Hej
Jag har idag en kombipanna från 50-60 talet och vill byta uppvärming, när jag kör olja går det ca 1,8 kubik på ett år, jag bor i sundsvall.
Jag vill byta till nåt som inte kräver mycket underhåll därför går pellets och ved bort direkt,jag ska kunna lämna mitt hus nån månad utan att oroa mig för värmesystemet.
Mitt hus är på 68kvm + 68kvm källare, i källaren har jag ca 15 grader på vintern.
Det är egentilen 2 saker jag har som krav, inte för dyr investering och relativt underhållsfritt.
Alternativet jag funderat lite på själv är en elpanna för varmvatten källarvärme och backup sen en luft/luft pump för övervåning. Med detta borde jag komma undan med 25-30tkr och dessutom inte ha så dyra räkningar.
Just nu värmer jag min övervåning med 3 konvektorelement och vatten/källare med elpatron i pannan, uppvärmingen ligger på 50-70kw dygn beroende på utetemp.
Nog med svammel vad tycker ni om min ide med elpanna och luft/luft idiotisk eller?
kan vara värt att nämna att fjärrvärme finns oxå kostar runt 60tkr,tycker det är väl mycket med tanke på att det inte är så billigt att ha det,underhålls fritt är det ju verkligen dock.

/Anders
 
Luft-vatten värmepump är ju underhållsfritt men inte optimalt i Sundsvall plus att den investeringen är nog i samma härad som fjärrvärmen.

Pelletsbrännare till oljepannan och en elpanna för när du är borta?
 
Tyvärr orkar jag inte med pellets, är ofta borta en vecka eller mer åt gången och tror jag skulle lessna rätt fort på att böra med sotning när jag kommer hem, är för lat för villa egentligen hehe.
Luftvatten pumparna är ju väldigt dyra, förstår egentligen inte varför dom är mycket dyrare än luftluft men det är väl en dyr innedel antar jag.
 
peternicklas
Kan du montera en Luft/Vatten själv så går de att köpa för runt 45000:- på Internet
 
Så litet hus och du vill inte ha besväret med pellets. Varför inte bara köra på med oljan så länge pannan håller? Elpanna blir väl lika dyrt som olja.
 
Jag skulle nog försöka skramla ihop till fjärrvärmen. Oslagbar driftsäkerhet och väldigt låga kostnader för underhåll. Vad ligger fjärrvärmepriset på i Sundsvall?
 
En m3 olja kostar ca 13000 och get 10000kwh så 1,30kr /kwh. El får man väl för runt 90 öre just nu.

Du bor själv i huset eller? Inte så mkt varmvatten dom går då. En av nackdelarna med luft luftpump är att den inte gör varmvatten (det finns dom som gör varmvatten men är för dyra för att vara aktuella) om du är själv och dessuom borta mycket så gör det inte så mkt.

Tror du är rätt ute med en luft luft pump. Finns dom som är tänkta för fritidshus och har funktion för underhållsvärme. Kan passa dej om du är borta mycket. Sen är 18000kwh per år rätt mycket för ett sånt litet hus. Fundera på att isolera mera, blåsa in lösull på vinden kan kanske vara något.
 
Jag kör luft/luft och kompletterar med pellets på vattenburna systemet på nätter och när de är riktigt kallt så din ide är inte alls dum. Bara du har någorlunda planlösning så varmluften sprider sig bra så blir de nog kanon :)
 
Fjärrvärmen där jag bor har 4000kr i fast avgift sen ca 63öre kilowatt, det gynnar alltså mest större hus eftersom alla har samma fasta avgift.

Mitt hus är välisolerat men min oljepanna har dålig verkningsgrad därav drar det mycket olja.

Att som luft/luft ha ett läge med underhållsvärme är suveränt för mig då jag är borta åtminstone 1 månad per vinter ibland mer.

Jag bor själv och gör av med 20 kubik vatten totalt så är ingen storförbrukare av varmvatten.

Är en elpanna snålare/effektivare på el än en oljepanna/kombipanna är på el?
 
Redigerat:
En gammal olje-/kombipanna har betydligt högre energiförluster än en modern välisolerad elpanna. Men jag tycker fjärrvärme låter bäst för din del. Enkelt och bekvämt med minimalt service/underhåll. På längre sikt förmodligen billigare än el.
 
Hur gammal är oljebrännaren?

Den största delen av verkningsgraden i en liten oljeanläggning ligger i brännaren. Ett byte till en modern brännare samt sotning & justering av spjäll(ev. dragregulator typ Dragex) på pannan kan göra underverk!
 
oljebrännaren är ca 20år, pannan är mer eller mindre färdig. jag har en ctc 1100 stående på sidan med en fin brännare men det kostar ju en slant att byta panna, det börjar bli svårt att hitta billig olja nu tyvärr, tidigare har jag köpt av folk som bytt värmesystem för 5-8kr litern.
 
Att ta ut gammal panna & montera ny (som du redan har) kan inte ta mycket mer är 12-18h om du själv hjälper till med allt bär jobb. Sen tillkommer ju lite delar.

Priset på olja får väl vägas mot investeringen?
Du borde ju kunna höja verkningsgraden 20-30%, så då sjunker dina 1,8m3 till 1,3m3.

Annars är det väl en luft/vatten från Jula/Sfinx som gäller, de kostar ~25.000:- + installation
 
Jag är mer och mer inne på elpanna+luftluft. Skulle man våga köra nåt sånt här som backup till luft/luft?
Tänker på modellen som heter Uranus

http://www.elterm.pl/en/wyroby.php
 
ingen som testat nåt sånt här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.