Jag är i startgroparna att fixa till ett barnrum. Barnrummet ligger vägg-i-vägg med vårt TV-rum. Tyvärr kommer sängen i barnrummet stå med långsidan mot den vägg som TVn står mot i TV-rummet. Det är en riktig bongotrumma-vägg med endast 70-reglar och enkelgips på båda sidorna.

Barnrummet är så litet så jag har inte plats att göra väggen så mycket tjockare. Ett extra lager gips kan jag få plats med, men inte mer än så.

Väggen är redan lite öppen högst upp för jag har dragit nätverkskabel och antennsladd där till TVn.

delvis_oppen_vagg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har en idé om att genom befintliga hål fylla väggen med lecakulor. Sen sätta igen hålen med bitar av en ny gipsskiva. Skulle det hjälpa? Eller är det mycket bättre att riva allt gips och sätta gullfiber i väggen? Om jag ska ha dubbla lager skivor i väggen, är det bäst med OSB+gips eller gips+gips?

Frågan är helt enkelt; hur gör jag bäst för att TVn inte ska höras så mycket inne i barnrummet?
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Tänk på att vikt dämpar ljud!
Leca är ingen bra ide!
 
Som sagt, vikt. Gipsa dubbelt på båda sidor.
 
Gullfiber är ju inte heller så tungt. Väger det mer än leca? Jag har ingen aning. Något annat man kan hälla ner i väggen för att slippa riva befintliga gipsskivor?

Jag ska bara renovera barnrummet i nuläget, inte TV-rummet. Så jag kommer bara åt att sätta dubbla skivor på ena sidan. Eller, nu när jag tänker på det... Det jag kan göra är ju att sätta extra gips in mot TV-rummet på insidan av väggen, alltså mellan reglarna. Skulle det hjälpa? Är det värt det extra jobbet? Blir ett jädra massa kapande av gipsskivor med tillhörande damm...
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
oleg skrev:
Tänk på att vikt dämpar ljud!
Leca är ingen bra ide!
Jag antar att du menar att Leca inte är någon bra idé för att det är för lätt, och att jag borde använda mineralullsisolering som man brukar göra. Rätta mig om jag har förstått fel!

Enligt http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5034 så väger en kubikmeter mineralull mellan 20 och 160 kg. Över 80kg/kubik är det formstabila skivor vi snackar om, inte vanlig väggisolering.

Enligt http://www.nystromscement.se/produkter.php?show=2 så väger en pall med pellets ca 650kg. På varje pall ligger 24 säckar och varje säck innehåller 80 liter. 650kg/24säckar = 27.08kg/säck. 80 liter leca väger alltså 27.08kg. 10 liter väger 27.08/8 = 3.38kg. 1000 liter, alltså en kubikmeter, väger då alltså 338kg.

Leca är alltså drygt tre gånger så tungt som mineralullsisolering, och borde väl då vara ett bättre val vid ljudisolering?
 
Sätt mineralullsisolering dubbla lager gips på båda sidor, foga alla springor i första lagret skivor. Du kommer att få en så tyst vägg som du kan få med träreglar.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Som jag har skrivit ett par gånger redan så kommer jag bara renovera ena sidan av väggen i detta skede. Är det värt att såga till gipsbitar att sätta mellan reglarna inne i väggen, mot den sidan av väggen som jag inte ska renovera?

Varför är mineralullen bättre än lecan?
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Det är två olika typer av väggkonstruktioner. Antingen bygger man en massiv vägg som är tät med hög vikt, eller, så bygger man en dubbelkonstruktion enligt massa-fjäder-principen. Dubbelkonstruktionen är den vanliga med tunga ytskikt av gipsskivor med en så mjuk fjäder som möjlig dvs. absorberande mineralull.
När det gäller din vägg så blir det något mellanting med lecakulorna som möjligen skulle kunna göra väggen ännu sämre om ljudöverföringen mellan ytskikten ökar. Du vill ha ett lätt material som absorberar de inre resonanserna och inte något halvtungt som överför vibrationer. Man kan förstås fylla väggen med betong, men då blir det väl tungt. Den vanliga lösningen är att öka ytskiktsvikten med fler lager gips och täta med akrylfog, epdm-lister och eventuellt en annan utformning av reglarna.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Tack för ett bra inlägg FG! Då får det bli mineralull i väggen. Har en fråga till, men den kommer sen när jag fått ihop en bild för att illustrera det hela :)
 
  • Gilla
strlng
  • Laddar…
Så till sista frågan då :)

Jag kommer som sagt bara åt att jobba med väggen från ett håll. Just nu är det gips på den sidan också, men den river jag ner och det ser då ut enligt bilden nedan.
wall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglarna är 45x70mm. Är det värt besväret att kapa till gipsbitar att sätta mellan reglarna mot det vita gipset som syns på bilden? Det skulle ju innebära att det blir dubbelgips mellan reglarna mot TV-rummet, men enkelgips på reglarna. (Och så klart vanligt dubbelgips på väggen in mot barnrummet som jag nu håller på att göra i ordning.)
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Ja det hjälper, det är så Moelven gör för att ljudisolera sina systemväggar. Se till att få det så tight som möjligt.
 
Hej, jag lånar tråden lite granna.

Bor i ett parhus där vi har vardagsrum mot grannens vardagsrum = ingen bra lösning som det är idag. Har oxå tänkt att ljudisolera väggen men kan då bara bygga från mitt håll.

Vet inte riktigt hur den väggen ser ut inuti, men det sitter gips ytterst mot vårt v-rum i alla fall. Det är inte betongvägg, jag tror det är träreglar. Huset är byggt -57.

Vårt rum är rätt så smalt och med soffan vi har så kommer det att finnas ett utrymme på 15 cm att göra någon slags isolering. Dock vore det bra om vi bara behövde bygga in så lite som möjligt då det redan är smalt.

Vad är bäst att göra? Har läst tipsen ovan och det verkar ju ok, men hur mycket bygger detta in i rummet?
 
Nu kanske det är för sent för TS men hur skulle det funka i det här fallet med cellulosaisolering? Exempelvis skivorna från feelingwood ska ju vara bättre på ljudisolering på grund av dess högre densitet men är det relevant i ett sånt här fall?

Tårtkennet: Om väggen mot grannen är gips på trä så bör det ju vara minst 70-reglar. I så fall så gör du exakt som TS tänker göra/har gjort. Då kommer den "nya" väggen inte bygga mer än en skiva gips dvs 12mm utöver vad den gör idag. Om det är betong och du vill lägga isolering och gips på det så blir det ju 70-95mm mer beroende på om du har något du kan/vill riva ner från betongen först.
 
ToRy skrev:
Nu kanske det är för sent för TS men hur skulle det funka i det här fallet med cellulosaisolering? Exempelvis skivorna från feelingwood ska ju vara bättre på ljudisolering på grund av dess högre densitet men är det relevant i ett sånt här fall?

Tårtkennet: Om väggen mot grannen är gips på trä så bör det ju vara minst 70-reglar. I så fall så gör du exakt som TS tänker göra/har gjort. Då kommer den "nya" väggen inte bygga mer än en skiva gips dvs 12mm utöver vad den gör idag. Om det är betong och du vill lägga isolering och gips på det så blir det ju 70-95mm mer beroende på om du har något du kan/vill riva ner från betongen först.
Menar du alltså att jag bara ska slå på ett lager till med gipsskivor utan på det redan befintliga lagret? Om det är så du menar, kan det verkligen isolera så pass mycket mer??
 
Ja och nej på din första fråga. :D Kontrollera först huruvida väggen är isolerad eller ej. Iofs borde ju en vägg mot granne vara isolerad för ljudets skull men man vet ju aldrig... Är det gips på träreglar kan du borra ett hål i något hörn för att se om det finns isolering innanför. Gör det inte det så kan det vara idé att ta ner gipsen, lägga in isolering och sen gipsa upp igen, fast dubbelt. Är det redan isolering i väggen så står du mellan valet att bygga på mer isolering eller att testa med att lägga på mer gips. Vet inte hur mycket ett lager gips ljudisolerar egentligen men med ledning av erfarenheterna tidigare i tråden så verkar det ju göra en del i alla fall.
Är det en betongvägg du har så har du väl egentligen samma val som en redan isolerad trä/gipsvägg, alltså att antingen lägga på isolering innaför befintlig vägg eller testa med ett lager gips eller två.

Jag kanske ska förtydliga att jag inte har någon utbildning inom det här utan jag drar mina egna logiska (förhoppningsvis) slutsatser av det jag läser här och mina egna ringa erfarenheter. Vilket som är bäst för dig och din vägg vet jag inte utan min avsikt är att lista några alternativ. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.