Mikael_L
Nu har den börjat bukta uppåt så dörren tar i lite i mitten. :confused:
 
  • altan-d-troskel.jpg
Kan du inte justera dom två nedersta karmskruvarna lite så att karmstyckerna flyttas utåt. På så sätt sträcks tröskeln något. Normalt skruvar man aldrig trösklar till ytterdörrar.
 
Mikael_L
Matti_75 skrev:
Kan du inte justera dom två nedersta karmskruvarna lite så att karmstyckerna flyttas utåt. På så sätt sträcks tröskeln något. Normalt skruvar man aldrig trösklar till ytterdörrar.
Jag har precis provat det, men det hjälpte inte (mycket).
Det tar kanske en del tid för tröskeln att återfå sin forna form? Jag kan kanske hjälpa det på traven lite med att sätta press med en tak/golv-stötta.
 
Då får du nog skruva ner den. Jag brukar använda gulkromaterad sockelskruv. Den syns väldigt lite. Använd rödplugg om du har betong under.
 
Mikael_L
Nu har jag satt ett par stöttor som får trycka under dagen, så får jag se vad det gör.

Det blir inget kul projekt att fixa annars.
Jag är förståeliga skäl inte sugen på att demontera hela karmen. Så vad ska man borra/plugga/skruva med för att slippa ta bort allt.
Borrar jag med 6mm hål genom både tröskel och allt för att slippa demontera men samtidigt få ner en 6mm plugg, måste jag sen hitta en 3-4mm skruv med huvud som trivs i ett 6mm hål i tröskeln ... :confused:

Sen har jag ju inte så massiv betong därunder heller, utan borrar och skruvar jag allra längst in på tröskelns "mittparti" så kommer jag ända bara åt den där betongkilen i cellplasten.
Men det kanske håller ändå, en tröskel ger väl inte så stora påkänningar.
 
Redigerat:
Som sagt kör jag med rödplugg och sockelskruv rakt igenom tröskeln. Det finns två varianter av sockelskruv från Essve, en med litet huvud och en med lite större som passar perfekt till det du ska göra. Betongenkilen håller nog då det bara är tröskelns lyftkraftig du vill dra ner.
 
Mikael_L
Jag har en förpn gunnebo universalplugg gb, som borras in med 6mm hål men kan enligt instruktionen på förpn klara upp till 5mm skruv.
Så skär jag bort kragen som hindrar pluggen från att försvinna in i hålet (är noga med borrdjupet istället) så bör jag kunna borra 6mm genom tröskeln och få in pluggen genom allt utan att demontera. Och sen montera med en 5mm skruv, vilken har tillräckligt stort huvud för ett 6mm hål.
 
Jag hade testat med lim först.
 
Om du inte vill skruva så bänd upp försiktigt bort med befintlig tätning och in med fogskum och dit med det stämpet du har provat med, men kanske två styck. Ja jag vet det där med fogskum och montera karmar men nu är det en hård trä tröskel och betong, så det går utmärkt men var försiktig så det inte blir för mycket skum.Skydda utsidan så du slipper kletet där.
 
Mikael_L
Matti, vad tror du om lim eller fogskum? Skulle det varit något du alls provat?
 
PL600 och en takstötta? Och sätta plåt på utsidan så att den inte exponeras för lika mycket fukt?
 
PL i all ära men det skall fylla så det inte blir något drag också eftersom drevningen måste bort för att det skall bita. Lim av PU typ kan också fungera med tanke på tätningen, men glöm för 100 gubbar inte stämpa mellan tröskel och ex tak.
 
Jag har använt skum under ett par trösklar, men det har gett med sig efter ett tag och blivit mjukt (efter att ha blivit bearbetat när någon trampat på tröskeln tillräckligt många gånger)

Jag hade använt något annat lim, bara håll koll på spaltfyllnaden.
 
Mikael_L
Alltså jag tycker inte lim känns mindre krångligt, egentligen.,
Men kanske större osäkerhet över resultatet, både direkt och på lång sikt.

Är det ett par synliga skruvskallar som oroar er, eller något annat?
 
Naä det skulle väl vara det där med frigoliten som inte pallar draget i skruven men annars så. Har själv en par dörrar 150 cm bred på bottenvåningen där fick jag samma problem som du har, jag använde fog skum och det håller kanon. Entrédörren som också är en pardörr funkade inte med skruvmetoden. Har även pardörrar på andra våningen dem har jag skruvat genom koppen i mitten på tröskeln ner i träbjälklaget det blev också kanon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.