Jag brukar sikta in mig på 3 år gamla bilar när jag byter. Då är den "värsta" värdeminskningen över. Iofs är garantier, fri service, etc. också borta vid det laget men med en såpass ny bil brukar det inte vara några problem. Tycker man kan jämföra leasing vs. lätt begagnat med bunden vs. rörlig ränta. Jag kör rörligt, brukar bli billigast i längden ;).
 
Stew skrev:
Jag får det till att kostnaden blir något billigare om man leaser en bil, då gäller det att man kan få ett fördelaktigt lån och inte krockar/råkar ut för olyckor om man köper bilen själv. Garanti täcker ju det mesta, så länge man inte behöver koppla in försäkringsbolaget, då blir det ju självrisk.
Självrisken får du betala även om du leasar bilen!
 
Jag har ingen aning, men en kompis har detta upplägg och är helnöjd.
 
KoK skrev:
Självrisken får du betala även om du leasar bilen!
Hej, Japp. Jag kom på det och skrev det i ett senare inlägg.
 
Lolle skrev:
I de jämförelser jag gjort så har kostnaderna i längden varit en hel del högre för privatleasing än för ett friköp. Det som är positivt med privatleasing är en tydlig fast avgift under avtalstid med möjlighet till att bara lämna tillbaka bilen efter avtalsslut.

Kikar man på kia c'eed, golf mfl fordon för 3000-3300kr/ månad inkl vinterdäck så kostar dessa inte 250 000kr i inköp utan mellan 160-170 000kr beroende på hur stark förhandlare man är. Dessutom så är försäkringen första åren sällan 5000kr/år då man endast har en halvförsäkring.
Hej,

Den kian via http://www.ekoplus.se/ kostar c:a 250.000 ny, och den kan inte jag som privatperson pruta ner särskilt mycket. Kanske att jag kan få vinterdäcken på köpet.
Ingen jag känner har lyckats pruta ner en bil som kostar 250´ till 170´ men visst det finns säkert de som är grymma förhandlare. Men så är inte fallet här.
Kostar bilen 250´ så får vi räkna med att det är det som den kostar.

Det verkar som den allmäna uppfattningen är att det kostar ungefär lika mycket att köpa en bil på avbetalning som att leasa en? Men är det så att biltullen ingår (vilket både jag och mina svärföräldrar sett att det gör, i annonser i tidningar) så kan det bli billigare att leasa en bil. (tullarna kostar som sagt över 500:- om man pendlar varje dag).

Mvh

Stefan
 
ceson skrev:
Jag har ingen aning, men en kompis har detta upplägg och är helnöjd.
Det såg ut att vara ytterliggare en lösning.
Men vad ingår?
De har ju även något som de kallar konsumentleasing:
http://skoda.se/Finansiering/Privat/Konsumentleasing/

Känns som att det du länkade till bara är ett sätta att låna pengar för att få en ny bil? Medans leasingen är riktig leasing, där allt ingår.
Minns du lite mer av vad din kompis berättat?

Mvh

Stefan
 
esox71 skrev:
Jag brukar sikta in mig på 3 år gamla bilar när jag byter. Då är den "värsta" värdeminskningen över. Iofs är garantier, fri service, etc. också borta vid det laget men med en såpass ny bil brukar det inte vara några problem. Tycker man kan jämföra leasing vs. lätt begagnat med bunden vs. rörlig ränta. Jag kör rörligt, brukar bli billigast i längden ;).
Japp, så brukar jag också göra. Och jag håller med dig, en 2-3 år gammal bil, en med garantier kvar (flera har ju 7 års garantier idag) blir absolut billigast.
Men nu är det mina svärföldrar det gäller, och det är leasing / prenumation som de är intresserade av. Kan mycket väl bli att leasingen visar sig vara ofördelaktig och inte så bra i verkligeheten som på pappret, det är just därför jag frågar här på forumet :)
 
Danne12345 skrev:
Hur mycket kör du per år? Brukar vara 1000-1500 mil/år max och utöver detta får man betala 10-15kr/mil. Så det är kanske inte är lämpligt om du pendlar dagligen mellan sthlm - gbg :)
Hej, Mina svärföräldrar kör inte jättemycket. det är under 1500 mil / år.

Mvh

Stefan
 
Stew skrev:
Det såg ut att vara ytterliggare en lösning.
Men vad ingår?
De har ju även något som de kallar konsumentleasing:
[länk]

Känns som att det du länkade till bara är ett sätta att låna pengar för att få en ny bil? Medans leasingen är riktig leasing, där allt ingår.
Minns du lite mer av vad din kompis berättat?

Mvh

Stefan
Det är säkert som du säger jag vet bara att han valde mellan leasing och detta upplägg. Han skall ringa ikväll
då ska jag kolla lite mer.

Det är kanske någon annan här som hinner före med vad som gäller:)
 
Stew skrev:
Hej,

Den kian via [länk] kostar c:a 250.000 ny, och den kan inte jag som privatperson pruta ner särskilt mycket. Kanske att jag kan få vinterdäcken på köpet.
Ingen jag känner har lyckats pruta ner en bil som kostar 250´ till 170´ men visst det finns säkert de som är grymma förhandlare. Men så är inte fallet här.
Kostar bilen 250´ så får vi räkna med att det är det som den kostar.

Det verkar som den allmäna uppfattningen är att det kostar ungefär lika mycket att köpa en bil på avbetalning som att leasa en? Men är det så att biltullen ingår (vilket både jag och mina svärföräldrar sett att det gör, i annonser i tidningar) så kan det bli billigare att leasa en bil. (tullarna kostar som sagt över 500:- om man pendlar varje dag).

Mvh

Stefan
En kia c'eed med 1,6 dieseln, komfortpaket, metallic, dragkrok, gislaved nordfrost dubbdäck på alufälgar, motor och kupeuttag kostar mig 193 000kr som beställningsbil, 186 000kr om jag kan tänka mig en lagerbil med 0 mil eller 176 000kr om jag kan tänka mig som demobil med 80-150 mil på mätaren.

De flesta väljer inte särskilt mycker mer uttrustning eller så väljer de kanske inte dragkrok eller motor o kupeuttag så kalkylen är lika.

Alltså troligen inga 250 000kr och de 60-75 000kr gör rätt stor skillnad på kalkylen
 
Normalt sett så blir saker dyrare om man blandar in en mellanhand som ska ha både betalt för sina kostnader plus ha en liten vinst. Så för att få ett rimligt svar på frågeställningen så måste man ju identifiera OM det finns kostnadsposter som en mellanhand kan sänka alt inte är relevanta jämfört med vad jag som privatperson har.
 
Svågern har privatleasat i flera år och brukar välja vw golf med lagom motor i som han specar med automat och drag, kör bilarna i tre år sedan byter han.Tror inte det blir billigare i alla lägen men man får tänka på att man kör väldigt bekymmersfritt samt att krånglar det så är det bara att lämna in.

mvh
 
Lolle skrev:
En kia c'eed med 1,6 dieseln, komfortpaket, metallic, dragkrok, gislaved nordfrost dubbdäck på alufälgar, motor och kupeuttag kostar mig 193 000kr som beställningsbil, 186 000kr om jag kan tänka mig en lagerbil med 0 mil eller 176 000kr om jag kan tänka mig som demobil med 80-150 mil på mätaren.

De flesta väljer inte särskilt mycker mer uttrustning eller så väljer de kanske inte dragkrok eller motor o kupeuttag så kalkylen är lika.

Alltså troligen inga 250 000kr och de 60-75 000kr gör rätt stor skillnad på kalkylen
Hej,

enligt kia.se http://www.kia.se/Modeller/ceed-Sportswagon/Configurator/#
så kostar kia cee´d sw crdi 1.6 ex 252.900:- och det är denna jag använt i min kalkyl (http://www.ekoplus.se/kia-cee-d-sporty-wagon-eco-komfort som hyrbil, måste väl vara samma variant, eller står inte EX för executive?)
För de i min omgivning som köpt denna av kia, eller liknande, så har det varit omöjligt att pruta ner den 24% som du måste lyckats med.
Pappa köpte en sådan, och jag tror som sagt att han fick med vinterdäcken.
Ramavtalet för min firma vad det gäller tjänstebilar ger mig 15% rabatt, och det är en bra rabatt. Det är ju trots allt vad en firma lyckats förhandla fram.
Men som sagt, varken jag eller mina svärföräldrar är grymma på bilaffärer. Det är delvis därför de tittar på en leasingbil, och det är därför jag har tjänstebil.

Så jag står fast vid min kalkyl på att en 250.000 leasingbil, privat, går på ungefär lika mycket som en egenköpt bil för 200.000 (med lånade pengar).

Mvh

Stefan
 
Nimajneb skrev:
Normalt sett så blir saker dyrare om man blandar in en mellanhand som ska ha både betalt för sina kostnader plus ha en liten vinst. Så för att få ett rimligt svar på frågeställningen så måste man ju identifiera OM det finns kostnadsposter som en mellanhand kan sänka alt inte är relevanta jämfört med vad jag som privatperson har.
Det kan ju vara så att mellanhanden lyckas förhandla sig till bättre avtal genom bulk-köp/mängd-köp, som du säger.
Och så tror jag fallet kan vara här. Som privatperson har man mycket svårt att förhandla ner priset på en ny bil, de som lyckas kan jag bara lyfta på hatten åt. Grattis! Men vi övriga får acceptera listpriset + eventuellt få med vinterdäcken på köpet.
En mellanhand, eller bilföretaget i sig självt har bättre förutsättningar att kunna få till bättre kostnader på flera poster, som inköp av bil, tillbehör, service och försäkringar.
Men visst, alla måste vinna på det, inklusive mellanhanden. Men gör vinsten att det blir dyrare för konsumenten i slutändan, eller vinner denne på att mellanhanden lyckats förhandla bättre än vad en privatperson kan göra?

Mvh

Stefan
 
spekerök skrev:
Svågern har privatleasat i flera år och brukar välja vw golf med lagom motor i som han specar med automat och drag, kör bilarna i tre år sedan byter han.Tror inte det blir billigare i alla lägen men man får tänka på att man kör väldigt bekymmersfritt samt att krånglar det så är det bara att lämna in.

mvh
Ja, precis så tänker mina svärföräldrar och även jag vad det gäller tjänstebil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.