Hur ska jag resonera?

Kommunen håller på, delvis med EU-stöd, med bredbandsutbyggnad i byar i vår kommun. I vår by med ca 1000 inv föreslås det dras fram fiberkabel. Dock landade idag ett informationsbrev som säger att min fastighet ligger utanför en central ring av prioriterade fastigheter och kommer inte att erbjudas bredband alls nu, kanske i en osäker framtid.

Jag erbjuds inte på något sätt att betala en högre installationskostnad eller på annat sätt köpa in mig i systemet som är rätt rejält fördelaktigt med en anslutningsavgift på ca 6000 kr/fastighet. Den låga kostnaden kommer man ju fram till genom att man använder skattemedel och EU-stöd till investeringen och varje fastighetsägare får en schysst värdehöjning, och jag står med svarte Petter.

Jag vet dock inte hur jag ska resonera, är detta förenligt med likställighetsprincipen i kommunallagen? Även om det kanske inte är det är jag inte jättesugen på att överklaga något beslut och därmed sänka eller allvarligt försena mina grannars möjligheter att få bredband. Skulle nog inte bli så populär i grannskapet då. Men jag kanske kan "skrämma" beslutsfattaren till ett annat beslut. Vad tror ni?

Jag har kanske 300-400 m till "ringen" som kommer att erbjudas fibern och skulle nog vara villig att betala flera kkr får att få riktigt bredband.
 
Prova med att kontakta kommunens bredbandsamordnare eller motsvarande och lägg fram ditt förslag.
Du kan troligtvis här nyttja ROT-avdrag för del av arbetet som inte är maskinkostnader.
Men det kommer att kosta en hel del kkr, så för att få ned kostnaden till acceptabla nivåer bör du kunna ordna grävandet själv, men att det är kommunen som är ägare då det gäller rätten att få gräva och lägga ned rör som också är viktigt.
Likställighetsprincipen fungerar tyvärr inte så bra i detta fallet gällande bredbandsutbyggnad.
 
Tack för svar!

Jag har faktiskt redan framfört dessa åsikter på ett informationsmöte, dock utan större respons (projektledaren verkade helt utan erfarenhet, framför allt från kommunallagen).

AndersS skrev:
Likställighetsprincipen fungerar tyvärr inte så bra i detta fallet gällande bredbandsutbyggnad.
Kan du utveckla hur du menar? Principen är ju grundläggande. Skulle det alltså vara sakliga skäl att jag bor utanför "de utvaldas cirkel" istället för att man skapar en taxa där man betalar i relation till avståndet till noden?
 
O
Likställighetsprincipen har jag fått en känsla av inte är ett måste för kommunen vid vissa projekt....
jag har ett exempel... förvisso lite åt andra hållet....
kommunen bygger en ny väg in till ett bostadsområde. Ett flertal boende får betala extra för den här vägen som nästan alla kommer att utnyttja. Det mest intressanta i detta är att ett en fastighet slipper att betala för att de har en annan adress, men grannen måste betala och båda kommer att utnyttja vägen lika mycket för båda får mycket närmare.... men den ena slipper betala för att de ligger utanför "området"
Här är det tvärtemot ditt problem, men personligen tycker jag att det ger en viss vinkling att likställigheten inte fungerar.
I ditt fall så handlar det om bredband. jag förstår din frustration, totalt. Men jag tror att kommunen har rätt att sätta ett område som får bredband. Och de som bor utanför får vara utan... Det är typiskt stelbenta kommuntjänstemän....
Sedan kan man förstå deras tankebana, det är att nånstans måste man dra en gräns. Men ibland kan man undra hur de resonerar....
Men fortsätt att diskutera med kommunen... Tillslut kanske de kan ge med sig... om du själv erbjuder dig att gräva fram till ditt hus, samt lägga ner rör...
 
Det låter lite som i "min" by här i Norrbotten. Man hade någon form av kriterier vad som räknades till den "förtätade" delen av byn och de innanför detta fick möjlighet att ansluta sig (10.000kr) och de utanför fick inte det.

Jag vet faktiskt inte hur de som bodde utanför det närområdet gjorde, själv bor jag innanför så vi lät bara ansluta oss.

Men som du redan fått tips om, föreslå att du gräver ned det plaströr som man sedan "blåser" in fibern via och låt täcka över detta diket - det är ju en hyfsat stor del av installationskostnaden detta. Sen får du hoppas att avståndet till den centrala knytpunkten inte är för långt - tror det är ganska kostsamt att låta sätta dit en "repeater" / "förstärkare"....

Har du tur kanske du kan "få" plaströret/slangen av dom, måste du köpa den så ökar ju din kostnad. Har du möjlighet att gräva själv kan det ju bara vara ett småkul kvällsprojekt under några kvällar - ska du leja bort grävjobbet kan det dock bli ganska kostsamt...

/Rikard
 
norrbottenstorpet skrev:
Kan du utveckla hur du menar? Principen är ju grundläggande. Skulle det alltså vara sakliga skäl att jag bor utanför "de utvaldas cirkel" istället för att man skapar en taxa där man betalar i relation till avståndet till noden?
Likställighetsprincipen är väl ungefär så här formulerad;
"Kommuner och landsting skall behandla sina medlemmar (kan vara innevånare, minns ej riktigt) lika om det inte finns sakliga skäl för något annat." Och så står det att om man gör avvikelser från den ska det göras utifrån objektiva synsätt.

Att bygga bredband kan göras med hjälp av olika statliga bidrag, EU-bidrag, etc, som underlättar finansieringen.
Om man då ser det objektivt vad som är bäst för kommunens innevånare gällande bredbandsutbyggnad så är det ett sakligt skäl att ge så många som som möjlighet till bredband utifrån att man får bidrag till finansiering, dock begränsat. Motsatsen till det är att inte göra det utifrån att det begränsade bidraget inte räcker till att lösa det för samtliga kommuninnevånare och med det gå miste om stödet till finansiering av en delmängd av kommuninnevånarna, vilket generellt ger kommunens innevånare en sämre infrastruktur för bredband.
Så objektivt så är det rimligt att i detta göra avsteg från likställdhetsprincipen.

Se min förklaring som ett exempel på din frågeställning.
 
Ska man se det krasst så är det väl kanske just att rita den där cirkeln och strikt följa den som är enligt likställdhetsprincipen... Att göra undantag eller erbjuda de som bor utanför cirkeln nåt specialavtal skulle då bryta mot principen?
 
Problemet är att inkoppling av el eller avlopp som hanteras av kommuner eller i många fall kommunala bolag, sker med andra principer. T.ex. nyinkoppling av el till en fastighet sker i tariffer beroende på avstånd till trafo. Alla får möjlighet men man får också betala extra för sina särskilda omständigheter. Hur kan båda synsätten uppfylla likställighetsprincipen?

Det objektiva särställningen är ju självklar, det är dyrare ju längre avstånd vi talar om (det kommer vara många mer än mig som hamnar utanför ringen). Men i min värld borde varje individ erbjudas "sin andel" av de stöd som finns i projektet och betala resten själv. Kostar det mig då dubbelt så mycket som grannen, må så vara hänt, jag bor lite glesare. Men att jag inte alls ska erbjudas att få del av EU-stödet som om jag minns rätt ligger i storleksordningen 40 kkr/fastighet, känns inte det minsta likvärdigt.

Nä, jag är inte bitter....ÄN!
 
Nja, att bygga el och själva distributionsnätet kan vi säga är en monopolverksamhet, vilket även gäller kommunala avlopp. Det finns ingen annan väg att gå för el och avlopp.
Bredband är öppen marknad för vem som helst att erbjuda via koppar, fiber eller mobil anslutning, sedan kan man diskutera den öppna marknaden då det finns andra begränsningar med servitut för kablar, mobila frekvenslicenser, etc, men det är en annan fråga och har diskuterats i många andra trådar.
På många ställen där man t.ex. bygger fibernät erbjuds redan idag xDSL och mobila lösningar.
Att beakta är att inom en kommun kan det finnas andra fiberbyggare som inte är kommunala och också nyttjar olika bidrag.
Så att erbjuda bredband via fiber kan inte likställas med el och avlopp.
 
O
När det gäller kommunal vatten och avlopp, så är det ganska likt, bredbandsfrågan.
Jag där har ett till exempel på lustig fördelning.
Där grannen mittemot har kommunalt VA men den andra kan inte få koppla in sig på den....
Så tankar om likställigheten verkar det finnas många bra ursäkter för att slippa.
 
Odjuret skrev:
När det gäller kommunal vatten och avlopp, så är det ganska likt, bredbandsfrågan.
Jag där har ett till exempel på lustig fördelning.
Där grannen mittemot har kommunalt VA men den andra kan inte få koppla in sig på den....
Så tankar om likställigheten verkar det finnas många bra ursäkter för att slippa.
Är det så? Visserligen liknar delar av själva infrastrukturbyggandet varandra men sedan finns det skillnader i frågan om likställighetsprincipen, som jag ser det.
För att t.ex. att bygga ett nytt hus finns lagar och regler på hur VA ska vara utfört och finnas, där du inte får bygglov om du inte uppfyller dessa. Du kan även bli tvingad att ansluta dig till kommunalt VA.
Bredband via fiber som tråden avser har inga krav på att finnas och det är en öppen marknad (åtminstone enligt definitionen från PTS och domstolsbeslut gällande tillhandahållande av telefoni/bredband, se glesbygdsavvecklingen).
Men visst om man i en framtid från statsmakten likställer bredband via fiber med t.ex. vård/omsorg så kanske även det ändras.;)
 
Redigerat:
O
Hmm... jag måste nog backa lite från mitt tidigare påstående... Du har rätt Anders S jag tänkte lite (eller mycket) fel med när jag skrev att det liknar..
Men oavsett om det liknar eller inte... så är det ganska intressant just med tanke på likaprincipen... eller är jag ute å cyklar igen?
om jag nu ska svamla lite till så är nog min slutpoäng att kommunen verkar kunna hitta på ursäkter för att slippa likaprincipen. oavsett vad det rör sig om... men så är det politiker som sitter å styr... dessa brukar vara duktiga på att hitta på saker:)
 
Om man säger så här så känns likställighetsprincipen lite föråldrad utifrån hur samhället har utvecklats.;)
 
Oavsett vilket så hade jag fått panik i den situationen. Man kan förmodligen klara sig utan det mesta men inte utan snabbt Internet. Trösten kan ju vara att dagens Internet genom diverse klåfingriga ingrepp kan bli ett slags kabel-tv. Då får vi börja om med ett smalbandigt "riktigt" Internet.
 
Bortsett från det här med fiber, koppar eller mobilt, vore det intressant att höra vad ni anser vara "acceptabel" bandbredd.

Själv bor jag "in the middle of nowhere" och har ganska långt till telestationen.
Fiber finns inte på kartan här, men jag har ny fin kopparkabel fram till huset.

Enligt bredbandskollen.se har jag just nu 6,12 Mbit/s upp och 0,77 Mbit/s ner.
Svarstiden till en server i Malmö är 48 msek.

Skulle ni vara nöjda med detta?
Att dra telesladd, som jag har, är ju mycket billigare än fiber, om man räknar in anslutningar mm.

PS
TV osv över Internet är inte intressant. Tittar inte på TV.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.