Staffans2000
Använd de gamla "muttrarna". Komplettera endast med nya klämringar och ev. stödhylsor.

Staffan
 
Kan det fungera att använda klämringar till 15mm rör med de gamla muttrarna? Finns risk att de inte klämmer åt ordentligt? Eller kan man köra på en halvkoppling istället? Jag vet egentligen inte vad skillnaden är mellan klämring och halvkoppling.
 
P
Prova slå lös gamla klämringarna brukar gå bra att återanvända.
 
Får prova det, om det nu är samma dimension på de gamla rören. Förvånar mig inte om det är 16 mm.
 
Melpho skrev:
Får prova det, om det nu är samma dimension på de gamla rören. Förvånar mig inte om det är 16 mm.
Sånt kollar man innan med skjutmått, skrapa av färgen på rören.

Jag frågade innan om du kunde se på muttrarna om det stod något fabrikat och ställer frågan igen. En vattette-klämring kan funka då den är rätt bred, inte enligt regler men ibland kommer verkligheten i vägen.
 
Det där kan vara en gammal ballofix samma typ av gänga som på gamla 18-22 mm ballofixer.
det finns inte längre att få tag i...
kapa mutter och kona så får du lös dem utan att sabba rören... För jag vågar lova att du inte får tag i ballofix som passar på den gamla muttern. Ahlsell's var den grossist som hade den gamla ballofixen i lager längst, men vi slutade leta de gamla för 2 år sedan när de inte längre gick att hitta....
så byt till nya kulventiler, eller såga enbart bortklämringen på de röret som ska bytas och återanvänd tillsammans med ny klämring.
 
Redigerat:
Kan inte vara något problem att ta nya klämringar av liknande typ (bredd, vinkel, tjocklek osv) och använda gamla muttrarna. Att det skulle vara dim 16mm tror jag inte på det var nog före även dessa gamla ballofixers tid.
 
Jag har inte kunnat utläsa något fabrikat på ventilerna, står bara ballofix. Hsb-lägenhet från 73.
Får mäta och kolla noggrant imorgon kväll när jag är hemma igen.
Funkar det inte med nya rör får jag försöka kapa och använda en kort bit av de gamla.
I värsta fall tvingas jag anlita en rörfirma som kommer och byter ut ventilerna mot nya med R-gänga.
 
Ska du renovera toaletten eller är det bara rören som du ska byta mot förkromat?
 
Krilleman
Tommor skrev:
Ska du renovera toaletten eller är det bara rören som du ska byta mot förkromat?
Du får nog läsa lite bättre då TS redan beskrivit vad h*n vill uppnå!
 
Krilleman
Mitt tips skulle vara att ta en klämring av kortare modell, typ VSH eller Conex. Inte vatette!

Även en VSH/Conex förminskning borde passa i din 18 koppling. Alltså en 18/15 förminskning, då får du ut 15mm direkt ur båda ballofixerna. Kolla bara så förminskningen inte bottnar i kopplingen. (en vatette skulle garanterat göra det) Med andra ord att den koniska delen ligger an mot motsvarande yta på ballofixen.
 
Tack för tipset. Vore suveränt att få ut 15 mm från båda. Kan man hitta såna klämringar på t ex Hornbach eller måste jag gå till en rörpulare?
 
krilleman_215 skrev:
Du får nog läsa lite bättre då TS redan beskrivit vad h*n vill uppnå!
Jag känner igen bilden frånen annan tråd därför jag frågar! Så sluta anta saker!
 
Krilleman
Tommor skrev:
Ska du renovera toaletten eller är det bara rören som du ska byta mot förkromat?
Tommor skrev:
Jag känner igen bilden frånen annan tråd därför jag frågar! Så sluta anta saker!

Va? Jag har inte antagit något men TS har tidigare skrivit:

Melpho skrev:
Behöver alltså klämringsmuttrar som passar på ventilerna för 15mm rör.

Det är bostadsrätt, tätskiktet är fixat, målad väv nu.
 
Jag är tacksam för all hjälp jag får. Avskyr när man stöter på gamla standarder när man renoverar.
Vad skulle man göra utan detta forum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.