Har varit och tittat på en bostadsrätt där nuvarande ägare renoverat och samtidigt bytt alla eluttag till den danska standarden.
20110515-182849.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som vet om detta överhuvudtaget är godkänt i Sverige? Vill ju inte åka på problem sedan..
 
Jag har väldigt svårt att tro att de där uttagen är godkända i Sverige. Alldeles bortsett från att svenska jordade kablar ju inte får jordkontakt i de där uttagen, så ser det ut som man kan komma åt stiften på en delvis isatt kontakt. Här har vi ju numera en ring runt uttagsbrunnen som gör att man inte kan komma åt stiften.

Jag skulle nog räkna med att man måste byta ut de där uttagen omgående efter köp. Frågan är om inte bostadsrättsföreningen borde lägga sig i, man får inte göra vad som helst med elen i en brf.

Att sätta in danska uttag är en så befängd idé att jag skulle nog titta med stor misstänksamhet både på resten av elen och andra kritiska detaljer, som tätskikt i badrum osv. Innehavaren kan ju ha fått ngn. annan befängd tanke om hur man bäst bygger våtrum. Håller han sig till danska standard så är det kanske någorlunda OK, men det kan ju vara något annat, typ England som är idealet på den punkten.
 
Tack för svaret, ägaren är dansk och enligt henne så ska hon ha papper på att det är godkänt men känner själv det med jorden borde vara problem..
Både badrum och kök är renoverade av ägaren, dock hantverkare som gjort det. Ägaren har även dragit ny el i lägenheten - äldre hus, så skulle vara tre fas i hela lägenheten som jag förstod det. Är inte alls insatt i el. Mäklaren sa att det fanns jord bakom kontakterna så att det var ju jordat.

Om man drar dit en elektriker som byter kontakter till riktiga, vad är uppskattad kostnad på ca 10 kontakter?
 
Materialkostnad ca 150kr/uttag, arbetstid <10 min/uttag, om jord är framdragen till alla uttag och är inkopplad i centralen.
 
Så ingen större kostnad så länge jord är framdraget.
Trodde det var värre kostnader än så men då verkar det vara överkomligt.
 
Den glada Dansken!

//Patrik
 
  • Gilla
rogerpontare90 och 1 till
  • Laddar…
TS får väl göra som Italienarna, ha adaptrar i stort sätt varje uttag.:p
 
brainspawn skrev:
Har varit och tittat på en bostadsrätt där nuvarande ägare renoverat och samtidigt bytt alla eluttag till den danska standarden.
[bild]
Är det någon som vet om detta överhuvudtaget är godkänt i Sverige? Vill ju inte åka på problem sedan..
Usch vilka fula "baby-face" ´-liknande uttag det där.... Kan ju tom locka till sig småungar som vill gosa med figuren
 
Jag tror iofs att det normalt finns petskydd även på danska uttag. Problemet är när man sätter i en kontakt, för då tror jag att man kan komma åt stiften när de är halvvägs in.
 
Tänk på att om det är danska dosor bakom är de mycket mindre än svenska och måste då också bytas vilket är bra mycket mer jobb än att bara byta uttag.
Sen vill du nog inte ha danska uttag då det är annan storlek än svenska så svenska kontaktdon passar inte 100%.
 
Jag vill rekommendera dig att ta dit en el besiktningsman. Jag har varit i flera hus där det varit danska uttag, och vid en noggrannare titt så har eldragningen varit katastrofal. Då detta har hänt mer än en gång så vill jag bara passa på att varna dig.
 
AskeHolst skrev:
Sen vill du nog inte ha danska uttag då det är annan storlek än svenska så svenska kontaktdon passar inte 100%.
Stämmer detta? Jag har aldrig upplevt någon skillnad i storlek mellan svenska och danska uttag.
 
wertok skrev:
Jag har aldrig upplevt någon skillnad i storlek mellan svenska och danska uttag.
Största skillnanden är klart jorden, men det ser man ju direkt. Skillnaden i storlek är liten och det känns som den har blivit mindre (kanske efter Schneider tog över marknaden?) men de danska är lite större. De är vanligtvis inget problem med danska uttag, det är värre med äldre danska stickproppar som egentligen är för stora för svenska uttag men kan tryckas in med våld, ett och annat hotellrum har nog fått uttagen förstört av danska turister...

Sen är de ju trevligt netta till storleken och dosorna endast är 50mm yttermått, så man får inte i ett svenskt uttag i en dansk dosa. Fast det är ju elektrikerns problem, sånt får vi lekmän ju inte hålla på med...
 
Kolla det där noggrant. Danskarna gillar att koppla allt i serie och LK fuga är då ingen favorit enligt mig. Visst kan ramarna vara smidiga men dosorna ger inte mycket utrymme att koppla i, speciellt med deras dragning.
 
Uttag som inte uppfyller kraven i 12 § ELSÄK-FS 2000:1 får inte användas i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.