Hej

Är det någon här som har isolerat med Icynene hemma lr liknande? Jag vet att det är dyrare än att exempelvis isolera med lösull i takstolsfacken. Jag har räknat med alla kostnader i det senare nämnda och då slutar summan på ca 20000kr plus allt jävla slit jag får med att spika på regel på takstolarna för att på plats med mer isolering plus luftspalt, plast och glespanel. Det första har jag inte något exakt pris på ännu men 35000kr minus rot (som jag ej vet hur mycket det blir).

Någon???
 
Hejsan

Hur gick det för dig med icynene?
Jag håller på att riva ut övervåningen nu på vårt 100+ år gamla hus och tänkte isolera med icynene.
Du skriver om luftspalt, men en av fördelarna med icynene är ju att den är helt diffusionstät och sluter helt tätt mot bjälkar m.m. och därför ska luftspalt inte behövas, har jag hört. Har du andra erfarenheter?

Mvh Thomas
 
Hej.
Icynene kostar ungefär 300 SEK kvadraten och är enligt mig tipptopp. Detta för att det är vindtätt och sen får man inga ytor på exempelvis elrör och sådant, som kan samla kondens, som sen rinner in i dosan. Sluter tätt. Finns med lambdavärde ner till 0,022. Mineralull=0,038.
 
BTGLOVER skrev:
Hej.
Icynene kostar ungefär 300 SEK kvadraten och är enligt mig tipptopp. Detta för att det är vindtätt och sen får man inga ytor på exempelvis elrör och sådant, som kan samla kondens, som sen rinner in i dosan. Sluter tätt. Finns med lambdavärde ner till 0,022. Mineralull=0,038.
Ja visst, allt detta är jättefördelar framför mineralull. PU har också alla dessa och därtill ännu fler fördelar, varför det är ännu mer tipptopp :)

Trots upprepade påtryckningar fick jag aldrig någon offert på Icynene, bara prisuppgifter muntligen och det gick inte att komma ända ner till 300:-/kvm vad jag kan minnas. Ovanpå det kommer sedan kostnaden för luftspalt och ångspärr.
 
Redigerat:
Det visste jag ej. Det där med ångspärr. Det måste man alltså ha på Icynene? Vad är PU förkortning för? Är det också något man kan spruta på, med låg värmeöverföringskoefficient?

MVH/PP
 
BTGLOVER skrev:
Det visste jag ej. Det där med ångspärr. Det måste man alltså ha på Icynene? Vad är PU förkortning för? Är det också något man kan spruta på, med låg värmeöverföringskoefficient?

MVH/PP
Ja, det måste man ha med icynene, samt även luftspalt eftersom isoleringen inte är tät och ångspärren inte är det helt och hållet heller. Men har du fått det installerat utan att dom informerat dig om det? (skulle dock inte förvåna mig)

PU = polyuretan, lika bra eller tom med bättte lambda/U-värde än icynene.

Ja, PU sprutar man på på samma vis som icynene, det tar lite längre tid eftersom det inte expanderar lika kraftig (och okontrollerat) som icynene. Det har använts till isolering i många år av fjärrvärmerör, ackumulatortankar även för villor, båtar och mycket mer.

Om du har någon bit icynene kvar, så prova att väga den, lägg den sedan i en spann vatten med en tyngd på så den är helt under ytan, låt ligga över natten och väg igen. Icynene själva tycker att detta är en "feature" att det suger vatten, jag är inte lika övertygad. De säger att det torkar ut igen, och det gör det väl kanske tids nog, men under den tiden måste man ha allt öppet och troligen fläktar på om man fått en vattenskada där isoleringen sugit upp vatten. Prova gärna samma test med PU, som för övrigt även används som flytmaterial till bojar ;)
 
Vilket kanonsvar! Glöm vad jag sagt om Icynene då, tar det upp vatten är det skit, hahaq(;^;)p. Jaha, jag anade att det var Polyuretan du menade, men var inte rikigt säker. Detta är vad jag eftersökt utan resultat i ett års tid, men nu när jag vet att det finns, så ska jag definitivt kolla upp, få kvadratmeterpris och lägga in i min materialspec.

Har inte använt Icynene något än, men planerade att använda det om 5 år (tro det eller ej) då jag planerar att bygga mitt hus (med mina bara händer). Detta kommer bli ett projekt av guds nåde och det kommer krävas någon form av "skumisolering" för att kunna packa in huset och framförallt elen.

Tanken med konstruktionen är en platta på mark med bärande konstruktion av lättklinker, 2 våningar med gjutet bjälklag. Huset kommer att vara fyrkantigt utan några utskjutande delar. Kall krypvind med ståltakstolar-fackverk. Inget trä när huset, möjligen takunderlaget om inget nytt bättre finns. Huset ska packas in i polyuretan, där även alla elrör ligger och sen ska de kläs med tegel. Högbränt, old fashion. Kommer ta sin tid;).

Tack för svaret, vi höres/PP
 
Luftspalt behövs väl inte m Icynene?
Enligt Icynene's egen hemsida säger de att "man kan isolera direkt mot yttertaket".
Sen är väl kravet av ångspärr oxå en kvarleva från reglementen för äldre typer av isolering.
Icynene skall ju fungera som ångspärr vid "1 inch" tjocklek.
 
mr_purple skrev:
Luftspalt behövs väl inte m Icynene?
Enligt Icynene's egen hemsida säger de att "man kan isolera direkt mot yttertaket".
Sen är väl kravet av ångspärr oxå en kvarleva från reglementen för äldre typer av isolering.
Icynene skall ju fungera som ångspärr vid "1 inch" tjocklek.
Ett av problemen med icynene är att informationen inte är entydig och det som står på vissa hemsidor om materialet inte stämmer överens med det entreprenören säger.

"inch", har du läst på en engelsk/amerikansk hemsida eller en svensk? Vad som gäller i usa gäller inte nödvändigtvis i sverige, även om fysiken är densamma ;)

Enligt den info jag till sist fick av den svenska agenten fungerar icynene inte som ångspärr, man måste sätta plast. När det gäller luftspalt är det ju så att den är tänkt att ta hand om den luft/fukt som ändå slinker igenom plasten/ångspärren. Att spruta direkt på yttertaket är ändå inte att rekommendera. Skulle råsponten behöva bytas i framtiden for what ever reason sitter isoleringen fast i den och förstörs när man tar bort råsponten, det blir onödigt mycket arbete och onödigt dyrt. Allra minst papp eller en masonitskiva är att rekommendera, lägger man masonit kan man ju ändå göra en tunn luftspalt.
 
Hej,

Jag har isolerat med Icynene på mitt hus,
När ja kontaktade Icynene bokade dom en tid med mig och kom ut och presenterade materialet och besiktigade mitt tak. Jag fick efter det ett pris redan samma dag.
Jag har byggt med luftspalt och diffusions spärr. Diffusions spärren sa dom att jag måste ha, men luftspalten va en rekommendation om jag skulle få en läcka från yttertaket eller om jag skulle behöva byta ut yttertaket.
Som jag förstod det så har Icynene 2 olika produkter en som är helt difftusions tät och en som är diffusions öppen. Jag har använt den som är diffusions öppen i mitt tak.
Jag kan bara säga att jag är väldigt nöjd med både bemötandet jag fick från Icynene.
Jag kan varmt rekommendera andra att använda det.
 
hemmabyggare skrev:
Hej,

Jag har isolerat med Icynene på mitt hus,
När ja kontaktade Icynene bokade dom en tid med mig och kom ut och presenterade materialet och besiktigade mitt tak. Jag fick efter det ett pris redan samma dag.
Jag har byggt med luftspalt och diffusions spärr. Diffusions spärren sa dom att jag måste ha, men luftspalten va en rekommendation om jag skulle få en läcka från yttertaket eller om jag skulle behöva byta ut yttertaket.
Som jag förstod det så har Icynene 2 olika produkter en som är helt difftusions tät och en som är diffusions öppen. Jag har använt den som är diffusions öppen i mitt tak.

Jag kan bara säga att jag är väldigt nöjd med både bemötandet jag fick från Icynene.
Jag kan varmt rekommendera andra att använda det.
Till mig sa dom att det var en fördel att icynene släpper igenom vatten eftersom det då går rakt igenom isoleringen och syns på insidan av taket, så man vet att man har en läcka. Men dom kanske har ändrat inställning nu, eller säljare ;) När gjorde du din installation?

Länka gärna till icynenes info om deras produkt med slutna celler.
 
Redigerat:
Verkar som att vi har fått olika uppfattningar om både företaget och säljaren.
Jag fick en broschyr där det står mycket om materialet med slutna celler.
Vad jag blev mycket positivt överraskad med är att jag har en väldigt sval övervåning på sommaren. Min granne har ett identiskt hus men valde att isolera med traditionell isolering och han har både högre energi förbrukning och varmare på sommaren. Men det jag tycker är det bästa är att man inte behöver bygga på takstolarna så att man kan behålla takhöjden.
Som sagt jag är väldigt nöjd med mitt val att använda icynene.
Jag kan inte mycket om PU men om du är nöjd så har nog både du och jag gjort ett bra val.
Jag ska kolla om jag kan få länken till Icynenes material med slutna celler.
 
Jag isolerade mitt hus för ca 1 år sedan.
 
Vi har isolerat med Icynene och är jättenöjda.
Har blåst ut ett timmerhus så det endast fanns takstolar och timmerväggar kvar.
Som grundisolering har vi använt diffusionstät Icynene och i väggar och tak öppen Icynene. Huset är som en termos.
yttertaket är uppbyggt så här:
Plåttak, stålreglar, DuPont duk och Icynene direkt mot duk och takstolar. Vi fick sätta hönsnät mellan takstolarna eftersom skummet inte fäste tillräckligt mot skummet.
Läs om riskerna på förpackningen på Polyuretanskum så förstår ni varför vi valt Icynene.
Eftersom jag är jättekänslig mot alla kemikalier så väljer vi material med så lite emissioner som möjligt. Satsar på hälsovänligt bygge då miljövänligt inte alltid är hälsovänligt.
 
Doftöverkänslig skrev:
Vi har isolerat med Icynene och är jättenöjda.
Har blåst ut ett timmerhus så det endast fanns takstolar och timmerväggar kvar.
Som grundisolering har vi använt diffusionstät Icynene och i väggar och tak öppen Icynene. Huset är som en termos.
yttertaket är uppbyggt så här:
Plåttak, stålreglar, DuPont duk och Icynene direkt mot duk och takstolar. Vi fick sätta hönsnät mellan takstolarna eftersom skummet inte fäste tillräckligt mot skummet.
Läs om riskerna på förpackningen på Polyuretanskum så förstår ni varför vi valt Icynene.
Eftersom jag är jättekänslig mot alla kemikalier så väljer vi material med så lite emissioner som möjligt. Satsar på hälsovänligt bygge då miljövänligt inte alltid är hälsovänligt.
Intressant, vad har du för material i din soffa och säng?

Ni satte väl för guds skull ångspärr innanför icynenen?

Vad jag förstått är icynenes täta grundisolering just polyuretan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.