Vi kollar på hur vi löser spisfläkt till vår nya köksö. Gammalt hus, lågt i tak, knappt 2 m. Vi börjar från scratch: ingen kanal dragen. En sån här
http://www.tretti.se/m/vitvaror/koksflaktar/underbyggnadsflaktar/gorenje-dfa9535x
inbyggd i bänkskiva med kolfliter kunde vara nåt. När den inte används är den nedfälld.

Vi bedömer att roligare kan vi ha för 20.500... För en pryl som borde vara föga mer avancerad än en torktumlare... Men den KAN ju vara värd det? Någon som har erfarenheter av en liknande köksfläkt? Funkar bra?

Alternativ för den händige: Motsvarande takhängd hittar man för rimliga pengar. Bygga om sån? Erfarenheter?

Så här ser det ut: gamla spiskåpan ska givetvis vara kvar. Elspisen är nu under denna (se stekpannorna) men ska flyttas ungefär till positionen som den mosaikklädda köksön nu har.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Någon?
 
Jag försökte hitta en bild på en sarg som är ner pendlad från taket och i där är en fläkt men tyvärr så har jag inte hittat den.

Ska leta lite till
 
Gissar att du menar kåpan? Den var fin! Nåt i den stilen kunde funka. Lite väl nyfunkis för vårt bonnakök och den ser ut att bygga typ 70 cm ner vilket betyder att vi får nederkanten i knähöjd (nästan). Men den är vid och den löser belysningen elegant.
 
Stenolofanders skrev:
Gissar att du menar kåpan? Den var fin! Nåt i den stilen kunde funka. Lite väl nyfunkis för vårt bonnakök och den ser ut att bygga typ 70 cm ner vilket betyder att vi får nederkanten i knähöjd (nästan). Men den är vid och den löser belysningen elegant.
70 ner från taket, bli i knähöjd? Antingen har ni ju extreeeeemt lågt i tak, då ska ni nog lägga pengar på att bygga om huset, eller så är ni 4 meter långa.

:p
 
Redigerat:
Eller så har vi bara knäna ovanligt högt på kroppen. Nä, det var n liten skämtsam underdrift. Men faktum är att vår långe vän Jonas släpar i snaggen och att vi alla aktar oss för att hoppa jämfota i denna del av huset.
 
Jag hade nog satsat på något i denna stilen från Tovenko
Cottage-tak-F10-12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eventuellt beroende på hur mycket jobb ni vill lägga ner eller leja ut bygga en egen kåpa och sätta in en inbyggnadsfläkt.
Känns som om det skulle matcha köket och huset lite bättre än de andra alternativen som kommit fram här. (Min uppfattning.)
 
Det är samma typ av fläkt som ska använda sen hur sargen/kåpan ser ur är en design sak
 
Har ni spishällen infälld bredvid vedspisen nu, under den befintliga kåpan? Det är ju kanonsnyggt, väldigt funktionellt och ett smart och smakfullt sätt att modernisera ett gammalt kök på. Att flytta ut spisen till en köksö känns helt fel. Det passar i ett modernt hus men inte i ett gammalt. Jag tycker ni ska tänka om köksdesignen.
 
pelpet skrev:
Har ni spishällen infälld bredvid vedspisen nu, under den befintliga kåpan? Det är ju kanonsnyggt, väldigt funktionellt och ett smart och smakfullt sätt att modernisera ett gammalt kök på. Att flytta ut spisen till en köksö känns helt fel. Det passar i ett modernt hus men inte i ett gammalt. Jag tycker ni ska tänka om köksdesignen.
Även om jag kan hålla med ovanstående så kan jag förstå om man tycker att det kan bli trångt med spisen i hörnet. Ibland måste man göra en avvägning mellan form och funktion.

En annan tanke som jag inte vet hur realistisk den är - ni kan inte byta plats på vedspis och elspis?
Mina svärföräldrar byggde in häll och ugn sida vid sida med en gjutjärnsspis. De pratade med en smed som gjorde en ram till hällen i gjutjärn. Jag tycker att det var ett riktigt snyggt sätt att kombinera gammalt med nytt.

Sen är det ert kök och era behov... :)
 
Mats.Hulten skrev:
pelpet skrev:
Har ni spishällen infälld bredvid vedspisen nu, under den befintliga kåpan? Det är ju kanonsnyggt, väldigt funktionellt och ett smart och smakfullt sätt att modernisera ett gammalt kök på. Att flytta ut spisen till en köksö känns helt fel. Det passar i ett modernt hus men inte i ett gammalt. Jag tycker ni ska tänka om köksdesignen.
Även om jag kan hålla med ovanstående så kan jag förstå om man tycker att det kan bli trångt med spisen i hörnet. Ibland måste man göra en avvägning mellan form och funktion.
Sen vet vi ju inte heller vad diskhon är för någon stans. Risken är ju att den är för långt ifrån spisen där den är placerad idag.

På jobbet har vi en spisfläkt med kolfilter (en sån vanlig som hänger under överskåpen). Helt värdelös är den! Den låter bara en massa utan att nämnvärt minska matoslukten :( Men visst, nyare kolfilterfläktar kanske är bättre.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
tlundberg skrev:
Sen vet vi ju inte heller vad diskhon är för någon stans. Risken är ju att den är för långt ifrån spisen där den är placerad idag.
Japp, här har vi anledningen till att vi överhuvudtaget funderar i köksöbanor. Nu är det drygt fyra meter till diskhon. Senast igår spillde jag ut kattskålen (som barnen placerat) två gånger på väg mellan spisen och diskhon med heta kastruller. Nästa gång är det katten eller barnen jag snubblar på och den heta grytan jag spiller. På katten/barnen. Jag hade nog framförallt valt en annan placering av diskhon: mkt svårt nu, av planmässiga skäl.

Annars håller jag helt med om art nuvarande infällda halogenhäll under gamla spiskåpan är både snygg och funktionell: för förre ägaren som inte hade några mängder av vare sig barn eller katter.
Ingreppet med nya köksön kommer ju inte heller bli sådär värst omfattande. Enda skillnaden blir att nuvarande köksö/avställningsyta blir något större, smått förskjuten och försedd med spis och fläkt. Troligen behåller vi den "gamla" halogenhällen på ursprunglig plats. Blir fyra generationer spisar i samma kök: stenugn, järnspis, halogenhäll och ?

Tack ska ni ha för alla kloka ord!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.