Vi har hittat en fin tomt i Sundsvall. Tomten är knuten till Smålandsvillan och Myresjöhus, så om vi köper tomten är möjligheten att välja husleverantör alltså väldigt begränsad. Vi gillar husen som Myresjöhus har, men har läst väldigt mycket negativt om dem. Är det någon som har byggt med dem i Sundsvall? Vi tänker att det borde skilja ganska mycket mellan städer, beroende på vilken kontaktperson man har och vilka entreprenörer som anlitas.

Det kanske är bättre att välja Smålandsvillan? Vad säger ni som har byggt med dem i Sundsvall - är ni nöjda?

Tack på förhand!
 
Deras argumentation i rätten ang. de möglande husen (enstagstätade fasader) som de byggt i hela landet är ju ungefär "alla hus v bygger möglar så det är den normala standarden om man bygger med oss".

Någon annan gång kan de säkert få det till att "Ok dit hus rasade efter 2 år, men allt vi bygger rasar inom 5 år, så det är normalt". Nu har ju rätten givit dem rätt att så länge de bara gör samma fel på allt de bygger så är det inget fel. Myresjöhus har sällat sig till skaran av byggföretag som "bygger hus med advokater".
 
Har byggt med smålandsvillan i Sundsvall. Är allt annat än nöjd med dom. Det är samma byggledare mm. som kör myrensjö/smålandsvillan här i Sundsvall.
 
Undvik dessa två företag (egentligen ett) de beter sig som gamla hästhandlare. Husen är behäftade med konstruktionsfel. Om du hamnar i åsiktsskillnad med dem hotar de, bluffar eftersom le vet att de allra flesta som bygger inte kan så mycket. Undvik dem det är inte värt att utsätta sig få dem. Ingen tom är värd de problem du kommer att få med BWGHomes dotterbolag. De ligger idag i tvist med otaliga familjer som de har bygg skit hus åt. Det finns mängder av mer seriösa hustillverkare än Myresjöhus och Smålandsvillan. Min rekommendation är att du undviker tomter som är knutna till hustillverkare då du redan vid förhandlingen sitter i deras klor.
Jag har 2 års erfarenhet av myresjöhus agerande och skulle inte ens rekommendera någon jag ogillade att bygga med dem.
Mares
 
Skulle nästan kunna tro att hemapularen byggt med dem. Eftersom de är exakt deras argument. Budskapet från företagen är att vid får bygga precis som vi vill vi får ändra precis hur vi vill. Behöver inte följa några lagar eller regler och du skal finna dig i det som kund. Hålla käften och betala massor dessutom i förväg. På huset jag byggde ändrade de bland annat konstrukaktionen på bärande delar utan att informera de vägrade att lämna över konstruktionen på Icke certifierade detaljer, de påstod att delar av husetvar godkända av certifieringsorgan vilket de inte var då även denna konstruktion var kraftigt ändrad efter den gamla certifieringen. De Förfalskade intyg osv osv. Bör påpeka att jag INTE tillhör de som byggt enstegstätat utan vanlig lockpanelshus intebens denna enkla fasadkonstrukaktionen behärskar de.
Mares
 
Hittade även jag kunstruktionsfel där SMV inte följde deras egna konstruktionshandlingar/ritningar. Dessa ritningar får vi som byggeherre ens ta del av, trots texter i BKR/BFS. Jag fick ta del av några ritningar vid ena vattenskadan som orsakades av dåligt utförda ränndalar. (vilka är inte beskrivna i AMAn). När vi rivit upp väggarna så fick vi se att en massa stödben hade spruckit sönder tack vara att bärlinorna var för korta och inte växlades på rätta ställen. Jag skulle villja rekomendera alla som byggt med SMV villa Nybro att försöka få ut ritning NBO_ANV.BALK och verifera denna så ni inte råkar ut för samma sak som för mig. Sedan detta med att dom säger att husritningarna skulle vara certifierade är en ren lögn. Finns inga sådan certifieringsorgan i detta land. T.ex en kertobalk, gipsskipa ,spik mm. kan man ceritifiera men inte en hel huskonstruktion. Jag begärde att få ut detta påstådda "ceritfikat" vid besiktningen men något sådan har jag aldrig fått tagit del av.
//Morgan
 
Vi har byggt ett Kalmar i Sundsvall och det finns som sagt både fördelar och nackdelar med Smålandsvillan. Fördelarna är förhållandevis lågt pris och enkelt. Nackdelarna är begränsningar i valmöjligheter.

Vi är överlag mycket nöjd med vårt hus, men det finns vissa saker man måste se upp med. Lägg till 40 000 kr på kalkylen för 4 dm stenkross för grunden. Detta är ett krav från Smålandsvillan men finns ej med i kalkylen. Lägg på de saker du vill ha redan vid husleverans, det blir väldigt bökigt att t,ex installera en kamin i efterhand.

Sedan vi byggde (Maj -12) så har man bytt byggledare och detta har varit ett enormt uppsving. Vi har haft några få saker att åtgärda så som en sprucken ruta och en hängränna som läckte. Bägge sakerna åtgärdades omgående så fort den nya byggledaren började.

Kalkylerna stämmer bra och det är inga drömkalkyler de gör. Så min slutsats av smålandsvillan i Sundsvall är att de är bra att ha och göra med.
 
Vi hade också en ny byggledare som var vettig i 4 veckor sen var han indoktrinerad i Myresjöhusandan. Det är inte en enskild person som gör det utan en organisationsanda. Bara under vår byggtid byttes byggledaren flera gånger. Tillslut tog de in bulldozern som försökte köra över oss med facktermer och hot. Så om något blir fel är gången såhär:

1. Först försök till trevlig attityd, men med förtäckta hot och att ni kan litapå oss vi kan bygga det kan inte ni. Vi kommer leverera 0fels hus ni kommer bli så nöjda.... Bara ni betalar så vi slipper gå till inkasso.

2. Tydliga hot tal om kronofogde. Advokat. Man tar in någon som är van att köra över. Här veknar säkert 99% och betalar trots stora fel. Här slutar de att svara på dina frågor. Börjar undvika dig osv.

3. Om du fortsätt att hävda att de skall bygga enligt avtal och lagar och håller inne betalning som säkerhet att du skall få avtalad produkt. (det är dit ända påtryckningsmedel) Kommer stockolmsjuristen då går samtalet över från konstruktion till juridik. Där spelar det ingen roll hur duktig byggare eller byggingengör du är. Det är inte längre relevant. Nu kommer hot om stämning mm.
Det är nu det börjar bli riktigt stökigt för dig som privatperson. Har du betalatnför mycket. Dvs för mer än vad de byggt för är du körd du måste stämma för att du igen pengar. Bäst förhandlingsläge har du om du hållit inne pengar men skaffa dig en bra advokat dom är duktig på att förhandla.

Deras jurist (han är ej advokat) är extremt nyckfull och kan lämna in en stämningsansökan bara för att han känner för det. Han tjänar sitt uppehälle just på små privatpersoner som han kan stämma.

I en domstol är det mer slumpen som avgör om du skall vinna (se domen om enstegstätade fasader) här engagerar de toppadvokater med bygg och fastighet som specialitet. Du får helt plötsligt betala två jurister från dem och din egen. Kan säga att detta är väldigt dyrt.

Som sagt undvik företag som bygger hus med hjälp av jurister som hemmapulare sa. Undvik BWG Homes (Myresjöhus och Smålandsvillan)
Mares
 
Redigerat:
Det är min 4:e byggledare jag har varit kontakt med. Dom verkar bara orka med 1 år innan dom kliver av rollen här i Sundsvall.
 
Vem ska ni ev köpa tomten av?
 
Om ni köper tomten från en privatperson förmedlat via SMV/myrensjö så behöver ni inte bygga med dem. Jag vet att dom har köpt upp några tomter själva här i S-vall. Men man kan lätt tro att det är SMV/Myrensjös tomter överallt tack vare deras nidiska säljare som sätter upp skyltar med SMV/myrensjö på var ena tomt som finns till salu här i länet.
 
morgannorberg skrev:
Om ni köper tomten från en privatperson förmedlat via SMV/myrensjö så behöver ni inte bygga med dem. Jag vet att dom har köpt upp några tomter själva här i S-vall. Men man kan lätt tro att det är SMV/Myrensjös tomter överallt tack vare deras nidiska säljare som sätter upp skyltar med SMV/myrensjö på var ena tomt som finns till salu här i länet.
Har just haft ett samtal med berörd säljare och blivit informerad att samtliga tomter som har skyltar uppsatt har avtal med markägaren igåtts. Jag får be om ursäkt att mina känslor svällat över något, men det blir lätt så när man har haft problem med SMV i 5 års tid.
 
Men det är ju långt ifrån säkert att det är sant. Lita aldrig på en hussäljare.
 
Har byggt med myresjö i halland. Perfekt bygge,allt har fungerat under byggnationen fastän vi bor utomlands. Kan rekommendera dem å det varmaste.
 
Hur länge har du arbetat för myresjöhus? Om du är nöjd beror det på att du inte sett bygget under tiden eller inte tittat tillräckligt noga alternativt att du får någon ersättning (lön, arvode etc) .
Mares
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.