AnneFi
Hej ska göra om i vårt nuvarande sovrum och tänkte passa på att komplettera med nya jordade uttag.
finns ett enkel uttag i hela rummet.

Två ytterväggar ska slitas bort och vi hoppas att vi kommer att hitta en kopplingsdosa då.

De nya uttagen, två vid fönster och två dubbeluttag vid golvet någonstans kommer att dras med nya rör
men jag undrar om man får dra om matningen från centralen i de gamla rören?
annars blir det lite svårt då all vår el ligger ingjutet i väggarna och är dragen i taken.

Strömbrytaren sitter i en murad vägg, får vi använda det gamla röret och upp till lampan där eller måste vi bila upp?

Vi kommer inte att dra något själv men jag ska sätta mig och beställa hem materialet nu tänkte jag.
Vill bara ha lite kött på benen så man vet när elektrikern kommer och inte bara gör saker för att han tycker att det är lättast.

Det här är första rummet vi kommit till som vi inte har någon chans att dra helt nytt och kommer antagligen att vara det enda i hela huset.
 
Ja det går bra att dra i ny FK i gamla rör :)
 
Visst får man dra el i gamla befintliga rör, eller menar du att använda rör som det redan finns andra ledningar dragna i som är i bruk? Hur menar du att ni hoppas på att hitta en dosa i väggen? Dosor ska vara åtkomliga, men den har kanske blivit inbyggd en gång i tiden.

Enda haken är om det är stopp i rören. Det kan ni själva prova med en dragfjäder.
 
Problemet jag haft är att det varit mycket sten/damm i rören så de har varit helt igenkorkade och trådarna sitter som berget... Det kan gå med en dragfjäder att "putta" loss propparna men jag har fått dra nya rör på flera platser...

Mvh,
Anders
 
AnneFi
I alla rummen vi har sitter det en kopplingsdosa men alla har varit övermålade, vi har fått leta oss fram och skära ut locket.
Just i det här rummet ser vi inte något ställe som den kan tänkas vara på så vi hoppas för allt vi har att den finns i väggen vi ska riva ut. annars ligger vi risigt i det för så vet vi inte hur vi ska komma åt elen.

Ja vi hade då tänkt att dra helt nytt från vår nya central och byta alla ledningarna i rören.
vill inte trängas med gamla tygtrådar direkt.

Jag vet inte hur man skulle kunna dra nytt till det rummet ens än gång. utan att behöva bila upp rum som redan är renoverade.. :/
 
AnneFi
ursäkta min okunnighet, är det trappströmbrytare jag ska ha om den ska gå till en lampa bara?
 
Du behöver inte en trappströmbrytare men det fungerar med en sådan. De flesta stora tillverkare har avskaffat den enkla brytaren och säljer trapp i stället eftersom den funktionsmässigt kan användas både som vanlig brytare och som trappbrytare.
 
1-pol/trapp brukar den kallas!
 
Trappströmbrytare Ja.

Det du kan göra är att gå över alla väggar från tak och en halvmeter ner och slå lite lätt med handtaget på en mejsel etc så hör man rätt tydligt när man är på en dosa. Dock kan många lager tapet mm ställa till det.

Tittar man på släpljuset eller utbucktningar från väggen så kan man ibland hitta dosor.
Annars är det nog rätt troligt att de dosor ni redan har hittat även går till detta rummet.

Elektrikern hittar det annars troligen. Bara att ta ett snack innan och lämna telefonnummer så att ni både vet vad som gäller.
 
AnneFi
Jag har dragit ner det ett lager väv där var på de putsade väggarna. beting rent
där är dock bom på 2*2 dm över dörren så jag hoppas att den är där och då har något putsat över den

såhär hade jag tänkt. förlåt min pinsamma ritning med tanke på brist på kunskap.
ska jag ha två strömbrytare en innanför dörren och en vid garderoben eller en kors vi dörren?
elen_zps2a819183.png
 
Det gör du nog som du vill med, antar jag :) Fast du menar nog kron eller dubbeltrapp! Kors används vis trappkoppling där du manövrerar en lampa från fler än två ställen. Jag hade nog satt strömbrytarna vid samma ställe. Då en dubbeltrapp :)
 
Vill du styra det gröna och orangea från en strömbrytare också?
 
AnneFi
Några tips:
Har du kollat på Eljo Renova? Den serien är ju gjord för att passa i gamla hus. Jag tycker annars att utanpåliggande el ser helt okej ut i ett gammalt hus.

De dolda eldosorna kanske du kan hitta med hjälp av en känslig spännnigsmätare.

Istället för att bila upp för att dra ny matning till rummet så kanske du kan dra utanför boxen, huset alltså, på fasaden, och sätta ett målat kabelskyddsrör som skydd.

Med hjälp av mottagare och brytare från nexa så kan behöver du inte dra tändtråd från platsen där du har lysknappen till lampan, utan det räcker med att du drar fram fas och nolla till lampan, sätter en nexamottagare där och sen el eller flera brytare var du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.