I den här veckans tävling kan du vinna två olika slags unika energisparlösningar från Exibea, som gör att du kan följa din energiförbrukning i realtid och se vilka prylar i hemmet som drar mest ström.

Totalt värde: 3 700 kronor

eliq2.jpg

Förstapristagaren får hem den smarta energidisplayen ELIQ som gör att du kan följa din elförbrukning via en stilren pekskärm. Du installerar själv enkelt en sändare som läser av elmätaren i realtid och skickar informationen trådlöst till pekskärmen, pekskärmen placerar du på valfritt ställe i ditt hem för att få full kontroll över din elförbrukning. På så sätt kan du hitta energibovarna i ditt hushåll.

eliq3.jpg

Andrapristagaren får hem ELIQ Energy Online som är en liknande lösning men där du följer elförbrukningen via datorn eller mobiltelefonen. Du får då istället för pekskärmen en energihubb som kommunicerar med ELIQ:s sändare och via din router lägger upp din förbrukning på ELIQ Onlines webbportal, där du kan följa din förbrukning var du än befinner dig samt få en rad nya sociala funktioner. Energihubben kommunicerar även din förbrukning via ljussignaler så du snabbt får indikation på när du ligger på en hög förbrukning.

Så här tävlar du:
Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: Vad utgör en av de banbrytande funktionerna hos Eliq Energy Online? Surfa in på eliq för att finna svaret.

1. Man måste ha en elektriker för att installera ELIQ
X. Du kan tävla i energibesparing mot vänner och bekanta
2. Du kan läsa börskurser via tjänsten

Motivera också med 3-5 meningar varför just du ska vinna.

Svaret ihop med motiveringen postar du i denna tråden.

Vinnaren utses fredag 22 februari.

---------------------------------------------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från Exibea under vecka 13. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.
 
X är väl rätt svar

Hej
Varför jag ska vinna ? jo för att det kan vara kul och hitta bovarna hemma,alltså elbovarna , he he.
Sen så är det väl alltid kul med nya moderna tekniska saker hemma.
Har man elpanna så går det ju åt en hel del el.
//Johan
 
Svar: X
Jag vill gärna vinna eftersom vi i vår familj tycker om att använda vår el effektivt. Dels för att vi vill spara på miljön och dels för att vi vill spara pengar som kan användas till något roligt, t ex semester. Vi har bytt flera elektriska apparater i vårt gamla hus för att spara el, och att få en energidisplay vore som grädden på moset.
 
Håller med tidigare talare om att X är rätt svar.

Vi har bott i vår kåk nu i 3 månader.
Varje månad så har det tillkommit ett antal gråa hår (ganska många) då elräkningen trillat in.
Hade varit kanon om man kunde hitta rätt väg för att minska sin elförbrukning på ett snabbt och enkelt sätt.
Att vi då sparar på vår miljö är en rejäl bonus...och att vi snuvar det stora elbolaget på lite inkomst är också en bonus...en bra en...den också :D
 
hej.

rätt svar är X,
skulle vara bra att få koll på elförbrukningen i huset, och det skulle underlätta i energisparandet för familjen. och kanske kan man upptäcka om grannen tjuvar ström till sitt hönshus igen. :D
 
Rätt svar är: X

Min motivering:
Min födelsedag är 22:a februari och vad skulle vara en bättre present än en Eliq? Förutom det så vor det skönt att få bättre koll på sin förbrukning för att kunna hålla nere kostnaderna och energiförbrukningen. Allt som kan minska klimatpåverkan är bra!
 
matsa79
Rätt svar är X

Anledning är att jag och min sambo har byggt ett passivhus och försöker komma ner så långt som möjligt i förbrukning. Det skulle då vara bra och vinna någon av dessa produkter för att hitta de bovar som finns + att man är en tekniknörd.
 
Rätt svar: X

I mitt hus bor en skurk som beter sig som en lurk.
Han stjäl vår el, det måste väl vara fel.
Men med en produkt från Eliq försvinner han med ett klick.
 
Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Svar: X

Skulle vara väldigt smidigt att ha en mätare/display som man enkelt kan flytta runt i hemmet.
När man ser vad som händer när man slår på eller av olika prylar i hemmet har man nog lättare för att spara energi!
Dessutom är det alltid roligt med nya prylar!
 
Svar: X

Som ägare av ett gammalt hus som borde vara en katastrof energimässigt enligt många hade det varit intressant att kunna se och jämföra vad det egentligen är som drar el här hemma. Är det verkligen huset som är boven eller är det bara en myt att gamla hus är energitjuvar?
 
Rätt svar är X.

Jag vill vinna därför att jag känner att vi har så otroligt mycket prylar som går på el: datorer, mobilladdare, TV-spel, mediaspelare, TV-apparater, lampor etc, och ingen riktig koll på hur mycket de i själva verket drar. Om man på detta vis kan få hjälp att minska sin elförbrukning, så är det en vinst för både mig själv och miljön. Sen skadar det ju inte att den är väldigt snygg!
 
Rätt svar är X

För att övertyga övriga familjemedlemmar om vikten av att tänka på energiförbrukningen skulle jag vilja vinna. Idag är det svårt att motivera ett inköp av tex LED-lampor när priset vida överstiger motsvarande halogenlampa. Kan jag däremot påvisa vad saker i hemmet faktiskt förbrukar genom ELIQ kan vårt hus blir mer energieffektivt och hela familjen kan tänka elförbrukning.
 
Rätt svar är X

Varför ska då jag vinna? JO med en nyinköpt villa med direktverkande el kommer säkerligen elräkningen direktpåverka hjärtat så det vore väldigt lugnande för oss om vi kunde läsa av vart vi kan hitta våra små energibovar och dessutom visa för barnen hur bra det är att släcka sin lampa efter toabesöken och dessutom tävla med att få så låg energiförbrukning som möjligt =)
 
Svar X

Jag har ett stort teknikintresse och har som mål att minska elförbrukningen, tyvärr har jag fått inköpsstopp av min fru på all teknik och vad vore bättre än att få en ny teknikpryl som jag dels kommer ha stor nytta av och samtidigt kan skoja med min fru om att teknik inte alltid kostar pengar
 
Svar X

Vi har två små barn som inte kan lära sig att släcka, att stänga av datorer/tv/spel m.m. Med denna kan även barn lätt se vad som kostar. Moroten bli att hela familjen för något roligt tillsammans för besparingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.