För oss var det ganska enkelt val, Acctank och solpaneler fanns redan på plats. Sedan skulle vi ha haft en öppenspis/kamin oavsett om den varit vattenmantlad eller inte.
Med det som utgångspunkt var det bara att hitta något/någon som kunde få ihop allt till en rimlig kostnad. totalt har vårat system har kostat oss ca 200tkr fram till värmegolvfördelarna.

Bara genom att kunna elda med ved så sparar vi uppskattningsvis 10000kr/år
Solpanelerna generererar ca 2500kwh/år det blir 3500kr/år

Till det kommer:
En kamin i huset ökar värdet med upp skattningsvis 50000kr(enligt mäklaren).
Nytt uppvärmningssystem ökar oxå värdet på huset.

Vår investering har betalt sig och räntekostnaden på 10-12 år
 
Redigerat:
noone70 skrev:
För oss var det ganska enkelt val, Acctank och solpaneler fanns redan på plats. Sedan skulle vi ha haft en öppenspis/kamin oavsett om den varit vattenmantlad eller inte.
Med det som utgångspunkt var det bara att hitta något/någon som kunde få ihop allt till en rimlig kostnad. totalt har vårat system har kostat oss ca 200tkr fram till värmegolvfördelarna.

Bara genom att kunna elda med ved så sparar vi uppskattningsvis 10000kr/år
Solpanelerna generererar ca 2500kwh/år det blir 3500kr/år

Till det kommer:
En kamin i huset ökar värdet med upp skattningsvis 50000kr(enligt mäklaren).
Nytt uppvärmningssystem ökar oxå värdet på huset.

Vår investering har betalt sig och räntekostnaden på 10-12 år
Bara att gratulera
Du glömde att det blir en massa trevliga stunder framför braskaminen också, att trivas o mysa har också ett värde.
Och ju mer du myser ju mer sparar du.
 
heij skrev:
Bara att gratulera
Du glömde att det blir en massa trevliga stunder framför braskaminen också, att trivas o mysa har också ett värde.
Och ju mer du myser ju mer sparar du.
Ja mysvärdet var ju prio 1 när det gällde kaminen...
 
noone70 skrev:
För oss var det ganska enkelt val, Acctank och solpaneler fanns redan på plats. Sedan skulle vi ha haft en öppenspis/kamin oavsett om den varit vattenmantlad eller inte.
Med det som utgångspunkt var det bara att hitta något/någon som kunde få ihop allt till en rimlig kostnad. totalt har vårat system har kostat oss ca 200tkr fram till värmegolvfördelarna.

Bara genom att kunna elda med ved så sparar vi uppskattningsvis 10000kr/år
Solpanelerna generererar ca 2500kwh/år det blir 3500kr/år

Till det kommer:
En kamin i huset ökar värdet med upp skattningsvis 50000kr(enligt mäklaren).
Nytt uppvärmningssystem ökar oxå värdet på huset.

Vår investering har betalt sig och räntekostnaden på 10-12 år
Räknar du jämfört med elvärme när du spar 10000 kr per år på eldning och hur mycket är kostnaden för veden. För mig med vp blir det en annan kalkyl om solen levererar 2500 kwh så spar jag endast 1/3 del alltså ca 830kwh.
 
noone70 skrev:
Ursäkta, det här kanske en dum fråga men vad är fast/flytande kondensering?
När man kör helt flytande så jobbar vp kring ett börvärde som huset behöver för att få rätt värme inne utan att sänka tempen ut på radiatorerna med nån typ av shunt. Med fast kondensering så jobbar vp med ett fast värde tex start 50 grader stopp 55 grader och sen har man en shunt som sänker tempen till radiatorerna så man får rätt framledning. Sen finns det ett mellanting som tex Ctc kör med då startar vp vid framledningens börvärde som varierar efter utetempen och jobbar upp tempen i tanken till 5 grader över börvärde och sen stoppar kompressorn men hela tiden har man en shunt som styr ut rätt framledning på radiatorerna. Helt flytande kondensering har fördelen att vp jobbar med kallare vatten vilket ger högre cop mot tex en Ctc skiljer framledningens medeltemp 2.5 grader och varje grad man sänker framledningen brukar man säga ger 3% i ökat cop. Fast kondensering används nog inte så ofta i dag förutom vid vv beredning.
 
smurfen72 skrev:
Räknar du jämfört med elvärme när du spar 10000 kr per år på eldning och hur mycket är kostnaden för veden. För mig med vp blir det en annan kalkyl om solen levererar 2500 kwh så spar jag endast 1/3 del alltså ca 830kwh.
Det där är tyvärr ett vanligt fel. Man glömmer att i värmepumpsystem är det driftelen till pumpen man sparar in.
 
HansR skrev:
Det där är tyvärr ett vanligt fel. Man glömmer att i värmepumpsystem är det driftelen till pumpen man sparar in.
Hur räknar man på pumpens längre livslängd?

Hur många starter/drifttimmar räknar man med att pumpen håller innan den ger upp?
Hur många kWh bör den ha presterat då?
Vad kostar den att byta ut?
 
Emmet skrev:
Hur räknar man på pumpens längre livslängd?

Hur många starter/drifttimmar räknar man med att pumpen håller innan den ger upp?
Hur många kWh bör den ha presterat då?
Vad kostar den att byta ut?
Mina simuleringar tyder på att en solvärmeanläggning kan spara ca 500 timmar per år i drifttid på värmepumpen. Det i kombination med sparad driftel räcker tyvärr inte för att systemet skall nå rimliga återbetalningstider.
 
Om man installerar själv kan man kanske få en sol anläggning för drygt 20000 kr då bör man kunna räkna hem den fast på många år. Ska man leja för jobbet går det inte då får man installera en från nöjes kontot.
 
smurfen72 skrev:
Om man installerar själv kan man kanske få en sol anläggning för drygt 20000 kr då bör man kunna räkna hem den fast på många år. Ska man leja för jobbet går det inte då får man installera en från nöjes kontot.
Jag var seriöst intresserad i kalkylerna som leder fram till slutsatserna. Själv har jag en IVT greenline från -05. Hur många starter och timmar har man kvar? Finns det några schabloner att utgå ifrån? Läste om en solcellskomplettering som ledde till att pumpen "aldrig" startade på hela sommaren. Det är många starter som försvinner.

Men det kanske är OT i den här tråden och en diskussion jag ska hitta en bättre tråd för.. ;)
 
smurfen72 skrev:
Räknar du jämfört med elvärme när du spar 10000 kr per år på eldning och hur mycket är kostnaden för veden. För mig med vp blir det en annan kalkyl om solen levererar 2500 kwh så spar jag endast 1/3 del alltså ca 830kwh.
Veden är gratis och huggningen ser jag som motion :)

Nej ja räknar inte utifrån elvärme utan det är en uppskattning utifrån i från faktisk förbrukning de år vi har eldat med ved och de år vi inte eldat.
Sedan loggar jag elförbrukning och utetemperatur, där kan jag se ungefär hur stor skillnaden är mellan när det eldas och inte eldas vid samma ute temp.
Sedan har vi luft/vatten VP så sjunker effekten från den snabbt när det är 10-15 gr kallt ute under-15 går den bara på elpatron och det e dyyyyyrt :( då gör eldningen enorm skillnad på förbrukningen

Dock tänkte jag inte på din synpunkt ang solpanelerna.
 
Emmet skrev:
Jag var seriöst intresserad i kalkylerna som leder fram till slutsatserna. Själv har jag en IVT greenline från -05. Hur många starter och timmar har man kvar? Finns det några schabloner att utgå ifrån? Läste om en solcellskomplettering som ledde till att pumpen "aldrig" startade på hela sommaren. Det är många starter som försvinner.
Att man minskar ner antalet starter av VP är ju en intressant faktor. En CTC ECOAIR 107a går ju lös på minst 40tkr + installationskostnad. Skulle man kunna fördubbla livslängden på den är det ju många sköna kr sparade :)
 
smurfen72 skrev:
När man kör helt flytande så jobbar vp kring ett börvärde som huset behöver för att få rätt värme inne utan att sänka tempen ut på radiatorerna med nån typ av shunt. Med fast kondensering så jobbar vp med ett fast värde tex start 50 grader stopp 55 grader och sen har man en shunt som sänker tempen till radiatorerna så man får rätt framledning. Sen finns det ett mellanting som tex Ctc kör med då startar vp vid framledningens börvärde som varierar efter utetempen och jobbar upp tempen i tanken till 5 grader över börvärde och sen stoppar kompressorn men hela tiden har man en shunt som styr ut rätt framledning på radiatorerna. Helt flytande kondensering har fördelen att vp jobbar med kallare vatten vilket ger högre cop mot tex en Ctc skiljer framledningens medeltemp 2.5 grader och varje grad man sänker framledningen brukar man säga ger 3% i ökat cop. Fast kondensering används nog inte så ofta i dag förutom vid vv beredning.
Om jag har förstått det rätt hur Zenithen fungerar så är det fast kondensering, start 45 och stopp 50. Iaf när den laddar den övre tanken som hanterar vv. Vad som händer in nedre delen har jag riktigt koll på. Det är möjligt att undre delen jobbar det sätt som du beskrev.
 
smurfen72 skrev:
Om man installerar själv kan man kanske få en sol anläggning för drygt 20000 kr då bör man kunna räkna hem den fast på många år. Ska man leja för jobbet går det inte då får man installera en från nöjes kontot.
Tror att det går att räkna hem ändå en bra solanlägning täcker behovet av tappvatten på sommaren och den kräver bara en cirk pump för att sirkulera vattnet och en liten styrning (inga storförbrukare precis dessutom går pumpen bara när den levererar värme.
Under den tiden kan man stänga bvp och både spara energi och öka livslängede på bvp
Räknar men med att även bvp använder sig av tillskotsvärme ren el , hör inget om detta när det pratas om driftkostnader/ekonomin.
 
heij skrev:
Tror att det går att räkna hem ändå en bra solanlägning täcker behovet av tappvatten på sommaren och den kräver bara en cirk pump för att sirkulera vattnet och en liten styrning (inga storförbrukare precis dessutom går pumpen bara när den levererar värme.
Under den tiden kan man stänga bvp och både spara energi och öka livslängede på bvp
Räknar men med att även bvp använder sig av tillskotsvärme ren el , hör inget om detta när det pratas om driftkostnader/ekonomin.
Tyvärr kan du inte räkna hem en solvärmeanläggning om du köper den installerad och klar och har den i ett system med värmepump. Den minskade drifttiden i kombination med den minskade driftelen räcker inte för att återbetalningstiden skall bli rimlig. Återbetalningstiden blir tyvärr >40 år och då har jag inte belastat kalkylen med t ex ny cirkulationspump mm. Jag ska låta det vara osagt om det är möjligt att räkna hem en anläggning som man installerar själv för det har jag inte gjort några ekonomiska kalkyler på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.