, ingen kan säga hur mycket värme som går ner i marken och påverkar sedan den omvända fuktvandringen så kommer jag köpa två enkla termometrar med givare på sladd och sätta ena i bottenplattan och den andra 20 cm ner i jorden under, på så sett kan jag se hur mycket golvvärmen påverkar (när jag sett det så kan jag bara klippa av kablarna och låta givarna vara begravda).
Mer om omvänd fuktvandring: http://www.fuktcentrum.lth.se/verkty..._fuktvandring/
Man kan även lägga fiberduk mellan betonggolvet och platonmattan för att förhindra att platonmattan "klapprar" mot betongen.
 
Vi har "vanlig" Nivell är med forcerad ventilation, fläkt som bygger ca. 14-15cm på höjden. Den "nya" platon-liknande varianten där är ju klart intressant eftersom den ju också har fläkt.
Vi har begränsad takhöjd i vår källardel så "platon Nivell" med LK EPS16 golvvärme kunde vara ett attraktivt alternativ...

Sen återstår bara att klura ut hur vi ska få in badrumsgolv också med klinker och golvvärme...
 
Körde med denna variant http://www.byggahus.se/forum/golv/208104-golv-i-kallare.html
Med parkett, billigaste ek 4stav parketten från byggmax så har golvet inte kallt. Inte som klinkers.
Mitt förslag är att skippa golvvärme och kör med vanliga element och platon alt. den lösningen jag gjorde och ett varmare golv tex. parkett.
När du får första el/värmeräkningen kommer du stänga av golvvärmen, jag lovar dig :D

Annars är det utgrävning som gäller med isolering + golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.