Mikael_L
Eller rättare sagt, hur mycket trycks sylltätningen ihop om det är en tätning av cellplasttyp, typ liggunderlag?
Ja det är kanske en fånig fundering, men i vilket fall hade jag den i huvudet då jag reste stommen. ;)

Men nu har jag ett svar.
En del av syllen tog jag bort för någon månad sen, det var lite syll som satt kvar vid ytterdörren av inga speciella skäl alls. Det var gjort ett urtag ur syllen för att ytterdörren skulle gå att få på plats, så där var syllisoleringen inte alls ihoppressad, men annars är detta på den mest belastade delen av mina ytterväggar. Om jag inte minns fel har jag en uppläggningslast från takstolarna på max 37kN om jag inte minns fel.
Sen har det dessutom varit god snölast ett par vintrar, så jag misstänker att jag uppnått en linjelast på syllen här på minst 20kN/meter.
Nu tog jag dän syllen här för att kunna klinkra golvet i hallen och kunde då studera hur pass ihoptryckt cellplastfoamen hade blivit. Det var faktiskt mer än jag trott.

Så här såg syllisoleringen ut:
syllplast#1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den ihoppressade delen var aningen över 1mm tjock. Det gick några minuter från lastens avlägsnande till mätningen och bilden, så ev var den bara 1mm.
Jag lät dessa bitar ligga framme några dagar sen, jag mätte inte några fler gånger, men tjockleken ökade i vilket fall obetydligt lite, ihoptryckningen kan nog anses som relativt permanent.
syllplast#2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Original var tjockleken ca 10mm
syllplast#3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
10 mm känns ju som en ganska häftig sättning om det finns något som inte följer med ner i rörelsen, typ mur eller stålkonstruktion.
 
Mikael_L
Ett svar jag tyvärr saknar är ju hur mycket av sättningen som var klar då huset var stomrest och tak lagt osv.
Dvs hur mycket rörelse som var kvar till att förstöra ytskikt och sånt.
Man kan ju tänka sig att det inte blir särdeles lyckat om man t.ex. monterar gipsskivor stumt mot golvet och sen sjunker stommen ytterligare någon mm. :)


mycke_nu skrev:
10 mm känns ju som en ganska häftig sättning om det finns något som inte följer med ner i rörelsen, typ mur eller stålkonstruktion.
Rättning: 9mm. ;)
 
Redigerat:
Du tror inte det pressades ihop i samma stund som syllen lades på plats och bultades fast i betongplattan med tex betongexpander?
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Jag gissar ditt hus väger runt 30-35 ton......
 
Heter det verkligen syllisolering (med betoning på isolering)? Syftet måste vara att förhindra fuktvandring mellan platta/grund. Jag hade nog blivit lite orolig om den inte hade tryckts ihop så mycket med en gång, annars finns det risk för olustiga sättingar.
 
Mikael_L
lorens skrev:
Du tror inte det pressades ihop i samma stund som syllen lades på plats och bultades fast i betongplattan med tex betongexpander?
Så kan det förstås vara.
Om det är på det viset så blir det ju inte sen några problem med vidare nedsjunkning.

Men i vårt hus tror jag inte att betongexpandern drog ner syllen till den slutliga nivån, för jag fick en altandörrströskel som böjdes pga att karmen sjönk ner (tillsammans med stommen då, antagligen.)
http://www.byggahus.se/forum/fonste...jag-ha-skruvat-troskeln-till-altandorren.html
 
Jag har det här problemet precis just nu. Ska till att lägga golvbjälkar som jag vill ska komma på samma höjd som befintliga. De gamla har ju satt sig så mycket de kommer göra för länge sen, men de nya hamnar på en syll som ligger på isolering som inte har komprimerats så mycket än. Nån idé om hur jag ska tänka för att få det bra?

Jag kommer behöva jacka ur golvbjälkarna där de ligger mot syllen, annars blir de högre än befintliga bjälkar. Fråga är alltså hur mycket jag ska jacka ur...
 
Okomprimerad är min syllisolering knappt 7 mm tjock

20150801_121913.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har inget mått, men det ser ju inte ut som att den blir jättemycket komprimerad när jag skruvar fast syllen på den. (Bilden visar alltså fastskruvad syll med isolering under, bredvid syll utan isolering under)

Visa bilaga 147735

Jämför man fastskruvad och ej fastskruvad syll med isolering under så ser man att skruvarna bara komprimerar isoleringen nån eller några få millimeter

Visa bilaga 147736

Jag tror ju att den kommer komprimeras mer när jag får väggar och tak på plats. Men vid det laget måste jag redan ha fått till rätt höjd på golvbjälkarna...

Hur ska jag tänka för att få rätt höjd på de nya golvbjälkarna?
 
Mikael_L
Hur exakt på 1000-dels millimetern måste det bli? ;)

Du kan inte bara chansa att det komprimeras säg 4 mm till, så kanske du missar med en mm åt något håll ...
 
Vad är det för fel på vanlig tjärpapp ?? den har funkat utmärkt i säkert 100 år, och kan väl sägas vara väl utprovad.

Jag bara funderar.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Det där är ju intressant! Jag har våndats lite över att jag har använt syllpapp. Eftersom ingen större komprimering sker, var jag tvungen(!) att täta syllen med MS-polymerfog mot luftströmmar. Det kanske var ett lyckat misstag, speciellt som det rörde sig om ett badrum, som jag inte vill ha sättningar i?
 
Mikael_L
Rikard Gjersvold skrev:
Vad är det för fel på vanlig tjärpapp ?? den har funkat utmärkt i säkert 100 år, och kan väl sägas vara väl utprovad.

Jag bara funderar.
Tjärpapp (syllpapp) är bra skit.

Men min betongplatta var inte tillräckligt jämn för att det skulle blivit vind och insekts-tätt med endast syllpapp.
Så för att få en extra funktion (och slippa hålla på och täta i efterhand) så körde jag med cellplastvarianten.

Under syllen i inomhusväggar blev det däremot syllpapp här.


Jag tror det är väldigt sällan en betongplatta är tillräckligt rak för att det ska bli tätt med papp.
 
Precis, kände inte heller att det hade blivit tillräckligt tätt (mot luftströmmar) med syllpapp

Får väl bli att jag höftar med att den sjunker ihop 3 - 4 mm till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.