Så här ser det ut i hallen:
Det är - ingen dränering under utan direkt på jord: 50 eller 100 mm stenull, gjuten platta på 50 mm - innanför torpargrunden från 1910.
Sedan har man spacklat lite slarvigt. Och lagt plastmatta på utan limm.
Innerväggarna är av spånskivor.
Upptäckte när jag tog bort golvlisten mot ytterväggen att det var riktigt fuktigt upp på plastmattan. Så mattan åkte av och under hittade jag mögel lägs hela ytterväggen.

Nu har jag tvättat med klorin och Kloramin (hade pulver hemma) låtit torka med värmefläkt och sedan penslade jag med Boracol.
Har en massa projekt på gång och vet inte hur jag ska hinna med detta oxå!
Så - som akut lösning hade jag tänkt:
Sedan tidigare har jag köpt en billig nålmatta som jag hade tänkt att lägga ovanpå plastmattan - så tänkte att jag lägger på mattan tills vidare när Boracolet torkat. Inga golvlister.

Frågan är vad är bäst att göra sen när det hela ska åtgärdas? Det enklaste möjliga...
Golvvärmeslingor i flytspackel? Måste det till en primer först?
Spånskivorna måste bort. Men då borde väl även syllen bort så man kan prima ut till grundmuren?
Själva ytterväggen är återuppbyggt just där med lättbetonglock. Sedan är det (inåt) glasull i träregel och sedan spånskivor.
 
Redigerat:
Jag är ingen expert men jag tror du redan gjort det enklast möjliga för att åtgärda fuktproblemet när du tog bort plastmattan. Golvvärme är skönt men inte nödvändigt, till skillnad från ventilation (dvs ingen tät plastmattan). För att lösa mögelproblemet kanske spånskivor och organiskt mtrl i kontakt med platta eller mur måste bort. Finns syllpapp under syllen kan den ligga kvar om den inte är murken.
 
Du lär väl behöva dränera runt grunden (på utsidan).
 
Mikael_L
Rivt huset och byggt nytt, tycker jag känns som en vettig åtgärd, när det är rätt stora problem i ett såpass gammalt hus.

Enklast möjliga är att låta det hela "andas" fritt, dvs bygg inte in fuktkällorna med något alls.
Dränering kan ev hjälpa lite, men det bör nog ändå inte läggas några golv utan att först mäta upp om fukthalterna går ner tillräckligt.

Bila ur den gjutna 50mm betongplattan och undersöka och sen åtgärda kan också vara en lösning.
Och då går det kanske att isolera mer och få dit golvvärme om man önskar.
 
Mikael_L skrev:
Rivt huset och byggt nytt, tycker jag känns som en vettig åtgärd, när det är rätt stora problem i ett såpass gammalt hus.
Konstigt råd att riva huset....

Det är ju jättesvårt att veta vad som skall göras utan att ha hela bilden. Uppenbarligen har man gjort något på 80-talet, och det har sen blivit problem med fuktvandring.

För mig hade det logiska varit att dränera utifrån. Sen att bryta upp plattan, se till att få ned grus eller ngt under plattan för att bryta fuktvandringen, cellplast och gjuta nytt golv.

Det verkar som ni har ett stenhus med uppreglade väggar innanför. Man skulle ju i så fall kunna fundera på att ta bort allt organsikt och bygga med material som klarar ev fukt.
 
Kan det funka med platonmatta och ventilerade golvsocklar?
 
Dränering är inplanerad till sommaren - vi hann inte med det förra året. Möglet har vuxit på sina ställen längs ytterväggen - de har inte lyckats med övergången mellan stengrunden på torpargrunden och kanten på den gjutna plattan eller så har de inte ens försökt isolera där.

Vi ska även ta ner innerväggen och kommer förmodligen få ta bort allt organiskt - finns inget syllpapp alls som jag kan se på den 3 cm glipan som är öppen ännu så länge. Bästa blir nog med att mura med Leca. Och putsa med gips.
Att pila upp golvet hade ju varit fint - men det tror jag inte att jag orkar eller hinner med. Inte de närmaste åren i alla fall. Om vi inte absolut måste.

Gubben tror inte på Platon - han tror inte att luften skulle cirukela tillräckligt.
Han är inne på klinker. Skojigt i ett rum som har enda entrén samt de enda ingångarna till toa, vardagsrun, kök och sovrum.
 
Mikael_L
Det är ju inte gott att veta var vattnet/fukten tar sig in, för oss som inte ens har sett huset.

Är ni säkra på om det kommer från mark, det kan ju vara något annat fel i konstruktioen, väggar, tak, vattenrör osv osv.

Står golven högt över marknivån?
 
Det finns ju olika platonsystem. Tror att man kan dra ner varm inneluft under en platonmatta och sen suga ut den. Det borde torka ut bra och finns det några mögelsporer där så åker de ut utanför huset.

Låt gubben grilla en platonsäljare och testa vems argument som är bäst. Gubben kan ju ha rätt :)
 
Inga vattenrör i väggen.
Grundmuren vetter mot innergården.
Ett ställe som möggel växte på (ca 30 x 30 cm) fanns blommbädd utanför och skarven till det gamla huset av korsvirke och lertegel finns vid sidan av. Innanför skarven finns en gammal stående "bjälke" som nog kommer ursprungligen från golvet när de gjöt. Den ser frisk ut nedtill.

Nej golvet ligger nästan på marknivå på innergårdens södersida - sluttar neråt mot norrsidan.
Torpargrunden i den gamla delen är fylld med sand och den är inte högre än en golvbjälke. Nivåskillnad inne är 10 cm mellan gjuten och torpargrund.
Ytterdörren i den gjutna delen går ner en bit på den gråa grunden - om man kan se det på bilden. Det är 3,5 meter i mitten av huset som är gjutet på södersidan.
Det andra stället med möggel har överbyggd entré samt betongplattor utanför.
Väggen är uppbyggd av lättbetong där - sen isolerat utvändigt med cellplast, nätad och putsad med KC - hård sådan. Den spricker kors och tvärs sedan i somras. Skarven mellan nya och gamla fasaden knackade vi upp då den hade spruckit och upptäckte att den inte var nätat över. Det var sent på året så vi fyllde igen med hydralisk kalk tills vidare - även fasaden måste ner ju.
 
  • Egg1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gud förbjude att han skulle ha rätt :wow:
 
Bilden är tagen snart 2 år sedan inför försäljningen. Väggarna ser INTE ut lika fina längre.

Gubben har en del bra idéer:

Istället för att pila upp hela golvet så tar man upp en kant längs grundmuren och gjuter med lecakulor istället och murar upp innerväggen sedan med lecablock - puts med gips invändigt och utvändigt med hydralisk kalk (?) - skulle det vara en bra idé?

Kollade runt med fuktmätare igår. Golvet är tort 20-30 cm in i rummet. Dessutom kollade jag på andra sidan och där var det lika fuktigt längs grundmuren =O( Så det blir att ta upp klickparketten (eller vad det nu heter) samt skumgummit under den och låta cementen torka i sovrummet.
Det värsta är att även badrummet har gjuten golv... Där är man ju tvungen att ha tät golv. Som tur är är det iaf inte spånskiva där inne utan gipsskivor.
 
Har själv en gammal till- och ombyggd skånelänga.

Kan det vara kondensfukt från den gamla (oisolerade?) grundmuren som samlas på den gjutna plattan?

I vårt stall sticker en del gamla grundstenar upp. De blir alltid fuktiga, till skillnad från betonggolvet (oisolerat), el muren i betonghålsten ovanpå. Tror det beror på att de leder upp markkyla.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag tror att det är grundmuren som är boven (den är byggd 1910 direkt på jord) - att man inte kunnat eller inte brytt sig om att isolera mellan betongplattan och grundmuren/torpargrunden. Och iom att betongplattan är isolerad underifrån så har fukten bara en väg att ta och det är uppåt.
Är det så du menar?

Skulle det hjälpa att vi gjuter om en remsa (kanske 50 cm brett??) längs grundmuren med lecakulor blandat med cement? Ingen annan isolering inblandat där.
Ovanpå sedan mura om innerväggen med lecablock och isolerar med cellplast mellan yttermuren (som är murad med Siporex) och den nya innerväggen av lecablock?

Skulle fuktvandringen bli bättre då?
 
På första två bilderna finns det cementplattor utanför - den sista är tagen vid sidan av skarven mellan gammalt och nytt - har rivit ner väggen som delade kök och hall.
Det är fortfarande extrablött av klorintvätten.
130206 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

130206 002.jpg
130206 003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 130206 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.