Vi ska renovera vårt badrum i lägenheten snart o jag har några fråga av ren lathet

Lägenheten är byggd 1967 och vi har idag kakel ca 1,30 upp från golvet och sedan målad vägg.

kan man montera våtrumsgips ovanför kaklet för att få de i samma nivå, rispa kaklet med vinkelslip och sedan montera fuktspärren direkt på detta och sedan kakel överst? Alternativet är att knacka bort kaklet. väggarna är siporex så en del av siporexen kommer kommer att följa med och då måste jag spackla för att få de jämt annars fåster inte fuktspärrsfolien ordentligt.

på golvet har har vi idag klinkers och här kommer jag rispa det och lägga ny fuktspär och nytt klinkers.

//Mattias
 
är det samma kakel och tätskikt sen 1967 så ska du
1. riva allt och göra om
2. ge fn i det tills du kan göra om allt
 
Precis som Nino skriver ska du absolut inte rispa något varken på golv eller vägg.

Riv ner och börja om från början, glöm inte att byta golvbrunn och se över vvs i samband
 
då knackar jag ner kaklet o spacklar ojämnheterna.

Golvbrunnen sa bytas och även flyttas lite för att få den mitt i duschen. nya rör ska dras dock utanpåliggande istället tror jag.

tänkte låta klinkersen ligga kvar då fallet är bra som det är men om ni inte håller med mig så åker det oxå bort.

varför bör jag inte behålla kaklet underst?
 
du har ingen fuktspärr som uppfyller dagens krav, varken under kakel eller klinkers
 
Nu hade han väl iofs tänkt lägga fuktspärr ovanpå klinkers, resp. kakel. Då kommer ev. risken att det faktiskt finns en fuktspärr av tjära under klinkersen, som åtminstone på delar av golvet är tät. Då får du 2 fuktspärrar med risk att fukt fångas mellan dem, vilket kommer att ge problem.
 
Förlåt om jag va otydlig. Jag kommer sätta ny fuktspärr både på golvet och väggarna. Anledningen till att jag skulle rispa är för att skapa ett bättre fäste för fuktspärren.
 
För att kunna ha en bra grund att bygga på så ska befintliga ytskikt och eventuella tätskikt (kan tex vara svart gammaldags rollat skikt). Först därefter påförs det nya tätskiktet för att denna ska få bra vidhäftning.

För det första bör du fundera på dina förutsättningar och krav på användning alltså vad du har för golv och vägg plus vad som ska in i rummet, så du vet vad som ska tätskiktas. Sen är det bara att bestämma om du vill bygga enligt BKR eller GVK, inga större skillnader i ditt fall troligen. M

Sen är det bara att läsa på, reglerna är rätt tydliga och finns på respektive branschorganisations hemsida
 
ok ursäkta, läste lite dåligt...

Förr, innan förbudet mot kartonggips hade ardex en konstruktion för vägg där man limmade en 6mm gips ovanför kaklet och en 13mm gips över alltihop, hur den konstruktionen funkar / finns idag vet jag inte... Har för mig att man borrade hål genom gamla tätskiktet bla.

Hela golvet måste ju förmodligen ut när du ska byta brunn, inte helt otänktbart att det ligger en slipsats på 70-100mm som du kommer att få ta bort och ersätta (den brukar ligga lös när man har bilat)

Passa på att byta ut avloppet när du ändå bilar och ev. kall/varm vattenrör
 
Just det, du kanske ska skicka in ett prov så det inte är asbets i fixet


Jag vet, det blir ALLTID mycket mer jobb än man tänkt sig.... MEN det måste göras om du ska göra om!
 
Kakel på kakel är något som kan vara en snabb och enkel lösning när man är nöjd med fuktspärr och funktion men det blivit fel estetiskt, dock ska man då vara medveten att badrummets ålder beräknas från tätskiktsutförande och ev åldersavdrag därifrån.

Skall man göra om badrummet så skall yt och tätskikt bort för att få rätt förutsättningar för den nya fuktspärren. Sen är det bara att följa anvisningar
 
Det kan finnas asbest i gamla fixet! Kolla det innan!
 
Vad menas med att rispa det gamla? Det enda jag känner till är att man river något.. Explain please.
 
Tänkte ta vinkelslipen med en diamantslipskiva och slipa bort en del av glaseringen för bättre fäste.
 
Ahh OK. Har du två badrum så riv skiten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.