Intressant ämne som jag har åsikter/funderingar om men inga svar...

Att få ett litet hus att fungera praktiskt i vardagen är svårare även om det går. Tänk husvagn med fem personer vintertid i fjällen, organisation och samarbete mellan de boende blir viktigare när alla kommer från skidbacken och är hungriga och svettiga med blöta kläder. Kraven på utformningen av boendemiljön är högre jämfört med 250 kvadrats villan med en hall som är större än husvagnen och tre on-suite badrum.

Kostnadsaspekten är intressant, jag kollade på Älvsbyhus prislista http://www.alvsbyhus.se/pris/stockholms-l%C3%A4n/0/0/12/ Skillnaden för 20 kvadrat till är 120000 eller 6000 per kvadrat om man jämför enplanshus. Vill man ha ett 1,5-planshus kostar det 90000 till för en oinredd övervåning om man siktar på det största huset. Med tanke på att bomarknaden sätter priset per kvadrat vid försäljning lönar det sig att bygga stort speciellt om priserna ständigt stiger.

Mindre hus tycker jag ofta är vackra utan någon extra insats från arkitekt, däremot ett större kräver burspråk, balkonger och andra utsmyckningar. Tänk på ett större 1,5-planshus utan takkupa eller förhöjt väggliv så förstår ni vad jag menar.

För att bygga litet slå ihop kök och vardagsrum. Samma sak med bad och tvätt. Undvik döda utrymmen som korridorer om möjligt. Tänk hela tiden på möjligheten att möblera. Gör sovrummen små (mitt sovrum som tonåring kunde jag nå bägge långväggarna samtidigt. Handikappregler gör också att många utrymmen måste ha en viss storlek. Bygg större än vad du behöver i dag för att kunna dela av till flera rum/funktioner i framtiden i stället för att bygga ut.

Framtiden får utvisa vad jag bygger...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
FEL_007 skrev:
... speciellt om priserna ständigt stiger.
Men speciellt om priserna skulle råka inte ständigt stiga händer det saker. Att de sista kvadraterna i ett Älsvbyhus inte kostar lika mycket att bygga som de första innebär inte att de blir lika billiga att underhålla och hålla i drift. T.ex. energipris stagnerar för närvarande inte alls på samma sätt som fastighetspris.

Den tid är förbi när man obekymrat pratar om "klimatsmarta" villor på 300 kvadrat. Framtidens egna hem måste på allvar kunna konkurrera med behändiga små hyresrätter. Och det med andra medel än att "det är avdragsgillt"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.