Japp, då har en okunnig lärt sig nåt nytt....tack så mycket :)
 
Fan...alla element iskalla. Ingen värme. Vad är det som kan vara fel nu då? Snälla hjälp....
 
Larmar värmepumpen? Vad har du för tryck i systemet? Har det sjunkit igen?
 
Den larmade, trycket var nere till 0.7. Larmet borta nu och trycket 1.0. Hörde tempen på pannan och kurvlutningen med 1 ( till 11)....

blir knäpp på detta, alltid på helgen....
 
Sitter det automatisk avluftning på golvvärmefördelaren? Fota gärna hur det ser ut..
 
Går det att se eller bilden för mörk?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en manuell avluftare, så där ska du inte tappa trycket.
Höjde sig trycket av sig själv från 0,7- 1.0 ? Isåfall kanske ditt expansionskärl har för dåligt motryck och kan inte ta emot expansionen från vattnet när det expanderar vid temp höjning.. På den röda pumlan i pannrummet finns en luftpåfyllning som ser ut som på ett bildäck. Om du trycker in den ventilen så ska det komma luft, kommer det vatten så är kärlet trasigt, kommer det inget så måste kärlet fyllas med luft... Men tryck inte för mycket så du tappar förtrycket i onödan..
 
Det kan vara många anledningar till att du tappar trycket, så jag tycker du ringer han som kopplat in golvvärmefördelaren och säger att han måste komma och kolla vad som är fel. I värsta fall kansledu har ett läckage på golvvärmeslangarna eller ledningarna på något ställe..
kolla även om det verkar komma vatten från säkerhetsventilen som sitter kring den gamla pannan i pannrummet, där kan du tejpa en fryspåse runt ledningen för att se om det läcker ut vatten. Om du har ett trasigt expansionskärl så kommer trycket att leva sitt eget liv upp och ner beroende på temperaturen i ledningarna.
 
nej, jag fixade upp trycket till 1.0
jag kan testa pumlan (om jag hittar den..:) )
hur ser säkerhetsventilen ut?
ska ringa honom första jag gör i morgon....

tack för att du tar dig tid att hjälpa mig
 
På bilderna du la upp igår ser du de röda kärlet som är expansionskärl, från det kärlet går det en kopparledning bak mot det blå handtaget, om det röret slutar mot en golvbrunn eller bara i frialuften är det där du kollar efter fukt/vatten.
 
Kommer vatten från det om jag lyfter på "hatten" på expansionskärlet, men det ska det väl göra? Annars kommer det inget vatten. Fast det var nog inte det du menade?
 
Annyy skrev:
Kommer vatten från det om jag lyfter på "hatten" på expansionskärlet, men det ska det väl göra? Annars kommer det inget vatten. Fast det var nog inte det du menade?
Om du kollar under kärlet skall det sitta en ventil (likadan som det sitter på bildäcken). Den ventilen är ansluten till en gummiblåsa som ligger inuti kärlet. Gummiblåsan har till uppgift att utjämna trycket i systemet. För att fungera måste det finnas luft i den. Det är denna däckventil som det hänvisas till i tidigare inlägg.
/Ola
 
Tack för förklaringen, ska se om jag kan hitta den

tack och lov för att det är måndag i morgon....:)
 
Krilleman
Har du fått någon klarhet i hur dom har delat upp dom olika systemen? (värmepump/kombipanna)

För det går ju tydligen att köra dom oberoende av varandra? Då kan det finnas två cirkulations-pumpar... Två exp kärl... ???? Eller hur är dom sam-kopplade?
 
Om du menar att det kommer vatten från däckvenilen på expansionskärlet har du hittat felet!

Men om du menar att det kommer vatten från röret som jag skrev om tidigare, då är det säkerhetsventilen du "lyft hatten på" och så ska det vara.. Men tejpa en fryspåse eller sätt en bunke under ledningen som det kom vatten från, då ser du om det kommer vatten utan att du är där och pillar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.