Hej!

Jag eldar flis med Swebos energibrännare som saknar eltändning och inte heller idag, när tekniken gått framåt, kan extrautrustas med detta. Tänkte därför höra om det är någon här på forumet som byggt en egen eltändning till denna flisbrännare eller använt en av konkurenternas tändning på Swebos modell? Att köpa ny stoker känns lite väl dyrt även om det skulle minska arbetsinsatsen... Får vänta tills nuvarande brännaren har slitits ut.
 
Jag har samma funderingar, så jag lyfter tråden :)
 
Kul att jag inte är ensam om funderingarna. :) Någon lösning har jag dock inte hittat sedan jag skrev mitt inlägg 2009. :(
 
Får du också problem vid strömavbrott, det slockar i ugnen efter 20-30min? Inte roligt när man är borta på dagarna o strömmen går en stund :(
Jag har en gammal swebougn som går på hemmahuggen flis...
På min gamla stoker hade jag eltändning, kanske enda fördelen med den iofs :)
 
Jo, strömavbrott ger ibland problem, men 20-30 min låter som ganska kort tid. Jag har ofta tillräckligt mycket småglöd kvar för att klara uppåt en timmes avbrott. Men det beror på vilken flis (torrhalt och sammansättning) jag kör med. Flis med mycket tallbarr håller i praktiken glöden längre, men bildar å andra sidan mer luftfickor i magasinet. (Snickeri-)Torr flis utan bark och barr är det sämsta hos mig vid strömavbrott eftersom jag måste mata sådan ganska snabbt även vid fyrhållning för att undvika bakbrand... Just nu eldar jag svagt fuktig massaved med bark men utan barr. Funkar bra. Man tager vad man haver för tillfället...

Att jag funderade på eltändning beror på att jag installerat solfångare också och då skulle det vara smart om flisen kunde tändas automatiskt när solen lyser med sin frånvaro.
 
Tändning finns det nog lösningar för, men kontrollerad släckning (automatisk) är nästan svårare, eller vet du?
Har funderingar på att kunna driva flismatningen med elverk vid strömavbrott?
 
Hej, det går fint att montera eltändning på ugnarna. Swebo har själva gjort det på de som levererats till England. Vilken styrutrustning har ni?? Är det SA2 så finns det ju utgång för tändare, kolla manualen.

Rent mekaniskt är det utan tvekan en leistertändare från Piltorps i gtb som funkar bäst, denna monteras i ett rör med 33mm inv.diam. som svetsas i manteln snett underifrån som mynnar upp under rostret. Tändaren heter leister igniter och påminner om en mattsvets.

Har ni äldre styr typ F2-F4 är det knepigare, då får man fixa logiken själv för tändfas och släckfas. Men svårt är det knappast.

Gällande bakbränder är mitt tips en produkt som heter bbs14 på Swebo, det är ett elektroniskt skydd som pulsar vatten utan att släcka eller störa driften. Att medvetet välja fuktigare bränsle pga bakbrand känns fel.
 
Igniter verkar vara bra :) läste att den även är gjord för träflis

Jag har inte swebos styrsystem, utan ett som bygger på stadardmoduler för normcentral med siemens LOGO plc som styrdon, som går att bygga ut. Borde gå att ställe in en gångtid för tändning med ignitern. Men hur löser swebo nedsläckningen? Någon aktiv funktion eller låter man flisen brinna mot skruven till den självslocknar (förhoppnigsvis)

vore intressant att se en bild i genomskärning på hur ignitern sitter i ungen ;)
 
Har man flera skruvar så tömmer man den närmast ugnen vid nedeldning, annars får det brinna mot bakbrandsskyddet.

Ring och kolla på Swebo, men genomskärning är nog svårt.. Dom kanske har nån bild.
 
Använder sig alltså swebo av piltorps igniter som tändare som tillval? i Så all ska jag nog ringa till dom....

Pga av strömavbrott har det skett okontrollerade släckningar av ugnen och det har aldrig brunnit mer än typ 5cm in vid skruven. Kan skruven ta skada av värmen?

Japp, har två skruvar, tyvärr rätt långa, så det låter hemskt när de går tomma, gnisslar o skrapar rejält, håller de för detta slitage om man kör med tömning?
 
Ja, som har igniter. Nej skruven tar ingen nämnvärd skada av varken värme eller tomgång. Men i ditt fall tror jag ugnsskruven är för lång för en vettig tömning vid nedeldning.
 
Håller med, skruven är för lång! Anser man det tillräckligt brandsäkert med nedsläckning utan tömning av skruven? Eltändning får ju inte göra systemet mer brandfarligt.....
 
Har nu pratat med swebo, väntar på mailsvar med priser.:)

Igniter tändare + BBS14 verkar vara det bästa för min anläggning vad jag förstår. Finns ingen info om BBS14 på wesidan, så jag vet inte så mycket mer än så....
 
Såg just att Swebo hat en annons på blocket med energibrännaren, på en av bilderna syns eltändningen tydligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.