Hej alla,

Året projekt blir ett 15 m2 förråd (samt kök, men det hanteras i en annan tråd ;) ) Då vi har en begränsad budget har vi kommit fram till att vi inte kan vräka på för mycket på förrådet.

Vi tänker oss mått (ca) 3x5 (3:20x 4:80) eller liknande.

Förrådet är tänkt att ställas på plattor för en billig lösning. Vidare vill vi ha möjlighet att ha en frost-vakt i förrådet för att hålla plusgrader. Detta innebär ju att vi behöver isolera i någon form.

Vi kommer köra ett pulpettak och inga alt något litet fönster.


Hur bör vi bygga detta för att göra det ekonomiskt vänligt mot plånboken?

Hur bör väggarna isoleras för att fungera med frostvakt?
Vad är den korrekt benämningen? kallförråd, varmförråd eller vad?

vilken typ av dörr bör vi skaffa? 10 eller 18 graders?

Vad tror ni ett sådant här bygge kan hamna på kostnadsmässigt? inklusive allt förutom inredning i förrådet då. Någon som byggt ett 15m2 förråd i lösvirke?

tacksam för alla tips och råd man kan få :)
 
Ingen som gjort något liknande eller har tankar? ;)
 
Byggstommar.se skulle jag rekommendera :)
 
Mikael_L
Isolering är billigare än uppvärmning, iaf upp till en ganska rejäl tjocklek.
Så jag tycker inte ni ska snåla där, 95mm är verkligen inte mycket, kan ni ta t.ex. 120 eller 145mm så ger det direkt mycket lägre elräkning.
Men det beror ju även på om boden är tillfällig och ska avvecklas om några år. Då blir det ju en avvägning.
 
A
t-quick skrev:
Byggstommar.se skulle jag rekommendera :)

Jag rekommenderar också byggstommar. Jag byggde iofs en isolerad friggebod med tegeltak och isolerglas så det drog iväg en smula. Jag var ute efter att få lite rejälare stomme och lite mer frihet i fönsterplacering m.m. och valde därför en separat stomme och resten lösvirke. Med en byggsats kommer man nog billigare undan, på bekostnad av kvaliteten förstås.
 
Hemmakatten
Vi hade ett oisolerat förråd på ca 7 kvm, under året vi byggde huset, som var köpt på nåt byggvaruhus och som kom som en byggsats med dörr o litet fönster. Iofs ganska lätt att sätta upp. Det var så klent virke i den att det ingick snedsträvor att sätta upp inne i boden. Trots detta var det rangligt. Golvbrädorna var tunna,alltför tunna för tvättmaskinen som vi fick stabilisera under golvet med extra reglar. Samma sak med toan. Och att skruva upp en 80 l vvb på väggen krävdes många stabiliserande kortlinger. Efter vintern hade blivit glipor mellan fasadpanelen och dörren var sned.

Vi gav hela sk_ten till en granne som nu har boden som en liten vid vid sjön för förvaring av lite fiskegrejor och strandstolar mm och det passar den bra till.

Vårt permanenta friggebod blev, som du nog redan förstått, byggt i lösvirke. Det är som natt och dag kvalitetsmässigt. Kan inte annat göra än att rekommendera lösvirke.

Kan inte rikigt säga vad kostade, vi har oisolerat men en gjuten platta. Men har svårt att tänka mig att det skulle vara billigare ned samma kvalite i en byggsats.

Vi har även ett annat förådd (med bygglov) som är isolerat. Vi har ingen uppvärmning men ett rör med temperaturstyrd utsugningsfläkt i pann/teknikrummet som leder överskottsvärmen till förrådet. I förrådet är det 4--8 grader under vintern och ca 12-16 grader på
 
Hur ligger priset på friggebodsstommar jämfört med att köpa reglar och såga upp själv? Har man en kapgersåg ska den ju användas kan man tycka :)
 
Felde skrev:
Ingen som gjort något liknande... ;)
Jo visst, massor av gånger. Här, t.ex.

Det blir inte mycket billigare än att bygga en regelstomme av trä, klä den med vindduk och sedan träpanel. På taket lägger du råspont med takpapp. Isolera med glasull. Det gäller mest att inte krångla till det.
 
tack för input :)

Det var vad jag var orolig för, att det man köper är alldeles för vek i stommen. Tanken är att förrådet skall tjäna som först och främst förråd såklart, men vill även ha en arbetsbänk som man kan nyttja istället för köksbordet ;)

Vilken regeldimension rekommenderas vid ett bygge av stomme? För att det skall hålla sig stabilt ?

någon som har prisuppfattning? ungefär vad man kan räkna med? Kommer troligtivs inte sätta in något fönster, utan köpa en dörr med fönster i.
 
Du kan bygga väggarna av 45x95, eller ännu grövre beroende på hur mycket isolering du vill ha. Tak och golv 45x195, kanske.

Ett tips är att tänka om angående fönster. Det kan blir fruktansvärt varmt i en så där bod, så ska du kunna vara där och jobba på sommaren vill du ha ett fönster.
 
Virket i sig är inte så dyrt. Chocken kommer först vid färg o takpapp. Vårat förråd byggde vi utan isolering (men med vindpapp, så att isolering kan läggas till om man vill lite senare. Golvet är redan isolerat då det är svårt att göra i efterhand. Totalt hamnade vi på runt 45 000 för ett förråd på plintar och indragen el. Förrådet vi utgick från hittade vi på www.byggbeskrivningar.se. Dessa ritningar ändrade jag så att vi fick ett sadeltak istället för ett brutet. Dörren flyttades också från kort- till lång-sida.
 
Var det ett 15 m2 förråd då?
 
Gould skrev:
Förrådet vi utgick från hittade vi på www.byggbeskrivningar.se. Dessa ritningar ändrade jag så att vi fick ett sadeltak istället för ett brutet. Dörren flyttades också från kort- till lång-sida.
Det är väl redan sadeltak på de bodarna. Ingenting att ändra.
 
Förlåt..... skrev fel.....
Pulpettak ska det vara :).
För att få lite synpunkter på mina ändringar så kontaktade jag de ansvariga för sidan, som ställde upp o gjorde en hållfasthetsberäkning på takstolarnas dimension. (gratis.....) Förrådet är på 15 m2.
 
  • Gilla
Tallyhooo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.