x är rätt svar
El måste vi ha, men att tänka på naturen kan ju vara bra. Var liten detalj som får
moder natur glad, tycker jag är värd en liten rad!
 
x är rätt svar.

En elmätare hade varit perfekt att ha så man kan visa för kärringen vad det kostar med plattång, hårfön, teve och stereo på när hon sitter vid datorn och att det faktiskt kostar pengar att vädra ut efter mig på toaletten =P Skämt o sido så behöver jag en mätare för jag har ingen koll alls på vad allt drar i huset, hade ju varit fint att kunna spara några kronor där man kan!
 
X är rätt svar!

Efter att ha bytt ut elvärmegolv mot vattenburet, skaffat lågenergilampor och börjat stänga av saker i stället för standby, så tycker jag ändå inte att jag får full förståelse för var all el tar vägen!
Jag vill ha kontroll över min elförbrukning, inte som nu att den har kontroll över mig!
 
Svaret är X


Varför ska jag vinna? tycker jag är värld att vinna, sliter som ett djur för att ha råd att betala min sura el räkningar
 
X är rätt svar
En sådan pryl skulle vara ett perfekt hjälpmedel till att klara ¨vårat mål med en el förbrukning under 10 000kwh/år
för värme och hushållsel av 250 kvm villa + 100kvm uppvärmt garrage. värms enbart av bergvärme.
 
Rätt svar x.
Jag är en sådan miljöbov. Källsorterar inte. Använder inte lågenergilampor. Låter mina elprodukter stå på dygnet runt. Men, nu bygger jag hus. Kanske är dags att bli vuxen och då vore detta en bra start för att se mina elbovar, för jag lovar, med den elräkningen jag har i lägenhet så finns det många!
 
Svar X
Ett instrument som kan bli obligatoriskt i framtida energideklarationer.
 
X rätt svar.

Min motivering är att skapa en förståelse hur jag skulle på ett mkt enkelt sätt kunna bidra till ett bättre klimat genom att minska på vår el konsumtion. Alla kan vi bidra med lite, och med detta redskapet kan vi förstå hur vi skulle kunna bidra.

Tills nu vet vi vad vi ska göra för bidra, alltså sänka vår el konsumtion, men hur vi ska göra detta utan att förändra hela vår vardag handlar om hur vi ska göra det. Alltså skapar detta förutsättningar för HUR vi ska bidra till en minskad elkonsumtion då vi redan vet "vad" vi behöver göra. Vi måste förstå hur mkt konsumtion av el varje liten del i hemmet skapar, först då kan vi förändra sådant som inte är nödvändigt.
 
AnneFi
Rätt svar är X

Skulle vilja vinna för att jag och min sambo bor i ett hus på 74 kvm plus källare och förbrukar 28000 kwh om året.
Skulle Behöva Eliq för att nå mitt mål att sänka förbrukningen med 10000kwh.
 
Svar: X

El förbrykning
2010: 4000kW
2011: 5000kW
2012: 6000kW
2013: 7000kW?
Ingen vidare trend :what:
 
Rätt svar X
Med en flytt från hyresrätt till första huset blev medvetenheten om elen direkt påtaglig. Med en energisparlösning som denna skulle vi på ett enkelt och superb sätt hitta just våra energitjuvar. Hjälp oss att sänka kostnaderna och få direktkoll på energiförbrukningen så blir vi både mer miljö som energismarta!
 
Hej

Svaret är X

Har precis byggt en Smålandsvilla och som uppvärmningen har vi fjärrvärme och FTX ventilation. Dessa har redan fått en separata elmätare. Övriga förbrukare har valts med focus på energiförbrukning. Torktumlaren har värmepumpsteknik. All ytterbelysning är led. Kyl och frys de energisnålaste. För att kunna spåra och göra uppföljning av övriga förbrukare skulle jag vilja vinna en ELIQ.

//Carl-Johan
 
Svar X

varför jag borde vinna är för att jag igår köpt ett hus med sambo och barn och på måndag fyller jag 30 bast. Vad vore då inte en perfekt present till oss alla i familjen. för vem vill inte ha koll på sin el!
 
Svar: X

Jag tänkte koppla min Eliq online så alla kan se och utmana mig! Besökare få ge tips och säga vad jag ska göra för att sänka elförbrukningen och jag kommer då genomföra det som test och posta mitt resultat i bloggen! Vill de jag stänger av NAS:en, byter ut ytterbelysningen mot LED eller slänger dubbelt så mycket tvätt i tvättmaskinen? Vad har det för påverkan på elförbrukningen - egentligen och räknat i kW och kronor?
 
Svaret är X
Har sänkt förbrukning från 25000 till 15000 kWh,genom övergång till pellets och FTX. Solvärme nästa steg för varmvattenuppvärming. De investeringarna är osynliga, men denna manick gör nya besparingar synliga, och lätta att påverka och motiverar familjen att spara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.