plannis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mot öst är utsikten.
Högt tak över köksdel och matplats...men ena toaletten hamnar lite konstigt där.
 
Allt beror ju på vad man vill ha men det första jag tänker på är att det är långt till "barn"-rummen om man har småbarn, ingen toa nära dörren om man är ute och inte vill ta av sig allt.
 
Toan är nära från grovingång.
Sedan kan man vända på och säga skönt med långt till barnrummen om de är äldre.. :)
 
Väldigt mycket död yta i mitt tycke.
 
Om utsikten och uteplatsen(?) ligger åt öst, borde du kanske ha utgång dit från vardagsrummet? Vad är den tjocka väggen mellan matplatsen och vardagsrummet?
 
Liten uteplats blir det på mark utanför matplats.
Sedan blir det en stor altan bakom köket och runt om sovrum.

Stora väggen där är det tanke på en stor murad öppen eldstad av något slag.

Måste dela med mig av dessa bilder.
http://www.leenks.com/gallery2033.htm
 
Ett tips är att rita i http://www.roomsketcher.com/, då kan man lägga till lite möbler och så också, så är det lättare att få en känsla åp hur det ska användas.
 
Att ha toan i köket/matplatsen är inget jag kan rekomendera... vi hade det i ett tidigare boende, inte så skoj att sitta och göra nummer 2 när gäster/familj sitter vid bordet 2 meter bort :)
 
Kan bara hålla med Kalasclas. Mina föräldrar har också allt för nära från matbord till toadörr. Inte så kul!
 
En tydlig skillnad man brukar se mellan arkitektritade planlösningar och egenritade sådana är skillnaden i symmetri. På arkitektritade lösningar följer nästan alltid dörrar, fönster och öppningar raka enkla linjer. Då flödar ljus bra, man ser långt genom huset och det känns vilsamt för ögat. Man ser sällan vinklade dörrar även om man när man själv ritar gärna vill stoppa in sådana för att få ihop sina idéer. Jag skulle ta ett omtag på ritningen med detta i åtanke, jag saknar nog lite harmoni just nu.
 
Hitta harmonin och återkom gärna :)
 
Är det inte lite trist att ha hallen "mitt i" utsikten?
 
Det tror jag inte, mycket ljusinsläpp och roligt att öppna dörren varje dag och se utsikten.
Hela den östra sidan har utsikt.
 
Fast jag tänker på raden med garderober som förstör siktlinjen i stora delar av rummet innanför. Testa och gör siktlinjer i ritningen.
 
Nu har jag ändrat om ,, är osäker på så massa. Blev bastu med mera... hur ofta bastar jag? fasen vad svårt detta ska vara.
planis2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad menar du med siktlinjer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.