Hej!

Har setat här och läst igenom ett gäng trådar om svavellukt från brunn.

Vi flyttade in i hus för scnart ett år sedan. Vattenprov gjordes då och allt är ok. Det har alltid luktat lite ruttet sådär svavel-aktigt vilket vi löser med att ställa vatten i en kanna och då blir det ok.

Nu, kanske senaste 1 veckan eller så hr det börjat lukta mer. Det stinker när man sköljer ansiktet i duschen vilket ju inte är så jättekul... Det vatten vi häller i kanna och låter stå ett tag luktar fortfarande inget dock.

Så, trots noll kunnande känner jag mig övertygad att det är svavel. Men varför blir det helt plötsligt mer?

När jag läser trådar här så verkar det finnas ett riktigt smart sätt att komma till rätta med problemet. Någon skrev i en tråd att:
"Svavelvätet kan man lätt få bort med att låta lite vatten som du pumpat upp rinna tillbaka i borrhålet. Det behövs bara ett flöde av några liter/timme".
Det låter ju strålande, men för oss som aldrig haft med brunnen/VVS att göra mer än att byta en varmvattenberedare för en månad sen (med hjälp av en vvs-firma dessutom) så är det många tankar då..

Hur gör man detta rent praktiskt?

MVH
Micke
 
hur mycket vatten tar ni från brunnen per dygn..??
hur mycket vatten har ni i brunnen.. ??
Eti..
 
Det finnas luftare som man sätter mellan pumpen och hydroforen. Dessa luftar vattnet och frigör svavelvätet från vattnet så att du slipper lukten. Kolla med firmor som säljer vattenreningsprodukter.

Jag har en sådan här luftare från Vattenreningsbyrån. Har funkat utmärkt i drygt 10 år. Kräver ingen el och har inga rörliga delar som slits. Enkel att installera.

http://www.varab.se/luftblandare-bl-3
 
Jag har flera bekanta som har satt en "kran" som dom kopplat en ledning till och låter en liten mängd rinna tillbaka till brunnen. Precis som du skriver i ditt inlägg. Utan återförning/luftning luktar det, med återförning så luftas vattnet och lukten försvinner. det fungerar perfekt och kostar nästan inget.
 
Troligen sitter det en magnesiumanod i den nya vvb, byta till en i zink.
Har själv det bekymret.
 
Trappa skrev:
Troligen sitter det en magnesiumanod i den nya vvb, byta till en i zink.
Har själv det bekymret.
Låter som en trolig anledning till den plötsliga ökningen av lukt.
Är vattnet bra i övrigt skulle jag investera i en wellmate hydrofor med stigarör. Den spolar vattnet upp i toppen på kärlet så vattnet kommer i kontakt med syre. Skulle det inte räcka kan man komplettera med en Micronizer (luftinjektor). Nån flink rörpulare kan nog få fram en länk och pris.
Svavelväte neutraliseras i kontakt med syre. Att låta vattnet rinna tillbaka i borrhålet, fungera enligt min erfarenhet dåligt då du inte får ner tillräckligt med syre. Och skulle du ha järn el. Mangan i vattnet fälls dessa ut i borrhålet.
Med vänlig hälsning, Morgan
 
Jag har "kört" med återledning i en borrad brunn i snart 35 år och det fungerar fortfarande mycket bra.
 
Så ni sätter ett t-rör på ink vatten och drar sedan tillbaka det mer eller mindre till botten i brunnen?
 
elmont skrev:
Jag har "kört" med återledning i en borrad brunn i snart 35 år och det fungerar fortfarande mycket bra.
Det fungerar i vissa fall, men då svavelväte bildas i syrefattiga förhållanden är ända lösningen att tillföra syre som svavlet äter upp. Att bara låta vatten rinna tillbaka ner räcker enligt min uppfattning inte så ofta till.
Vet också att en del brunnsborrare borrar hål i slangen och sätter en backventil. Allt hänger på hur mycket svavelväte det är.
 
Tanken med droppandet ner i borrhålet är att dropparna som faller ner ska bryta ytspänningen på vattnet och därigenom få svavelvätet att frigöras. Funkar nog i vissa fall som du säger mogge, men för mig känns det som en osäker metod eftersom man inte ser eller har koll på vad som händer nere i borrhålet.
Undrar ocskå över det du skriver i inlägg #6 här ovan om hydrofor med stigarrör. I en hydrofor tillförs ju ingen ny luft, så det syre som finns där borde ju förbrukas rätt fort. Med luftinjektor blir det ju en annan sak.
 
Någon som skulle vilja ta sig tid och beskriva det praktiska förfarandet med att låta vattnet rinna tillbaka i brunnen? Rinner det ständigt så fort pumpen kör?
 
Patrick E skrev:
Undrar ocskå över det du skriver i inlägg #6 här ovan om hydrofor med stigarrör. I en hydrofor tillförs ju ingen ny luft, så det syre som finns där borde ju förbrukas rätt fort. Med luftinjektor blir det ju en annan sak.
Det stämmer, det finns många ämnen i vattnet som förbrukar syre. Det vet alla som har en Hydrofor, luften försvinner.
Man måste tillföra luft 1-4ggr på år.
Tanken med stigaröret att vattnet liksom regnar ner i hydroforen vilket gör det väldigt lätt för svavelvätet att få kontakt med syre. Och samma där som i alla HF måste man tillföra luft. En micronizer tillför luft och överbliven luft släpps sedan ut via en ventil på toppen. Det gör att man bibehåller rätt tryck hela tiden.
Väldigt smidigt och nästan underhållsfritt!
 
Jag har satt en "kran" på ledningen mellan hydrofor och pump, där har jag anslutit en slang som slutar en liten bit ner i borrhålet. Volymen på vattnet jag återleder ställer jag med "kranen" jag uppskattar det till ca 20 liter i timmen. Vattnet rinner tillbaka hela tiden och blandar sig med vattnet i borrhålet samt "bryter" ytan när det "regnar" ner.
Tidigare använde jag en timerstyrd kompressor som blåste ner luft i borrhålet någon enstaka minut varje dag, även det fungerade bra ända tills kylfläkten på kompressorn lossnade så att kompressorn blev överhettad. Och i stället för att köpa en ny kompressor testade jag metoden med "återföring".
 
Då tappar du tryck hela tiden eller?
Då går väll pumpen minst i gång per timme, utöver normat uttag.
 
Tycker nog en wellmate HF låter enklare, och billigare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.