Det verkar vara väldigt mycket döda ytor. Golv som bara kan användas till passage. Det som du kallar allrum är i praktiken bara en jättestor hall. Massor av dörrar, golvet måste vara fritt överallt så man kommer fram.

Behöver du verkligen tre toaletter? Dessutom ligger alla toaletter helt öppet, med dörrar åt det håll där folk vistas, om de nu sitter och äter, leker eller tittar på tv. Inte så kul. Och du oroar dig för att det ska låta när man tappar vatten i köket...

Du har inte minsta lilla förråd?
 
planis3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer ett förslag. Jag tänker att det där optionsrummet eller vad du kallade det ;) ligger lite konstigt till innanför föräldrasovrummet. Det kommer ju knappast kunna användas till något annat än klädkammare (vilket iofs är bra att ha) så jag skippade det, flyttade in badrummet och flyttade hela partiet med matplats och entré för att få plats med en toa i entrén. Tycker som flera andra att en liten toa passar bra mycket bättre där.
Eventuellt kan man flytta väggen mellan sovrum/badrum och vardagsrum lite grann och krympa vardagsrummet lite grann, för att få plats med ett skrivbord i sovrummet (mot vardagsrumsväggen.) Vardagsrummet är nog ändå fortfarande minst lika stort mot vad det var förut. Spisen flyttade jag också, tycker den passar rätt bra där, plus att man dessutom ser den från matplatsen.

Skulle man behöva ett fjärde sovrum/lekrum så finns möjligheten att slå upp en vägg och göra ett nytt, litet sovrum mellan entrétoan och tvättstugan. Då blir iofs allrummet litet men behöver det vara stort? Det kommer ju förmodligen mest användas till tv-titt/spel/lekrum....? Iofs tappar man utsikten utåt därifrån men fråga er vem som mest kommer använda rummet och vad den/de prioriterar. Behöver ni verkligen tre garderober i allrummet? Bokhyllor, okej, men garderober? Jag skulle nog också välja dubbla skjutdörrar mellan allrum och hall. Då kan man stänga till om man vill vara där ostörd men om man öppnar så har man en stor öppning som liksom drar ihop allrummet mer med övriga umgängesdelar.

Sen skulle jag starkt rekommendera en dörr mellan tvättstugan och huset i övrigt. Gå utevägen med smuts/rentvätten? Nja.... Dessutom skulle jag flytta dörren från utsidan in i tvättstugan något. Vid dörren har du nu en meter vägg som inte kan användas till någonting alls. Kan istället användas till avhängning av kläder och skor.

Jag har flyttat väggar och ritat toa och annat på frihand så jag har inte koll på måtten. Lilltoan kanske blev i minsta laget? Den behöver ju dock inte vara mer än kanske 80x150 för att få plats med toastol och handfat. Se min ritning mer som en principskiss.....

Sen antar jag att förrådsutrymme har du i carporten...? Rita in det annars. Om ni nu inte har drivor med sån plats i stallet. ;)
 
Redigerat:
Jag har förstått att du verkligen vill rita ditt egna hus, men använd detta som inspiration t.ex...

Ganska lika ditt, vänd på köket och byt plats på vardagsrum och föräldrardel, så är det rätt lika dina förslag...
hus.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fasen va kul :)

Tackar
 
En liten invändning:
Visst, tonåringar tenderar att dra sig undan och försöka hantera problemen med att gå från barn till vuxen på egen hand.

Men det vete tusan om det är rätt väg att gå att bygga upp en egen värld åt dem, med eget "allrum"/TVrum, egen toalett/eget duschrum.
Hur skall de då lära sig att leva i en gemenskap? Det är ju det familjen är till för.

Så öppna i alla fall upp, så det inte skapas slutna avdelningar mellan generationerna!
Vi skall väl leva med och lära av varandra?
 
Jag tycker det är jättebra med en avskild barnavdelning. Det har vi i vårt hus (fast just den delen är inte riktigt klar ännu). Jämför den delen med övervåning som finns i hus med fler våningar men här så kan man välja om man vill ha dörren öppen eller stängd beroende på tillfälle istället för att alltid ha en trappa mellan barndel och vuxendel.

Till en början så är allrummet lekrum och sedan blir det tv-rum. Har en babywatch med tvåvägskommunikation som man kan ställa i allrummet så hör man direkt om något barn ropar och kan också svara direkt med att man är på väg.

Kolla på fiskarhedenvillans briljanten, den har det som du efterfrågar. Lite större men det går ju alltid att kapa bort lite om man vill förminska.
http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-plan/Briljanten/
 
"Barnavdelning" är hur bra som helst! barnen kan röja där och föräldrarna kan koppla av i vardagsrummet :) speciellt om man har vänner över som oxå har barn... 4-6 barn låter en del... får de röja på sin avdelning så kan föräldrarna umgås i andra delen av huset... och barnen lär sig lösa små konflikter själva :)
 
Att bygga en separat barnavdelning i samma byggnad som vuxendelen löser bara problemet halvvägs. Se på den engelska övre medel- och överklassen. (Den svenska överklassen har tagit några små steg i samma riktning, men har väl inte lyckats fullt ut.) De tog tag i problemet på allvar och uppförde helt separata barnavdelningar där barnen kunde utvecklas och även lära sig lösa konflikter sinsemellan på egen hand, helt utan att störa de vuxna. "Boarding school" har jag för mig det kallades.
 
Redigerat:
Där håller jag absolut inte med dig... skillnad på att ha ett lekrum/tv-rum och den engelska överklassen....

Är väl i princip som en gillestuga som var det ultimata lekrummet när en själv växte upp...
 
  • Gilla
anthill
  • Laddar…
Många bra saker sägs !!

Men för att förtydliga vår strävan efter ett hus med rätt planlösning, så tror vi på följande.
Separata avdelningar med en central knytplats som fångar in familjen.
Men samtidigt ha möjligheterna till att stänga ner av flera anledningar.
Ingen öppenhet mellan kök till Vrum, det måste kännas och upplevas som 2 olika rum.
2 Badrum som man kan låta gästerna använda utan att passera ett sovrum.
Vi tittade lite på de olika planlösningarna som har presenterats här i tråden och vi tackar för inputen.
 
andersmc skrev:
Att bygga en separat barnavdelning i samma byggnad som vuxendelen löser bara problemet halvvägs. Se på den engelska övre medel- och överklassen. (Den svenska överklassen har tagit några små steg i samma riktning, men har väl inte lyckats fullt ut.) De tog tag i problemet på allvar och uppförde helt separata barnavdelningar där barnen kunde utvecklas och även lära sig lösa konflikter sinsemellan på egen hand, helt utan att störa de vuxna. "Boarding school" har jag för mig det kallades.

Ja den engelska överklassens lösning är ju det ultimata sättet att ha barn.
Skicka iväg dem till internatskolan så att de bara är hemma under loven.

På internatskolan med dess hierarkiska struktur lär sig de små liven allt om mobbing och pennalism.
Och avvänjs bryskt från att längta efter mamma.
 
Hej! Jag har inte hunnit läsa tråden än utan bara trådstarten. Eftersom du inte har skrivit ut vad som är viktigt för dig så är det svårt att bedöma din ritning emot dina krav :) Men jag skall berätta vad jag tycker är bra resp. mindre bra. OBS! att det är mina personliga åsikter och jag är verkligen inte ute efter att kritisera dig, men eftersom du har bett om åsiker så kommer du att få dem. Du får helt enkelt välja vad du vill lyssna till och vad du vill bortse ifrån :)

Rent generellt så för att njuta av utsikten i öst skulle jag välja att göra huset u-format med gavlarna åt öster. Då får du en mysig innegård i östläge. Den är mest användbar på morgon och mitt på dag och blir mörk och sval på kvällen då kanske en sydvästaltan är att föredra.

Jag skulle även göra u-formen sned så att innegården blir större och huset med fönster öppnar upp sig åt öster och den vackra utsikten.

Är du ute efter att bygga ytsnålt för att spara pengar så går det att snåla in på många ställen. Men har du råd med det så är det skönt med rum som är lite rejäla dock tycker jag att huset ser lite ihopplockat ut, mer än genomtänkt för användning som det är nu.

Du har t.ex. en väldigt stor hallyta (det som en arkitekt kallar kommunikationsyta) (= svåranvänd) mellan toa/sovrum/entré/kök i matrummet. Pss har du en stor hallyta i allrummet. Jag skulle försöka minska denna yta för att istället öka den användbara och möblerbara ytan i rummen.
Jag tycker även att för min personliga smak är matsalen för långt ifrån köket (det blir för mycket spring emellan) och vardagsrummet är placerat avskilt i ett hörn. Det blir inte den naturliga samlingspunkten där man umgås utan ett enskilt ställe dit man drar sig tillbaka när man vill vara ensam.

Du måste också dra vatten över stora delar av huset (fast det är väl egentligen inget problem :) ).

Eftersom car-porten ligger i norrläge så antar jag du har infarten därifrån. Kommer du (och dina gäster) verkligen att använda den vanliga entren som ligger en bit bort eller kommer tvättstugan att användas som huvudentre? (Det brukar ofta bli så tycker jag när entren ligger för långt bort och det finns en groventre närmare och synligare). Det är kanske bättre att planera huvudentren mot infarten?

I övrigt tycker jag att hallen är lagom stor vilket gör att hela familjen/sällskapet kan gå in på en gång och slipper stå kvar ute i kylan/regnet medan de första tar av sig. Du får plats med en stol/bänk om du vill ha det och det är långt till närmsta dörr/springyta vilket minskar risken att dra in grus/smuts.

Toaletterna är svåra att säga om de är stora/små när de inte är utritat hur de är planerade. Själv är jag förtjust i att ha ett badrum m dusch och toa i samma och ett badrum m enbart dusch och toa och handfat i ett eget utrymme brevid. Det är tidseffektivt när man är många i familjen. Toaletten närmast master bedroom har dörren precis emot väggen. Detta kan vara bra men också dåligt beroende på hur toaletten är planerad.

Sovrummet (master bedroom)
Inte större än nödv vilket sparar kvm men det finns yta där du går upp ur sängen och vid fotändan. Jag skulle ta bort de tre lösa garderoberna och istället byggt en inbyggd sänggavel med garderober runt huvudändan. Det är jättemysigt och ser planerat ut istället för att bara slänga in tre garderober. Se t. ex. den här inspirationsbilden: http://2.bp.blogspot.com/-fA3IBR1grnU/TcuIol4wV1I/AAAAAAAAGW0/tbwpDTRLhIY/s1600/inbyggd.jpg

Barnsovrum är normalstora på 12 kvm. Då finns plats för säng, garderob och skrivbord (soffa, tv) och en liten lekyta på golvet. Det är inte litet men inte heller stort.

Allrum utanför där barnen kan leka/hänga. Men det känns inte som en planerad yta utan bara en yta som blev över. Jag skulle försöka planera den lite mer utifrån hur den skall användas/möbleras och försök minska själva halldelen till förmån för användbar yta.

Jag tycker att det är ett stort kök med mkt utrymme i. Det är också mycket bänkyta. Du har byggt en maskinvägg vilket är en vanlig lösning nu för tiden. Själv föredrar jag att ha högervarv i köket eftersom jag är högerhänt. Först hämtar jag maten som skall beredas i kylskåpet/frysen som står längst till vänster. (som jag gärna vill ha avställningsyta bredvid för att lägga maten på utan att behöva ha kyl/frys öppet ovanligt länge). Sedan förflyttar jag mig till höger och där har jag diskbänken där jag sköljer och bereder maten. Sedan snurrar jag mig vidare åt höger där jag har spisen och tillagar maten.
Att ha en maskinvägg som du har gjort gör att det blir en del spring fram och tillbaka, men i gengäld så är det lätt att hämta maten ifrån matsalen. Det jag uppskattar mest i köket är min upphöjda diskmaskin. Den skulle jag aldrig vara utan och tycker verkligen att du skall ha om du kan. Jag skulle hellre ha en upphöjd diskmaskin än en upphöjd ugn (även om det bästa är om båda två kan vara upphöjda). Detta eftersom även den hängivnaste hemmabagare och kock oftare fyller/plockar ur diskmaskinen än de är i ugnen. Ca 30 cm upp är ofta ganska bra, men du får ta hänsyn till hur långa ni är. Det får inte bli för högt att plocka ur den översta korgen.

Jag hade valt att ställa diskmaskinen närmast matrummet och upphöjd och sedan placerat en micro ovanför den. Och så hade jag satt frysen närmast ytterdörren eftersom jag använder den minst. Då är det lätt att nå både micro och diskmaskin direkt ifrån matbordet, men även ifrån köket. Beroende på hur ni använder köket så fundera på om du vill ha 2 hoar eller en. Vi är ofta två i köket hemma och uppskattar den extra vattenhon. Har du diskbänken i ett hört så kan den vara svår att komma åt för två stycken samtidigt men om den är placerad mitt på en rak bänksida så går det att stå två stycken samtidigt där.

Matplatsen är rejäl vilket är skönt. Där får du in ett stort bord och har ändå tillräckligt med utrymme att sitta/dra ut stolar/gå bakom ngn annans stol. Jag har bara 3,2 m brett och det fungerar (och då finns det en balkongdörr ut där också), men jag hade inte varit ledsen om jag fått in 3,5 m.

Vardagsrummet har jag nämnt förut men har lite fler kommentarer. Det är en hyfsat stor yta men med den jättesoffan blir proportionerna helt fel. Soffan upplevs som gigantisk och inklämd och dominerar rummet. Medan resten av rummet upplevs som litet. Hur har du tänkt möblera rummet i övrigt? Just nu känns det som att det inte går att möblera trevligt utan enbart en stor soffa får plats och inget mera.

Tvättstuga
Jag älskar min stora tvättstuga med plats för maskiner, strykbräda, linneskåp och annan förvaring. Men ska du ha den i bästa östläge vid utsikten? Vill du i te hellre ha sovrum/allrum med utsikt? Eller kanske en entre som alla kommer att använda?
 
Om du har två intilliggande rum där du ska ha garderober i båda, kan du bygga in dem i väggen mellan rummen.
 
Malakitia skrev:
Hej! Jag har inte hunnit läsa tråden än utan bara trådstarten. Eftersom du inte har skrivit ut vad som är viktigt för dig så är det svårt att bedöma din ritning emot dina krav :) Men jag skall berätta vad jag tycker är bra resp. mindre bra. OBS! att det är mina personliga åsikter och jag är verkligen inte ute efter att kritisera dig, men eftersom du har bett om åsiker så kommer du att få dem. Du får helt enkelt välja vad du vill lyssna till och vad du vill bortse ifrån :)

Rent generellt så för att njuta av utsikten i öst skulle jag välja att göra huset u-format med gavlarna åt öster. Då får du en mysig innegård i östläge. Den är mest användbar på morgon och mitt på dag och blir mörk och sval på kvällen då kanske en sydvästaltan är att föredra.

Jag skulle även göra u-formen sned så att innegården blir större och huset med fönster öppnar upp sig åt öster och den vackra utsikten.

Är du ute efter att bygga ytsnålt för att spara pengar så går det att snåla in på många ställen. Men har du råd med det så är det skönt med rum som är lite rejäla dock tycker jag att huset ser lite ihopplockat ut, mer än genomtänkt för användning som det är nu.

Du har t.ex. en väldigt stor hallyta (det som en arkitekt kallar kommunikationsyta) (= svåranvänd) mellan toa/sovrum/entré/kök i matrummet. Pss har du en stor hallyta i allrummet. Jag skulle försöka minska denna yta för att istället öka den användbara och möblerbara ytan i rummen.
Jag tycker även att för min personliga smak är matsalen för långt ifrån köket (det blir för mycket spring emellan) och vardagsrummet är placerat avskilt i ett hörn. Det blir inte den naturliga samlingspunkten där man umgås utan ett enskilt ställe dit man drar sig tillbaka när man vill vara ensam.

Du måste också dra vatten över stora delar av huset (fast det är väl egentligen inget problem :) ).

Eftersom car-porten ligger i norrläge så antar jag du har infarten därifrån. Kommer du (och dina gäster) verkligen att använda den vanliga entren som ligger en bit bort eller kommer tvättstugan att användas som huvudentre? (Det brukar ofta bli så tycker jag när entren ligger för långt bort och det finns en groventre närmare och synligare). Det är kanske bättre att planera huvudentren mot infarten?

I övrigt tycker jag att hallen är lagom stor vilket gör att hela familjen/sällskapet kan gå in på en gång och slipper stå kvar ute i kylan/regnet medan de första tar av sig. Du får plats med en stol/bänk om du vill ha det och det är långt till närmsta dörr/springyta vilket minskar risken att dra in grus/smuts.

Toaletterna är svåra att säga om de är stora/små när de inte är utritat hur de är planerade. Själv är jag förtjust i att ha ett badrum m dusch och toa i samma och ett badrum m enbart dusch och toa och handfat i ett eget utrymme brevid. Det är tidseffektivt när man är många i familjen. Toaletten närmast master bedroom har dörren precis emot väggen. Detta kan vara bra men också dåligt beroende på hur toaletten är planerad.

Sovrummet (master bedroom)
Inte större än nödv vilket sparar kvm men det finns yta där du går upp ur sängen och vid fotändan. Jag skulle ta bort de tre lösa garderoberna och istället byggt en inbyggd sänggavel med garderober runt huvudändan. Det är jättemysigt och ser planerat ut istället för att bara slänga in tre garderober. Se t. ex. den här inspirationsbilden: [länk]

Barnsovrum är normalstora på 12 kvm. Då finns plats för säng, garderob och skrivbord (soffa, tv) och en liten lekyta på golvet. Det är inte litet men inte heller stort.

Allrum utanför där barnen kan leka/hänga. Men det känns inte som en planerad yta utan bara en yta som blev över. Jag skulle försöka planera den lite mer utifrån hur den skall användas/möbleras och försök minska själva halldelen till förmån för användbar yta.

Jag tycker att det är ett stort kök med mkt utrymme i. Det är också mycket bänkyta. Du har byggt en maskinvägg vilket är en vanlig lösning nu för tiden. Själv föredrar jag att ha högervarv i köket eftersom jag är högerhänt. Först hämtar jag maten som skall beredas i kylskåpet/frysen som står längst till vänster. (som jag gärna vill ha avställningsyta bredvid för att lägga maten på utan att behöva ha kyl/frys öppet ovanligt länge). Sedan förflyttar jag mig till höger och där har jag diskbänken där jag sköljer och bereder maten. Sedan snurrar jag mig vidare åt höger där jag har spisen och tillagar maten.
Att ha en maskinvägg som du har gjort gör att det blir en del spring fram och tillbaka, men i gengäld så är det lätt att hämta maten ifrån matsalen. Det jag uppskattar mest i köket är min upphöjda diskmaskin. Den skulle jag aldrig vara utan och tycker verkligen att du skall ha om du kan. Jag skulle hellre ha en upphöjd diskmaskin än en upphöjd ugn (även om det bästa är om båda två kan vara upphöjda). Detta eftersom även den hängivnaste hemmabagare och kock oftare fyller/plockar ur diskmaskinen än de är i ugnen. Ca 30 cm upp är ofta ganska bra, men du får ta hänsyn till hur långa ni är. Det får inte bli för högt att plocka ur den översta korgen.

Jag hade valt att ställa diskmaskinen närmast matrummet och upphöjd och sedan placerat en micro ovanför den. Och så hade jag satt frysen närmast ytterdörren eftersom jag använder den minst. Då är det lätt att nå både micro och diskmaskin direkt ifrån matbordet, men även ifrån köket. Beroende på hur ni använder köket så fundera på om du vill ha 2 hoar eller en. Vi är ofta två i köket hemma och uppskattar den extra vattenhon. Har du diskbänken i ett hört så kan den vara svår att komma åt för två stycken samtidigt men om den är placerad mitt på en rak bänksida så går det att stå två stycken samtidigt där.

Matplatsen är rejäl vilket är skönt. Där får du in ett stort bord och har ändå tillräckligt med utrymme att sitta/dra ut stolar/gå bakom ngn annans stol. Jag har bara 3,2 m brett och det fungerar (och då finns det en balkongdörr ut där också), men jag hade inte varit ledsen om jag fått in 3,5 m.

Vardagsrummet har jag nämnt förut men har lite fler kommentarer. Det är en hyfsat stor yta men med den jättesoffan blir proportionerna helt fel. Soffan upplevs som gigantisk och inklämd och dominerar rummet. Medan resten av rummet upplevs som litet. Hur har du tänkt möblera rummet i övrigt? Just nu känns det som att det inte går att möblera trevligt utan enbart en stor soffa får plats och inget mera.

Tvättstuga
Jag älskar min stora tvättstuga med plats för maskiner, strykbräda, linneskåp och annan förvaring. Men ska du ha den i bästa östläge vid utsikten? Vill du i te hellre ha sovrum/allrum med utsikt? Eller kanske en entre som alla kommer att använda?
Borde du inte ta dig tid att läsa hela tråden med förslag på förbättringar innan du skriver en uppsats om ämnet? Bara en tanke...
 
Tack Andersmc för garderobstanken !

Malakitia tack för uppsatsen, det var god och mkt vettig input.

Nu har jag bara den sista lösningen kvar och det är Masterbed och toaletten..
Tror vi är ganska nära nu :=)
Eftersom vi stävar efter att ha vårt sovrum privat så vill vi inte ha folk som går via det till toan.
Mindre öppet mellan vrum och resten :)))
Rummet uppe vid vårt sovrum ..kan antingen bli garderober ,,eller en bastu ..
Fick även till det med väggarna i köket, nu har jag då tappat garderoberna i hallen, men vi tror på en enklare hatthylla osv med tanke på att vi kommer använda grovingång mycket. .. får fundera mera på detta.
planis5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.