Jag får frågor om hur man hittar en fastighetsbeteckning eller vem som äger en fastighet, dvs ett hus och/eller en bit mark.

Jag skriver svaret här så att det kan återanvändas. Kan vara bra också att fylla på med tips och frågor efter hand i tråden.

Har du bara adressen så hittar du fastighetsbeteckningen via Metrias tjänst FastighetSök för alla, en gratis tjänst. Klicka här för att komma till FastighetSök.

När du är inne där hos Metria kan du också för 75 kr köpa djupare information om fastigheten (tomtyta, boyta, taxeringsvärde, servitut etc.). Klicka här för exempel på vad du får för 75 kr.

Har du varken adress eller fastighetsbeteckning till marken eller huset du är intresserad av, kan du köpa en särskild fastighetskarta för ett område, där alla fastigheter med fastighetsbeteckning finns inritade. En sådan karta heter alltså Fastighetskarta och ett alternativ är att köpa den digitalt via Metria, vilket kostar 150-200 kr beroende på hur stort område du vill att kartan täcker. Klicka här för att köpa fastighetskarta hos Metria. OBS! Inloggning krävs.

Ett annat alternativ är att gå till en kartbutik och där beställa en pappersversion av den fastighetskarta från Lantmäteriet du vill ha. De trycks då på beställning och leveranstiden är 1-2 veckor. Klicka här för att komma till en kartbutik på nätet.

Vem äger då fastigheten? Numera är det Lantmäteriet som är ansvarig för fastighetsregistret (tidigare domstolarna). Enligt uppgifter hos Lantmäteriet kan man bara ringa dem och uppge en fastighetsbeteckning, så berättar de vem som är ägare. Deras telefonnummer är 0771-63 63 63.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
MrXman och 7 till
  • Laddar…
Om jag inte ser fel så krävs det för att få reda på ägare att man tecknar abonnemang på FastighetsSök, 1500 kr i grundavgift, 150 kr/månad och 26 kr för att få ut ägaruppgifter; moms tillkommer.
 
  • Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Har du varken adress eller fastighetsbeteckning till marken eller huset du är intresserad av, kan du köpa en särskild fastighetskarta för ett område, där alla fastigheter med fastighetsbeteckning finns inritade. En sådan karta heter alltså Fastighetskarta och ett alternativ är att köpa den digitalt via Metria, vilket kostar 150-200 kr beroende på hur stort område du vill att kartan täcker. Klicka här för att köpa fastighetskarta hos Metria. OBS! Inloggning krävs.

Ett annat alternativ är att gå till en kartbutik och där beställa en pappersversion av den fastighetskarta från Lantmäteriet du vill ha. De trycks då på beställning och leveranstiden är 1-2 veckor. Klicka här för att komma till en kartbutik på nätet.
Ett enklare alternativ är att söka på fastighetskarta i App Store och ladda ner en app som heter Huskolla. Väl inne där kan man klicka på Sök via karta och tillåta att appen använder din nuvarande plats. Då får man upp en fastighetskarta med nålar på. Klickar man på en av nålarna så får man veta adress och fastighetsbeteckning, boyta, markyta, taxeringsvärde, försäljningsdatum och försäljningspris. Dessa uppgifter kostar inget. Intressant tycker jag.
 
  • Gilla
nrgize10 och 3 till
  • Laddar…
Jag testade beställa fastighetsinformation för vår egen fastighet via huskolla appen för 75 kr i tron om att det skulle stå vem som ägde fastigheten men det gjorde det tyvärr inte. :(
 
Prova att ringa kommunen. Är de på bra humör så fixar det allt det där åt dig gratis.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ett helt gratis alternativ för att få fram alla dessa uppgifter är att skicka ett mail till lantmäteriet och bifoga en skärmdump från t.ex. eniro där man har markerat fastigheten ifråga. Jag har gjort så själv och någon dag senare låg ett tjockt kuvert i brevlådan med all information som de har om fastigheten. Helt gratis!
Tack offentlighetsprincipen för det...
 
  • Gilla
JohnA och 2 till
  • Laddar…
Eller också har man som jag tur att bo nära ett lantmäterikontor. Där är det bara att gå in och låna en dator och då kan man se alla fastighetsuppgifter. Ägare, taxeringsvärde, pantbrev, area, fastighetsförändringar, mm.
Man kan även se bilagor så som köpebrev och servitut mm. Alla bilagor är inte digitaliserade men de som är det kan man se direkt.
 
Janus82 skrev:
Ett helt gratis alternativ för att få fram alla dessa uppgifter är att skicka ett mail till lantmäteriet och bifoga en skärmdump från t.ex. eniro där man har markerat fastigheten ifråga. Jag har gjort så själv och någon dag senare låg ett tjockt kuvert i brevlådan med all information som de har om fastigheten. Helt gratis!
Tack offentlighetsprincipen för det...
Aha, är det så att de är skyldiga att göra det gratis, pga offentlighetsprincipen?
 
Det är bara att ringa lantmäteriet.

Offentliga uppgifter.
 
Om du har vad fastigheten heter, så kan du ringa till skatteverket och där få reda på (gratis) vem som är ägare, taxeringsvärde, all information som finns om fastigheten.

Lantmäteriet får uppgifter om aktuellt taxeringsvärde en gång om året från Skatteverket. har taxeringsvärdet ändrats under året, (vid omprövning tex) får man således felaktiga uppgifter. det är alltså Skatteverket som har de senaste uppgifterna om fastighetstaxering då det är de som fastställer taxeringsvärden. Det man däremot inte kan få är en lista med alla taxeringsvärden på en radda fastigheter i tex ett excel, men att ringa om enstaka fastigheter (eller maila för den delen) går utmärkt. Skatteverket svarar dock inte på frågan: vad äger personen med personnr XXXX alt vad äger Pelle Svensson. Och de kan inte heller ge ut icke beslutade taxeringsvärden, dvs beräkningar vad det komma bli.
 
Vi hade ett fall på jobbet där våra kunder trodde att de var lagfarna ägare till en fastighet, för de betalade fastighetsskatt varje år. Det visade sig senare att deras föräldrarsdödsbon fortfarande var lagfarna ägare, barnen hade bara någonstans på vägen fått överta fastighetstaxeringen...
 
mehe skrev:
Vi hade ett fall på jobbet där våra kunder trodde att de var lagfarna ägare till en fastighet, för de betalade fastighetsskatt varje år. Det visade sig senare att deras föräldrarsdödsbon fortfarande var lagfarna ägare, barnen hade bara någonstans på vägen fått överta fastighetstaxeringen...
Dödsboet var antagligen fortfarande ägare, och då era kunder antagligen var dödsboet, får de betala fastighetsavgift. Detsamma gäller de som inte betalar lagfart, om säljaren skickar in köpebrev kan Skatteverket ändra taxerad ägare i sitt register. Inte samma sak som lagfaren ägare. Er kund är tvungen att begära lagfart (och betala detta förstås) för att inte dödsboet ska stå som lagfaren ägare längre. Det görs hos Lantmäteriet.
 
supe76 skrev:
Dödsboet var antagligen fortfarande ägare, och då era kunder antagligen var dödsboet, får de betala fastighetsavgift. Detsamma gäller de som inte betalar lagfart, om säljaren skickar in köpebrev kan Skatteverket ändra taxerad ägare i sitt register. Inte samma sak som lagfaren ägare. Er kund är tvungen att begära lagfart (och betala detta förstås) för att inte dödsboet ska stå som lagfaren ägare längre. Det görs hos Lantmäteriet.
Det vanliga är att allt ligger kvar hos dödsboet tills någon gör något... Vi har ordnat till allt av kunden, det jag ville få fram var att det inte räcker med att ringa skatteverket.
 
Sant, för Skatteverket gör inte lagfarter, utan Lantmäteriet gör det. Däremot kan Skatteverket byta ägare (för att kunna slippa betala fastighetsskatt) om de får in köpebrev, då inte alla köpare söker lagfart inom tre månader.
 
Jag kan inte svara för hur det fungerar i alla kommuner men där jag bor kan man gå in på kommunens egen karta (tänk google maps) och välja "fastighetsbeteckning". Då visas namn och tomtgränser på alla fastigheterna i kommunen. Finns även så man kan få fram detaljplaner etc för alla områden.

http://kartan.linkoping.se/

fastigheter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel. Har suddat lite ifall det sitter någon tjurgubbe där ute som skall bråka om något...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.