Hej forumet,

Jag är rätt nybliven husägare och har dykt in i uppvärmningens förlovade land.

Lite bakgrundsfakta: 1,5-plans trävilla från -95 med frånluftsvärmepump (Elektro Standard, gissar från -95) som värmer golvvärme i nedre botten. Övervåning med tre sovrum, allrum och badrum, osäker på kvadrat men runt 60 skulle jag tippa. Övervåningen värms med 4 x elradiatorer (400v, 800w), fula som stryk, luften blir riktigt torr nu på vintern i sovrummen och jag är helt enkelt inte nöjd med dem. Nedervåning med golvvärme är kanon.

I Energideklarationen är vi rekommenderade en luftvärmepump, gott så. Men vid samtal med Polarpumpen säger killen att jag bör ha kvar mina element i alla fall när det blir riktigt kallt, jag vill ta bort skräpet. Men övervåningen har som sagt många små rum, så det kanske inte är helt lätt att placera innerdelen för en luftvärmepump ändå?

Så vad skulle ni göra för att komma ner i kostnad och bli av med de fula gamla radiatorerna?

Jag är lite inne på att sätta in Gnosjö 400v oljefyllda radiatorer i första hand. Kolla hur det funkar och vad som händer med räkningen och kanske efter det installera en luftvärmepump av mindre modell.

Om jag köper nya radiatorer, kan jag gå ner till 400v och 400w/350w för att komma ner i elförbrukning? Bakom nuvarande radiatorer finns en kopplingsdosa, så det ser hur lätt som helst att installera själv. Några problem med detta? Bör jag anlita elektriker?

Vad händer om jag byter frånluftsvärmepumpen istället? Dyrt, men en modern variant kanske kan värma hela huset?

Tack på förhand för hjälpen!
 
Jag är lite inne på att sätta in Gnosjö 400v oljefyllda radiatorer i första hand. Kolla hur det funkar och vad som händer med räkningen och kanske efter det installera en luftvärmepump av mindre modell.
Du kommer inte att minska elräkningen något genom att byta dina elradiatorer mot oljefyllda elradiatorer. Det verkar vara en vanlig missuppfattning bland folk att dessa oljefyllda elradiatorer ska sänka elförbrukningen.

Om jag köper nya radiatorer, kan jag gå ner till 400v och 400w/350w för att komma ner i elförbrukning?
Nej! Du kommer inte sänka elförbrukningen genom att sätta in mindre elradiatorer än de som redan sitter där. Enda skillnaden blir att du eventuellt får underdimensionerade radiatorer som inte räcker till för att hålla önskad rumstemperatur när det blir kallt ute.

En elradiator slå på och av i intervall för att den inställda temperaturen på termostaten ska hållas. En elradiator som avger 400W måste gå dubbelt så lång tid för att värma ett rum till en viss temp jämfört med om det skulle suttit en 800W elradiator där.
 
Redigerat:
Sätt in luftvärmepumpen och behåll elradiatorerna, sätt bara på dessa vid behov. Om du har dörrarna öppna till rummen behövs de rätt sällan.

Som sagt så kan man inte spara något i el med nya radiatorer, det blir bara jämnare värme: tar längre tid att värma upp, och lngäre tid för elementen att svalna. Det och utseendet är enda motivet att byta. Lägre effekt spar inte heller något, snarare tvärtom, då även det gör att det tar längre tid att värma upp. Däremot är ju förståss ett 400w-element billigare i inköp än ett 800-w, så ska du ändå byta dem pga utseendet kan du ju räkna ut minsta möjliga effekt för att spara nån krona där.
 
Du kan ju prova att slå av dom helt nu för att se hur illa det kan bli komfortmässigt. Eftersom det är en övervåning så drar den ofta väldigt mycket mindre än bottenvåningen! Vi har i princip aldrig på våra element på övervåningen. Går aldrig under 19 grader när vi håller 22 på bottenvåningen. Vid normala vintertemperaturer skiljer det sällan mer än em grad!

Naturligtvis beror detta mycket på planlösning etc.

Är planen en LLVP på övervåningen så sätt det och slit bort elementen helt.
 
Om man monterar bort alla dörrar på övervåningen så kan en LLVP nog ersätta radiatorerna. Nackdelen är att huset kan bli svårsålt då många gärna vill kunna stänga sina sovrumsdörrar......
 
Sätt först in LLVP och se hur den fungerar med uppvärmning.
Efter det kan du fundera på att byta ut elementen pga av utseende/estetiska skäl.
Har de nuvarande elementen bimetalltermostater så kanske de börjar bli slitna, men nu har du LLVPn som ska värma så de har inte så stor betydelse längre.
Har du barn/ungdomar i familjen vill de ofta ha stängda dörrar och ibland även krav från föräldrarna beroende av vissa skillnader i ordningssinne ;)
Om du sedan väljer att byta element så väljer man sådana med elektronisk termostat och personligen tycker jag det finns flera icke oljefyllda att välja mellan och med utseende som är vackrare än t.ex. Gnosjö oljefyllt.

Torr luft eller dålig luft i sovrum är nog mera en ventilationsfråga än skillnaden mellan olika elelement. Har du tilluftsventiler i sovrummen, om inte så skulle sådana förbättra luften och att frånluften fungerar.
 
Tack för alla svar!

Det finns ventiler i sovrummen, men (och återigen är jag ny på detta) men det borde vara tilluft eftersom frånluftsvärmepumpen skapar undertryck och luft sugs in där?

Det låter som att byte av radiatorer i stort sätt är en estetisk fråga, så jag ska fundera över ett byte där. Hur låga temperaturer brukar en LLVP fungera över? Det kanske inte är så många dygn över året man egentligen kommer behöva radiatorerna ändå? En tanke kan vara att ta bort elradiatorerna och köpa enklare fristående som man kan koppla in vid behov.

Vad tror ni om att byta till en effektivare och moderna frånluftsvärmepump då? Elektro Standard-skåpet som står är nu inne på sitt 18:e år. Kan en modern variant ge bättre värme i hela huset?
 
Vi har haft elementet i sovrummet på tre kvällar i år hittils. Stänger av det när vi lägger oss, eftersom vi sover med öppen dörr.

Man behöver självklart inte ta bort dörrarna till sovrummen för att få in pumpvärmen, bara se till att folk vänjer sig vid att hålla dem öppna större delen av tiden.

Frånluftsvärmepumpar vet jag inget om :-D
 
Vi har endast luftvärmepump i vårt hus..

140 m2 boyta fördelat på 2 plan.

Har funkat trots att det vart neråt -15..

IVT pump..
 
jkarlberg: vi har exakt samma m2 på 2 plan och vår Elektro Standard värmer inte hela huset. Om el-radiatorerna är avstängda blir det rätt snabbt svalt på övervåningen, nu under vintern riktigt kallt. Är vår pump underdimensionerad eller bara gammal?
 
Maräng: Vår helt normala LVP värmer lätt hela huset på 160 kvm om det är varmare än 10 minusgrader, och det är bra mycket varmare uppe än nere. Kika på hur er innedel är palcerad. När vår satt i trappan blev det väldigt kallt i köket och sovrummen nere, nu sitter den över ytterdörren och hela huset värms.
 
Anna_H: Vi har ingen innerdel, pumpen värmer enbart golvvärmen i bottenplan. Men en modernare pump kanske kan kompletteras med en innerdel också? Osäker på om man kan göra det med den vi har.
 
maräng skrev:
Anna_H: Vi har ingen innerdel, pumpen värmer enbart golvvärmen i bottenplan. Men en modernare pump kanske kan kompletteras med en innerdel också? Osäker på om man kan göra det med den vi har.
Ni pratar om olika system. Anna_H har en llvp, ingen luftvatten.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klart det blir kallt på övervåningen med en LVVP om ni inte har vattenburet på övervåningen.
 
När man pratar luftvärmepumpar måste man tänka på att det skiljer mycket vad olika modeller/märken ger i värme vid låga utetemperaturer(Titta alltså inte på vad som står i annonsen om pumpen, den siffran anger hur mycket värme den ger vid 7plusgrader). Ex mitsubishi qheat 660 ger 4,3kw vid -15 jämfört med en ivt nordic inverter som ger 3,0kw vid samma temp.
Sen räknar man på ca 60w per m2 i värmebehov i en vanlig villa. Vilket skulle betyda att 160m2 kräver ca9600w när det är som kallast.
Då kan man enkelt dra slutsatsen att en pump som leverera 3000w inte kan hålla huset varmt när det är riktigt kallt.
Vårt hus är ca100m2 uppvärmd yta och vi har en Mitsubishi qheat660 och går man efter min tidigare uträkning så stämmer den ganska bra. Dvs pumpen klarar hela husets värmebehov ner till ca-15 sedan får vi slå på element i kök och hall vilka är på 1000w + 700w. Räknar man då så blir ekvationen så här pump=4300w element=1700w =6000w
Och då är det vad vårt hus skall behöva enligt tabellen dvs 60w/m2.

Till slut vill jag då säga att en ensam pump klarar inte att värma ett relativt stort hus själv, iaf inte om man vill ha 21-22c inne. Däremot är ju ett bra alternativ att investera i två pumpar, alt komplettera med element eller kamin när det blir riktigt kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.