Hej!

Jag har förberett för trådbundna rörelsedetektorer (jag tycker det är för stor osäkerhet kring trådlösa detektorer), dvs dragit elrör i innertaken. Nu har jag insett att det är praktiskt att ha brandvarnare och läckagelarm kopplade till larmcentralen också. Huset är färdigt så detektorer utöver rörelsedetektorerna får bli trådlösa.

Tacksam för tips på larm som kan hantera en blandning av trådbundna och trådlösa detektorer.

Mvh Roger
 
Jag har ett billigt larm från Vikinglarm som kan ha trådbundna och trådlösa. Kör bara trådbundet (än så länge...)
 
Niklas_1 skrev:
Jag har ett billigt larm från Vikinglarm som kan ha trådbundna och trådlösa. Kör bara trådbundet (än så länge...)
Köpte exakt motsvarande fast direkt från Kina/Hong Kong och mycket billigare. Gav under 1000-lappen med frakt & trådlös brandvarnare m.m.. Larmet har fungerat perfekt under snart 2 år.

Gå in på www.aliexpress.com, sök och botanisera :wow:
 
Har en kompis som har ett larm som heter Jablotron profi, säkert 10 år gammalt men fungerar kanon. Allt är trådlöst! Efter lite googling så hittar jag ett nyare system från Jablotron som heter Oasis, proffsigt och kostar lite... Med tanke på att larmet är nåt man måste kunna lita på, så känns det tveksamt med ett billigt Kinalarm, tråd eller inte.
 
Kinalarmen är i allmänhet exakt samma som säljs här med skillanden att våra har svenska ettiketter och kostar 3-4 ggr mer.
Sen om man vill prata säkra lösningar så finns det inget som slår ett trådbaserat larm.

DSC:s system fixar både trådat och trådlöst. Trådade detektorer köper man tex från UK till mycket trevliga priser (jämfört med sverige)
 
På vilket sätt är det säkrare med tråd? känns väldigt jobbigt med tråddragning mellan rummen, övervåningen och det fristående garaget!
 
Som föregående...DSC är i mitt tycke riktigt bra med hög kvalitet.
Kör själv en PC1864 med trådat + lite trådlöst.

Svärföräldrarna har en DSC PC1580 från tidigt nittiotal som bara tuggar o går. Fått nytt backupbatteri o några detektorer utbytta, men annars lirar det utan några problem.
 
Morrfar skrev:
På vilket sätt är det säkrare med tråd? känns väldigt jobbigt med tråddragning mellan rummen, övervåningen och det fristående garaget!
All radio kan störas ut. Och centralen kan inte börja inbrottslarma bara för att en detektor inte hörts av på en viss tid. Den kan möjligen markera att något är fel, gissa att ett batteri tagit slut o.s.v. Och detta dessutom först efter att inte hört av detektorn på ett tag, då de för att spara batteri inte sänder sin "här är jag"-signal så överdrivet ofta. Då har tjuven hunnit med mycket.....

Trådlösa larm är från början egentligen inte ens godkända av SSF. Sedan skapades en klass lägre än den då lägsta som de kunde kvala in i. Sämst är 433 MHz-larm, då de nämligen ligger inom ett internationellt amatörradioband (432-438 i Sverige), vilka har s.k. primärstatus på bandet. Det innebär att andra användare (=larmet) måste tålas att störas ut, att frekvensen inte får användas för saker som kan innebära personfara om de slutar fungera, samt att användaren skall upplysas (via manual eller liknande) att denna radioutrusning i praktiken inte är att lita på. Vilka har läst något sådant ?

Radioamatörer får sända med upp till 1000W på frekvensen. Gissa om det blev spännande i båthamnen, när det visade sig att en tillfälligt ditåkt kranförare hade en fjärrkontroll på 433 MHz som styrde hela hans kran, och jag satt i bilen och pratade med frugan - på just de frekvenserna. Varje gång jag tryckte in knappen nödstoppade kranen med båten dinglandes under. Jodå, kranföraren hade upplevt en massa problem och incidenter och dessutom fått allt bytt av leverantören flera gånger. Men aldrig av säljarna/företaget blivit upplyst om att det faktiskt fanns annan trafik som hade prio på bandet och att användning som fjärrkontroll till kran är ytterst tveksamt om det är enligt direktiven. Jag vet att arbetarskyddstyrelsen (eller heter de Arbetsmiljöverket ?) tittar lite på detta.

Säkrare är de som går på 868-870 MHz, då det på det bandet finns frekvenssegment speciellt avsedda för larm och inget annat. Men en företagssam tjuv med en sändare köpt på ebay för lämplig frekvens och med några watts uteffekt dränker alla sensors signaler in till basenheten på ett trådlöst larm redan utifrån gatan.
Därför är trådlösa larm inte lika säkra.

Däremot är de ruskigt bekväma att installera. Så gissa varför larmbolagen kör trådlöst när "installation ingår". Det är inte av omsorg om din säkerhet precis.

Själv har jag som sagt ett Kinalarm med GSM+kontantkort, med trådlöst och ingång för upp till tre olika trådbundna sektioner. Kör alla inbrottslarmsdetektorer trådbundet, men brandvarnarna går trådlöst för att slippa spika kabel i taket. De har ju inget med tjuv och inbrott att göra i alla fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
jay
  • Laddar…
Intressant att föregående skribent dömmer ut trådlösa system och sedan ändå kör GSM på sin larmsändare. Dessutom med ett kontantkort...brrr. Det är enklare att slå ut GSM än att störa ut ett modernt trådlöst system. Så om det är utstörning man är rädd för så borde man köra backup på både PSTN och IP. Moderna trådlösa inbrottslarm kör med frekvenshoppning som härstammar från militär radioteknologi. Där funkar det inte med en vanlig enkel störsändare på ett visst frekvensband. Men en GSM störsändare kan du köpa för 1500 spänn.

Den svaga länken i ett hemmalarm är sällan om man kör trådat eller trådlöst utan kommunikationen ut mot larmcentralen eller den egna mobil.
 
sfclinken skrev:
Intressant att föregående skribent dömmer ut trådlösa system och sedan ändå kör GSM på sin larmsändare. Dessutom med ett kontantkort...brrr. Det är enklare att slå ut GSM än att störa ut ett modernt trådlöst system. Så om det är utstörning man är rädd för så borde man köra backup på både PSTN och IP. Moderna trådlösa inbrottslarm kör med frekvenshoppning som härstammar från militär radioteknologi. Där funkar det inte med en vanlig enkel störsändare på ett visst frekvensband. Men en GSM störsändare kan du köpa för 1500 spänn.

Den svaga länken i ett hemmalarm är sällan om man kör trådat eller trådlöst utan kommunikationen ut mot larmcentralen eller den egna mobil.
Välkommen med ditt första inlägg på ByggaHus, men nu är du faktiskt lite ute och cyklar.

Som du säkert vet har fängelser m.m. ganska stora problem med funktionen på sina GSM-störsändare. Om jag nämner att GSM t ex har en uteffekt som i runda slängar är åtminstone 100 ggr högre än de trådlösa detektorernas så förstår var och en hur mycket svårare det är att störa ut GSM än detektorerna. Är sedan GSM-antennen på larmet/centralen placerad så i huset att den är svår att komma nära utifrån är det ännu svårare att utifrån överrösta GSM-modemets förbindelse med basstationen.
F.ö. kommer larmet föra ett hiskeligt liv lokalt oavsett GSM-funktionen eller inte, vilket det aldrig hade gjort om detektorerna blev utstörda. Det stressar tjuven. Dit och ta fast honom/henne lär ju varken jag eller väktare hinna göra i alla fall....

Att moderna larm kör frekvenshoppande och t.o.m. mellan olika band är ett önsketänkande. De fungerar normalt sett inte så. Från militären.....?!?. Nej, frekvenshoppning är vanlig civil teknologi. Vanligare än man tror, används t ex i Blåtandprotokollet. Och är du kunnig så känner du säkert till rekommendationen ERC 70-03 över 868-bandet (visst, det finns andra frekvensband också), som visar de smala segment som är reserverade för larm. De får nog hoppa på tå.....;)

Var "dum" en gång när en av våra kända larmkedjor hade demonstration på ett köpcenter av sitt larm. Stod bland de andra åskådarna, men i innerfickan hade jag en radiosändare på ett par W, med en väl vald frekvens. Det var ingen som tecknade något avtal efter den demonstrationen, och jag hade nästan dåligt samvete efteråt. Men kan jag, så kan en tjuv.

(Jag jobbar visserligen med radioelektronik och störningsproblematik (EMC och "jamming") inom försvarsindustrin, men det kan givetvis vara någon teknikalitet som larmföretagen snott från oss som vi inte ens visste att vi var ensamma om ;-).
 
Redigerat:
Vill inte förstöra temat på tråden. Givetvis är trådbundet säkrare än trådlöst. Men det trådlösa är fortfarande ett mycket säkert alternativ. Givetvis under förutsättning att man väljer ett godkänt system. Bara att kika på SBSC:s hemsida....Där hittar man förstås inte några obskyra kinesiska tillverkare...

Dessutom tycker jag att Ingper bör läsa på vad som finns på marknaden vad det gäller trådlösa system innan dessa sågas. 868 består ju som du borde veta inte bara av en bandbredd... Ett antal olika tillverkare har idag system som använder sig av frekvenshoppning och som dessutom väljer den frekvens som ger bäst signal, om den blockeras eller störs så byts till ny. Säger inte att det inte går att slå ut men det är inte lika enkelt som du påstår.
 
Och hur svårt är det att helt enkelt bara störa hela bandet på en gång?
Det är väl inte särskillt brett och effektbehovet är ju lågt
 
Tillräckligt svårt för att det ska vara "grade 2" klassat överallt utom i Sverige där det är larmklass R. Vilket innebär att i Norge och Danmark är det godkänt för installation i de flesta affärsfastigheter...
 
BigR
BigR skrev:
Nu är ju jag inte någon expert. Men nog verkar det som att man måste störa ett rätt stort spektra om man ska störa ut moderna trådlösa larm. Kolla på sidan 2 i bifogad länk där dom beskriver frekvenshoppningen . [länk]
"Dessutom tycker jag att Ingper bör läsa på vad som finns på marknaden vad det gäller trådlösa system innan dessa sågas."

Det ingår i mitt arbete att hålla koll på vad som finns på dessa frekvenser. Dessutom kanske jag hämtar en del fakta om det som sänds från andra kanaler än sälj/reklammaterial för prylen ;).

Som alla andra reklamblad och specar innehåller tyvärr även det länkade en massa saker som låter fint men som egentligen är basic. TDMA är inget annat än att basstationen i princip vet när detektorn förväntas sända, och detektorn vet när det är dags att sända. Egentligen ren självbevarelsedrift som de flesta trådlösa larm har för att spara batteri, och undvika att larmets egna detektorer råka sända samtidigt och riskera att störa ut varandra. Det är dessutom helt nödvändigt på ett sådant här larm som man tänkt skall klara upp till 60 trådlösa noder. Alltså helt enkelt för att larmsystemet inte skall störa ut sig självt. Men visst, det låter ju fantastiskt bra.

Likaså batterilivslängden, 6-8 år på alla tillbehör. För en kund/användare låter det ju jättebra, för mig som radiomänniska talar det istället om att detektorerna sänder sitt "hej, jag finns och mår bra" och framförallt handskakar med basstationen tämligen sällan. Annars skulle batterierna ta slut mycket fortare. Mer tid för tjuven alltså innan centralen börjar ana oråd vid en utstörning.

Nåja, till sakligheter: I specen finns där angivet tre olika frekvensband. Detta är tre olika modeller/konfigureringar av larmet, där 900-bandet är för USA-marknaden och inte tillåtet på den här sidan av Atlanten. 433 har jag redan avhandlat och lämnar därhän. Alltså gäller 868-870, och då begränsar sig antalet valbara kanaler till bara 4, just för att bandet som sagt är mycket smalt. Det är heller ingen riktig frekvenshoppning det handlar om, snarare en funktion för automatiskt kanalbyte vid störning.

En radiokanal kan vara olika bred. Komradio, och dessa larmkanaler m.fl. är mycket smala, oftast max 0,025 MHz. Då får man plats med många, men datahastigheten och ljudkvaliteten blir låg. En FM-rundradiokanal är bredare (typiskt 0,2 MHz), en TV-kanal för analog TV eller en digital MUX är väldigt bred med sina 5-6 MHz. På WLAN och trådlöst bredband tar kanalerna upp ännu större frekvensutrymme.

Som störsändare har man givetvis inte en snäll, smal sändare som följer någon larmstandard. Man har en sändare som moduleras kraftigt för att bli bred, och som var och en förstår av stycket ovan är det inga problem att få en sändare att täcka varenda larmkanal på hela bandet samtidigt. Det gäller bara få tillräcklig effekt/energi överallt, men eftersom larmdetektorerna (till skillnad från GSM) är så svaga är det inget problem.

Slut på lektionen :wow:....

(Kan man tro att sfclinken kanske t.o.m. säljer eller är representant för trådlösa larm ?).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.